۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۵
کد خبر: 83151181
T T
۰ نفر
ماجرای واگذاری ارزان یك پتروشیمی به بابك زنجانی

تهران- ایرنا- مدیرعامل پتروشیمی غدیر گفت: ارزش این شركت پتروشیمی كه زمانی با ارزان فروشی به قیمت 150 میلیارد تومان به بانك زنجانی فروخته شده بود، اكنون به 2500 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امین بیانك روز شنبه در نشست خبری افزود: این پتروشیمی در سال 94 حدود 130 میلیارد ارزش گذاری شده بود و 180 میلیارد تومان نیز بدهی داشت.
وی اضافه كرد: ارزش گذاری جدیدی كه برای واگذاری بخشی از سهام این شركت انجام شد، نشان داد كه ارزش آن رشد زیادی داشته است.
وی با تشریح وضعیت تولید «پی وی سی» در صنعت پتروشیمی و مشكلات تولید آن در كشور افزود: چالش های بسیاری پیش روی تولید پی وی سی در كشور وجود دارد بنابراین شركت ها به سختی می‌توانند به ظرفیت اسمی خود دست یابند.
پی‌وی‌سی (PVC) نوعی پلاستیك بسیار پركاربرد و یكی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است.
بیانك به تو‌قف رآكتور پتروشیمی غدیر در تابستان امسال اشاره كرد و گفت: با توجه به عمر طولانی راكتور، این تجهیز از كار افتاده كه كارشناسان خارجی برای تعمیر آن به 6 ماه زمان نیاز داشتند اما متخصصان داخلی توانستند در مدت 47 روز آن را بازسازی كرده و در مدار تولید قرار دهد.
وی به تحریم ها اشاره كرد و گفت: تحریم ها صنعت پتروشیمی را هدف قرار گرفته و دشمنان تمام تلاش خود را انجام داده اند تا به هر طریقی شده مانع فعالیت این صنعت شود.
این مدیر صنعت پتروشیمی افزود: كاتالیست ها از تجهیزات بسیار مهم صنعت پتروشیمی هستند كه بدون آنها تولید امكان دارد.
بیانك ادامه داد: با توجه به تحریم ها تحولات رخ داده در ماه‌های اخیر، فرانسوی‌ها از واگذاری دو كاتالیست بسیار مهم به ما خودداری كردند اما كارشناسان داخلی توانستند این دو كاتالیست را بومی كنند و حتی تولید انبوه آنها نیز آغاز شده است.
وی یادآور شد: برای حمایت از ساخت داخل، این كاتالیست ها پیش خرید شده اند.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر گفت: در صورت واگذاری پتروشیمی غدیر به هلدینگ خلیج فارس در نظر داریم هولدینگ پی.وی.سی (pvc) كشور را در كنار سایر تولیدكنندگان این محصول راه اندازی كنیم كه نقش بسیار مهمی را در تقویت جایگاه این صنعت در عرصه بین المللی خواهد داشت.
بیانك افزود: در صورت ایجاد این هلدینگ می توانیم رقیب خود در تركیه یعنی شركت ال.جی كه بازار تركیه را در اختیار گرفته كنار بزنیم.
وی ادامه داد: همچنین شركت سابیك عربستان در برخی مناطق، بازارهای صادراتی ایران را به چالش كشیده و مشكلاتی برای صادرات ما ایجاد كرده است، اما در صورت ایجاد این هلدینگ و یكپارچه شدن صادرات می‌توانیم با آنها رقابت كنیم.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر ادامه داد: با هدف حل معضل كمبود خوراك برای واحد های پی.وی.سی قرار است فاز دوم پتروشیمی غدیر در منطقه آبادان راه اندازی شود.
بیانك درباره بازارهای صادراتی نیز گفت: هم اكنون عراق، افغانستان، هند، تركیه، كشورهای آفریقایی و كشورهای مستقل مشترك المنافع (cis) جزو بازارهای صادرات پی.وی.سی ایران هستند.
وی یادآور شد: البته امسال به دلیل وجود تقاضای كاذب گسترده در فصل تابستان امكان صادرات وجود نداشت، زیرا در درجه نخست، باید نیاز بازارهای داخلی را رفع می كردیم.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر ادامه داد: در نیمه نخست امسال ناچار بودیم، محصولات پتروشیمی را بر مبنای ارز 4200 تومانی در بورس كالا عرضه كنیم، در حالی كه قیمت ارز آزاد بسیار بالاتر بود، بر این اساس دلالان و واسطه‌گران از این خلاء استفاده كرده و تقاضای كاذب را در بازار پی.وی.سی ایجاد كرده بودند.
بیانك با بیان اینكه اكنون شرایط بازارهای داخلی تثبیت شده و دلالان كنار رفته اند، اضافه كرد در تابستان امسال كه اوج نوسان ارز بود در هر هفته حدود 40 هزار تن تقاضای پی.وی.سی در بورس كالا ثبت می شد این در حالیست كه در حالت عادی، در كشور در هر هفته حدود هفت هزار تن تقاضا برای پی.وی.سی وجود دارد.
وی اضافه كرد: میزان تقاضای سالانه پی.وی.سی در كشور 360 هزار تن و ظرفیت تولید 600 هزار تن است.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر درباره عرضه ارز در سامانه نیما، گفت: با توجه به اشباع بازار داخلی پیش بینی می‌كنیم تاپایان امسال 20 تا 30 میلیون دلار ارز در نیما عرضه كنیم.
بیانك به مشكل خوراك در صنعت پتروشیمی اشاره كرد و گفت: برای تولید پی.وی.سی به خوراك «كلر» نیاز داریم كه متاسفانه این خوراك به طور كامل تامین نمی شود.
وی به نوسانات ارزی نیز اشاره كرد و گفت: پس از بروز نوسان های ارزی، مشكلاتی در تامین تجهیزات ایجاد شد به طوری كه یك ماه و نیم طول می‌كشید تا یك تجهیز را ثبت سفارش كنیم و مدت زیادی نیز طول می كشید تا ارز مورد نیاز برای خرید آن را تامین كنیم، اما اكنون این مشكلات كاهش یافته است.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر اضافه كرد: در ماه های اخیر توانستیم نیاز بخش داخلی برای پی.وی.سی را تامین كنیم به طوری كه اكنون تقاضای داخلی برای این محصول كاهش یافته است.
بیانك گفت: تولیدكنندگان پی.وی.سی اكنون در هفته حدود هشت هزار تن در بورس كالا عرضه می كنند، اما حدود دو هزار و 500 تن از آن به فروش می رسد كه نشان‌دهنده اشباع این بازار است.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر اضافه كرد: با توجه به كنترل ها و اقدامات انجام شده توسط نهادهای نظارتی و بورس كالا، دست واسطه ها و دلالان از این بازار كوتاه شده و تقاضاهای كاذب كاهش یافته است.
اقتصام* 2022*2025
۰ نفر