۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83145279
T T
۰ نفر
ایران رتبه 16 تولیدات علمی جهان را دارد

تهران - ایرنا - وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: براساس آمارهای جهانی در سال 2017 میلادی ، ایران رتبه 16 تولیدات علمی در جهان و رتبه اول سرعت رشد تولیدات علمی دنیا را از آن خود كرده است .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، منصور غلامی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل، این توضیح را نیز داد كه كشورهای چین و روسیه در رشد تولیدات علمی پس از ایران قرار گرفته اند .
وی با بیان اینكه هر سال اهمیت نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بیشتر می شود. افزود: دانشگاه های ما ظرفیت های بسیار خوبی را در سطح علمی دارند.
غلامی با بیان این جمله كه در منطقه هم اول هستیم ، تصریح كرد : این نمایشگاه ها و آمارهای رشد علمی ظرفیت ما را نشان می دهد، حتی در بعضی رشته های تخصصی در دنیا برتر هستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهاركرد : اعداد و ارقام رشد ایران میزان ظرفیت علمی كشور را نشان می‌دهد، درعین حال كه كشورمان در حوزه‌هایی مانند نانو تكنولوژی و فناوری بایو و سایر رشته ها رتبه‌های كمتر از 10 را كسب كرده است.
وی با اشاره به این‌كه در حال‌ حاضر اساتید و محققان مراكز تحقیقاتی سایر دستگاه‌ها به ظرفیت‌های علمی كشور پیوسته اند، گفت : از این رو ظرفیت بزرگ علمی در كشور ایجاد شده است.
به گفته غلامی ، رویكرد وزارت علوم در سال‌های اخیر حركت به سمت تولید فناوری و كاربرد دانش و فناوری ها در جامعه و همچنین تولید ثروت است.
وی تاكید كرد : اصرار ما به توجه به ظرفیت های علمی مهم است چرا كه ظرفیت های بالایی داریم اگرچه تجربه این كار خیلی طولانی نیست اما نمونه های متفاوتی را داشتیم.
غلامی تصریح كرد : سال به سال اهمیت نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی بیشتر می شود، گاهی شرایط زمان می تواند اثرگذاری دستاوردها را بیشتر نشان دهد.
وزیر علوم اظهار كرد: ما باید به سمت تولید ثروت و كارافرینی حركت كنیم كه در این راستا تا زمان حاضر 43 پارك های علم و فناوری را تشكیل دادیم.
غلامی ادامه داد : وزارت علوم در راستای حمایت از تبدیل دانش و فناوری به كاربرد، حمایت های مالی را از حوزه پژوهش به سمت حمایت از شركت های جوان هدایت كرده در حالی كه در مجموع بخش كمی از اعتبارات پژوهشی را داریم.
به گفته غلامی، اگر تمام دستگاه ها اعتبارات پژوهشی را به این سمت سوق دهند حركت جهادی و ملی انجام می شود كه با اقتدار كشور همراه است.
وی با بیان اینكه در حوزه صندوق های حمایت از پژوهش هم صندوق های متعددی هست، گفت: تاكید و اصرار به توجه به ظرفیت های علمی مهم است. ما ظرفیت های بالایی داریم اگر چه تجربه این كار خیلی طولانی نیست اما نمونه های متفاوتی را داشتیم. تمام تولیدكنندگان داخلی به مجموعه های فكری كشورمان اطمینان كنند قطعا قدم های بلندی از سمت مجموعه های علمی مشاهده می كنیم .
**9492**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش