هشدار فرماندار چابهار درباره کم توجهی به توسعه راه ها

تهران- ایرنا- رحمدل بامری سرپرست فرمانداری چابهار می گوید اگر ظرفیت حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی ما به سرعت افزایش پیدا نکند نمی توان به توسعه این بندر دل بست.

رحمدل بامری سرپرست فرمانداری شهرستان چابهار معتقد است نظام جمهوری اسلامی اقدامات فراوانی را در توسعه چابهار انجام داده است اما هنوز مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه این شهرستان و بندر چابهار وجود دارد.
گفت و گوی یک ساعته تیم اعزامی ایرنا به استان سیستان و بلوچستان با ایشان در پی می آید:

ایرنا: به عنوان سرپرست فرمانداری چابهار این شهرستان را چطور می بینید؟
بامری: چابهار ظرفیت نیروی انسانی، گردشگری، صیادی و منابع انسانی بالایی دارد.
نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات زیادی را در حوزه این شهرستان انجام داده است که هم حق مردم و هم برکت نظام است.
اسکله شهیدبهشتی از ظرفیت 2.5 میلیون تن کالا به 8.5 میلیون تن رسیده است. سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در همه زمینه ها در حال شکل گیری است. سواحل مکران توسعه پیدا کرده است.
خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی مانند روز روشن است. اما آیا توانسته ایم همه مشکلات را حل کنیم؟ خیر. خیلی مشکلات را حل کرده ایم و بسیاری مشکلات نیز بر زمین مانده است.
جمعیت ثابت چابهار از جمعیت 283 هزار نفر در سال 95 به بالای 320 هزار نفر رسیده است. بر این رقم باید جمعیت سیال این شهر از جمله گردشگران را نیز افزود.
چابهار 244 پارچه آبادی، 400 شورای شهری و روستایی، 3 بخش، 3 شهر و 3 دهستان دارد.
به نظر من نسخه حل مشکلات چابهار مختص خود چابهار است و در جای دیگری نمی توان این نسخه را پیچید.
وقتی چابهار از تحریم های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی خارج شده است این زیرساخت ها نیز باید فراهم شود. این عزم ملی در دولت، مجلس و سایر قوا وجود دارد. تسریع در پروژه های توسعه ریلی، جاده ای و همین طور فرودگاه چابهار می تواند چابهار را به آن عظمت مدنظر برساند.
چابهار مشکلاتی هم دارد. 1.89 مترمربع متوسط فضای آموزشی این شهر است که از همه شهرهای دیگر استان کمتر است. در این زمینه کارهای زیادی انجام شده اما رشد جمعیت دانش آموزی درکشور1.2، در استان 14 و در چابهار 29 درصد است. هم به واسطه مهاجرت هم به خاطر میل بیشتر خانواده ها به سوادآموزی فرزندان درصد رشد جمعیت دانش آموزی در چابهار بسیار بالاست. باید متناسب با این رشد سرانه آموزشی افزایش یابد.
تنها 26 درصد مردم چابهار به آب دسترسی دارند، البته نه آب شرب و بهداشتی بلکه فقط آب.
99 درصد روستاهای این شهر هم با آب تانکر آب رسانی می شوند. خشکسالی های متعدد، سومدیریت در بهره برداری از آب مشکلات زیادی را برای آب منطقه ایجاد کرده است.
سد «پیشین» چابهار 175میلیون مترمکعب ظرفیت دارد اما بر اثر خشکسالی فقط 20 میلیون مترمکعب از آن فعلا آبگیری شده است که 18 میلیون متر مکعب آن رسوب و 2 میلیون مترمکعب نیز غیرقابل استفاده است. 207 آبادی پایین دست باید از آب شرب استفاده می کردند. ده هزار هکتار زمین های زراعی و باغی باهو و کلات- که شش هزار هکتار آن هم کانال کشی شده است- وجود دارد ولی امروز نه باغی وجود دارد نه زراعتی و نه آبی که مردم بتوانند برای مصارف خانگی خود از آن استفاده کنند.
سد «زیردان» 207 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد اما الان فقط 45میلیون مترمکعب آب دارد. این سد قرار بوده است آب شرب و کشاورزی 261 آبادی را تامین کند اما با این خشکسالی چنین چیزی ممکن نیست.

ایرنا: می گویند سهم بومیان در اداره چابهار پایین است؟
بامری: 99 درصد مدیران چابهاری بومی استان سیستان و بلوچستان هستند.
مردم می گویند در دستگاه های دولتی بومی چابهاری کم است. باید آزمون استخدام برگزار شود و جذب دولت شوند و سر کار بیایند. آن را دیگر من نمی توانم تغییری دهم.
الان وزارت کشور می گوید در مجموعه فرمانداری ها و بخشداری ها باید از نیروهای داخلی خود وزارت کشور استفاده شود. پس اگر در مجموعه وزارت کشور از چاه بهار کسی باشد آن می تواند در چابهار فرماندار و بخشدار شود.
این سطح مشارکت را بنده نمی توانم تعیین کنم. باید شرایط استخدام فارغ التحصیلان برای این ها از طریق آزمون فراهم شود.

ایرنا: برخی مردم می گویند در سرمایه گذاری اقتصادی در چابهار با غیربومیان همکاری بیشتری می شود؟
بامری: نگاه حاکمیت این نیست و علی السویه است. اما اگر مشکلاتی در مراحل اداری و میزان سرمایه وجود دارد که نیروهای بومی نتوانسته اند سرمایه گذاری کنند.
این جا برای بومیان است. اما نمی توانیم محدودیت ایجاد کنیم که سرمایه گذاران دیگر نیایند. اگر ظرفیت سرمایه گذاری در بومیان باشد ما استقبال خواهیم کرد.

ایرنا: اگر شخصی بخواهد در چابهار سرمایه گذاری کند آیا باید نهادها صلاحیت او را تایید کنند؟
بامری: منطقه آزاد قوانین خاص خود را دارد. من فرماندار هم در آن جا مسوولیتی ندارم. مدیر منطقه آزاد مسوول آن جاست. اما این طور هم نیست که هر کسی بیاید و بخواهد آن جا سرمایه گذاری کند صلاحیت او مورد بررسی قرارمی گیرد و برخی ملاحظات وجود دارد.

ایرنا: این ادعای برخی ساکنین که می گویند دولت می خواهد با جذب سرمایه ها وافراد غیربومی ترکیب جمعیتی چابهار را به هم زند را چقدر وارد می دانید؟
بامری: اصلا. به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. مگر اهل سنت شهروندان این مملکت نیستند؟

ایرنا: این نگاه در میان ساکنین وجود دارد گرچه ممکن است واقعیت هم نداشته باشد؟ ما در سطح شهر با بومی ها صحبت می کردیم این نگرش وجود داشت. مثلا می گفتند پاکستانی ها و بنگالی ها و افغان ها غیرقانونی وارد چابهار می شوند و فرصت های شغلی ما را می گیرند؟
بامری: اگر این برداشت در بین مردم وجود دارد یک بحث دیگر است اما حاکمیت چنین نگاهی ندارد.

ایرنا: آب شرب مردمان شهرستان چابهار از کجا فراهم می شود؟
بامری: سرمایه گذاری اندکی درباره آب شیرین کن ها انجام ولی آب شیرینی که در کنارک و چابهار است که باید روزانه از آن 57 هزار و 500 مترمکعب آب بهره برداری می شد که متاسفانه الان 37 هزار مترمکعب است. روزانه 20 هزار مترمکعب دیگر نیاز است تا آب شهرهای کنارک و چابهار را تامین کنیم چه برسد به روستاها؟!

ایرنا: سرانه بهداشتی چابهار در چه وضعیتی است؟
بامری: یک بیمارستان با 185 تختخواب برای 320 هزار نفر جمعیت ثابت شهرستان چابهار، جمعیت سیالی که به این شهر اضافه می شود و همین طور شهرستان کنارک، جاسک استان هرمزگان، شهرستان سرباز و دو شهر دیگر وجود دارد. این جمعیت با این پراکندگی وسیع فقط باید از همین یک بیمارستان استفاده کنند.
خوشبختانه با پیگیری های استاندار و نماینده های محترم مجلس استان و خواست عمومی مردم وزیر محترم بهداشت به این شهر تشریف آوردند و کلنگ بیمارستان 540 تختخوابی چابهار را زدند که نوید خوبی است تا برای درمان مردم هم اتفاق خوبی بیفتد.

ایرنا: سرانه ورزشی چه؟
بامری: سرانه ورزشی هر فرد چابهاری 17% متر است که از همه شهرهای دیگر استان کمتر است. 2% متر این فضا سالنی و سرپوشیده و 15% متر دیگر فضای روباز و متاسفانه خاکی است.
چابهار جوان های مستعدی در حوزه ورزش دارد. اگر جمهوری اسلامی در کریکت حرفی برای گفتن دارد مرکز آن چابهار است اما دریغ از یک سالن یا یک مجموعه ورزشی.
ساخت یک مجموعه ورزشی از سال ها قبل آغاز که به علت مسائل اعتباری و بودجه ای متوقف شده است.

ایرنا: یکی از مشکلات چابهار هم حاشیه نشینی است. تیم رسانه ای ایرنا در بازدید از چابهار با صحنه های تلخی روبرو بود؟
بامری: بله. بحث حاشیه نشینی شهرستان چابهار تبدیل به یک مساله ملی و بین المللی شده است. 60 هزار نفر از جمعیت 320 هزار نفری شهرستان چابهار حاشیه نشین هستند.
این ها همه شهروندان همین مملکت و جمهوری اسلامی هستند ولی به خاطر خشکسالی و بیکاری به حاشیه شهر هجوم آورده اند. تلاش های خوبی در این زمینه انجام شده و جناب آقای استاندار پیگیر این موضوع هستند اما حل آن عزم ملی می خواهد.

ایرنا: وضعیت صید و صیادی چابهار چگونه است؟
بامری: ما انواع ماهی های ماکول و غیرماکول، میگو و شاه میگو را که می تواند صادر شود و ارز آور باشد را در بندرچابهار داریم. اما در زمینه لایروبی اسکله ها، اقدامات زیرساختی برای کشت میگو، صنایع جانبی پیرامون مشکلات زیادی داریم که حل آنها سرعت بیشتری را می طلبد.

ایرنا: گردشگری چابهار در چه وضعی به سر می برد؟
بامری: کوههای مریخی، جنگل های حرا و سواحل چابهار بکر و نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند تا در گردشگری رونق ایجاد شود.
تنها یک فرودگاه آن هم در منطقه ای نظامی در 40 کیلومتری چابهار وجود دارد. البته دو سال قبل ساخت فرودگاه مسافربری چابهار تصویب شده است که امیدواریم زودتر کلنگ آن به زمین بخورد.
درافق آینده سواحل مکران قرار است پروازهایی در سطوح مختلف برای کشورهای اروپایی و آسیایی را برای این شهر در نظر بگیریم. همین طور باید به نقاط مختلف کشور دسترسی فرودگاهی داشته باشیم تا گردشگران داخلی جذب شوند. هم حمل ونقل ریلی و جاده ای و هم هوایی چابهار باید توسعه یابد. اگر این شرایط شکل نگیرد توسعه ما ناکام خواهد بود.
باید گفت در سطح توسعه محلی نسبت به چابهار تلاش های بی نظیری انجام شده است، اما تناسبی بین توسعه محلی و ملی وجود ندارد.

ایرنا: مشکلات زیادی در زمینه حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد . مثلا هشت و نیم میلیون تن ظرفیت بارگیری در بنادرچابهار ایجاد شده است اما اولین دسترسی راننده های تریلی ما از بنادر به جاده های دوبانده و استاندارد حداقل 700 کیلومتر است.
بامری: بله. استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان جاده های دوبانده را دارد یعنی تنها حدود 60 کلیومتر بین خاش و ایرانشهر.
فاصله جنوب تا شمال استان 1100 کیلومتر است. هیچ استان دیگری چنین وسعت و پراکندگی جغرافیایی را ندارد.
ماه گذشته کشتی در بندر شهیدبهشتی پهلو گرفت که حامل 75هزار تن ذرت و 25 هزار تن برنج بود. اگر زیرساخت ها فراهم بود تمام این محموله از طریق مسیرهای ریلی و جاده ای در سراسر کشور توزیع می شد. هر کامیونی که از این جا حرکت کند حداقل 3 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند اشتغال غیرمستقیمش بماند.
اما چون زیرساخت حمل و نقل استان فراهم نبود نتوانستیم همه این محموله را تخلیه کنیم که البته در تلاشیم که چنین شود.
تسریع دوبانده کردن و راه آهن می تواند تحولی عجیب را در این حوزه به وجود آورد.

ایرنا: این پروژه های جاده ای چه زمانی کلید می خورد؟
بامری: این پروژه ها حتی از خیلی قبل باید شروع می شد. الان هم اگر قرار است کار آن طی 2 سال به اتمام برسد باید کاری کنیم که 6 ماه بیشتر زمان نبرد. یعنی تمام امکانات باید بسیج شود. هر چند ایجاد مسیرریلی لازم است اما آن چه ایجاد اشتغال مستقیم می کند توسعه مسیر جاده ای است.
دو تن از معاونین وزیر راه اخیرا به اینجا آمدند و جاده های چاه بهار به استان کرمان، چاه بهار به هرمزگان و زاهدان و خراسان رضوی و کشورهای آسیای میانه را مورد بازدید قرار دادند.
این پروژه ها باید سریع به سرانجام برسد وگرنه علیرغم همه تلاش ها توسعه چابهار و استان سیستان و بلوچستان به جایی نمی رسد.

ایرنا: به نظر می رسد چابهار در سال اخیر تبدیل به شهری نسبتا گران برای زندگی شده است؟
بامری: با توجه به افزایش نرخ ارز و تحریم ها هزینه های زندگی در چابهار افزایش یافته است. مقداری از این گرانی هم ناشی از منطقه آزاد شدن آن است.
پژوهشم**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال

گالری تصاویر