۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۷:۱۰
کد خبر: 83142096
T T
۰ نفر
عزم جزم تركیه برای گسترش و تعمیق روابط مستحكم با ایران

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری تركیه با اشاره به فشارهای ناحق نسبت به ایران بر اهتمام كشورش برای توسعه و تحكیم بیش از پیش روابط با تهران تاكید كرد و گفت: حقوق همسایگی ایجاب می‌كند كه دو كشور در روزهای سخت در كنار یكدیگر باشند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای خود و به منظور شركت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران - تركیه در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی عصر چهارشنبه عازم آنكارا پایتخت تركیه شد.
روحانی پیش از سفر به تركیه در فرودگاه مهرآباد گفت: این سفر به دعوت رسمی رئیس جمهوری تركیه برای شركت در پنجمین شورای عالی دو كشور انجام می گیرد و به طور طبیعی غیر از برگزاری جلسه شورای عالی با حضور روسای جمهوری و اعضای دولت دو كشور، ملاقات دو جانبه با اردوغان خواهم داشت و وزرا نیز در این سفر با همتایان خود ملاقات‌هایی جداگانه ای دارند.
رئیس جمهوری خاطرنشان كرد: بیشتر همسایگان ما از جمله تركیه با یك بیان صریح به آمریكایی‌ها اعلام كردند كه دوران دیكته كردن سیاست‌ها از طرف واشنگتن به دیگران به سر آمده است و آمریكا قادر نیست از هزاران كیلومتر فاصله، برای منطقه و روابط كشورها و ملت‌های بزرگ این منطقه نسخه‌پیچی كند.
روحانی در ادامه با تاكید بر اینكه گسترش روابط با تركیه به عنوان یك كشور دوست برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد، به اشتراكات عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دو كشور اشاره كرد و گفت: مواضع دولت تركیه به عنوان یك كشور دوست و تاثیر گذار در منطقه و شخص رئیس جمهوری تركیه در ماه‌های اخیر برابر تحریم آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیار خوب و قاطع بود.
رئیس جمهوری روز پنجشنبه در كاخ ریاست جمهوری تركیه به طور رسمی از سوی همتای تركیه ای خود مورد استقبال قرار گرفت و یادداشت تفاهم همكاری بین تهران و آنكارا در زمینه بهداشت و درمان و همكاری در زمینه امور ارتباطات و رسانه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و اردوغان به امضاء رسید.
روحانی همچنین پس از امضای این اسناد همكاری، در نشست مشترك خبری با همتای تركیه‌ای خود، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی روابط راهبردی برای رفع موانع احتمالی در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو كشور تصمیم‌گیری شد.
رئیس جمهوری با بیان اینكه در مذاكرات با رئیس جمهوری تركیه همكاری‌های دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: روابط دو كشور بر مبنای مناسبات تاریخی، فرهنگی، دینی، منافع مشترك، توسعه صلح و ثبات در منطقه استوار است.
روحانی با قدردانی از مواضع بسیار قاطع و صریح شخص اردوغان و دولت تركیه برابر یكجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریكا علیه ایران، تصریح كرد: این مواضع به معنای پایبندی دو كشور به قانون، منافع مشترك و اخلاق است.
رئیس جمهوری اقدام آمریكا علیه ایران را اقدامی 100 در صد تروریستی توصیف كرد و گفت: دولت آمریكا با اعمال تحریم‌های ظالمانه دولت‌ها و شركت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه 2231 و تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران می‌ترساند و این اقدام آمریكا برخلاف مقررات بین‌المللی است.
روحانی خاطر نشان كرد: قطعنامه 2231 به عنوان یك قطعنامه الزامی از همه كشورها می‌خواهد كه از آن حمایت كنند. لذا كشورهای معدودی كه به تفكر آمریكایی ملحق شده‌اند، در حقیقت قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند.
رئیس جمهوری تصریح كرد: معتقدیم دوران قلدرمآبی در جهان به پایان رسیده است و امروز ملت‌ها بر مبنای منافع مشترك تصمیم‌گیری و رفتار می‌كنند.
روحانی در ادامه با اشاره به بررسی موانع موجود در تحكیم هر چه بیشتر روابط تهران – آنكارا در جلسه شورای عالی روابط راهبردی، گفت: در این جلسه مسایل مربوط به مسایل بانكی، تجاری، صنعتی، گمرك، حمل و نقل و گردشگری و همكاری‌های فرهنگی دو كشور مورد بررسی و بر تقویت آن تاكید شد.
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت توسعه همكاری‌های دو كشور در زمینه ترانزیت و حمل و نقل، افزود: ایران و تركیه با همكاری مشترك در زمینه ترانزیت و خطوط ریلی می‌توانند، آسیا را به اروپا متصل كنند و این اقدام به نفع كل جهان و منطقه بسیار حساس خاورمیانه است.
روحانی خاطر نشان كرد: در جلسه شورای راهبردی برات و واعظی به عنوان مسئولان كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور تعیین شدند تا با تقویت همكاری‌های مشترك سرعت توسعه روابط دو جانبه را افزایش دهند.
وی همچنین با اشاره به بررسی مسایل منطقه بویژه تحولات سوریه، گفت: در مذاكرات آستانه ایران، تركیه و روسیه همكاری‌های نزدیكی با یكدیگر داریم و امروز تصمیم گرفتیم این همكاری‌ها را با قوت ادامه دهیم.
روحانی همچنین با اشاره به شرایط دشوار و سخت یمن، خاطر نشان كرد: در مذاكرات مشترك توافق كردیم تا برای ایجاد صلح و ثبات در یمن و كمك به مذاكرات یمنی – یمنی و ارسال كمك‌های نوع‌دوستانه، رایزنی‌ها و همكاری‌های خود را افزایش دهیم.
همچنین اردوغان در این نشست مشترك خبری اهتمام كشورش را برای توسعه و تحكیم بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران مورد تاكید قرار داد و گفت: تركیه مصمم است روابط خود را با ایران محكم‌تر از گذشته ادامه دهد و بر عزم و اراده خود در راستای تعمیق روابط دو كشور تاكید داریم.
رئیس جمهوری تركیه با تاكید بر اینكه تمامی طرفین برجام باید بر آن متعهد باشند و ادامه آن به نفع صلح و امنیت جهانی است، گفت: پایبندی ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده و خروج آمریكا از این معاهده درست نیست.
اردوغان با بیان اینكه اعمال تحریم آمریكا علیه ایران امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌كند، گفت: تركیه از این اقدام آمریكا به هیچ وجه حمایت نمی‌كند و برای كاهش تبعات آن آماده همكاری با ایران هستیم چرا كه حقوق همسایگی ایجاب می‌كند كه كشورهایمان در روزهای سخت در كنار یكدیگر باشند لذا به رغم فشارهای ناحق نسبت به ایران در كنار مردم این كشور خواهیم بود.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت كه در این مسیر تقویت همكاری های بانكی و ساز و كار های موجود مانند كمیسیون اقتصادی مشترك، شناسایی زمینه های جدید همكاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشاركت تجاری نزدیكتر و نیز تدارك شرایط بهتر برای سرمایه گذاران در دو كشور، تسهیل حمل و نقل كالا و افزایش مشاركت بخش خصوصی در همكاری تجاری و بازرگانی ضروری است.
رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت های ترانزیتی دو كشور تصریح كرد: ظرفیت ها در این حوزه به نحوی است كه می توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترك متحول سازیم.
روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترك را در توسعه روابط تجاری دو كشور و منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد.
رئیس‌جمهوری در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت های بی رویه را تهدید جمعی دانست و بر همكاری مشترك در این زمینه تاكید كرد.
روحانی همچنین ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاكید قرار داد و گفت: در این زمینه برقراری روابط نزدیك‌تر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی همچون شمس و مولانا كه افتخار تاریخی دو ملت و كل منطقه هستند، می تواند نمادی از روابط فرهنگی دو كشور باشد.
رئیس جمهوری به همكاری های دو جانبه و سه جانبه ایران و تركیه در روند مذاكرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره كرد و گفت: این مذاكرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشكیل حكومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.
روحانی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت در كنار مردم و دولت تركیه بوده و امروز خوشحالیم كه در شرایط تحریم غیرقانونی و ظالمانه دولت آمریكا علیه ایران، دولت و ملت تركیه نیز در كنار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
رئیس جمهوری تركیه نیز در این جلسه تشكیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و تركیه را در دوره‌ای كه آمریكا تحریم علیه ایران را افزایش داده است، حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همكاری را فعال سازیم.
رئیس جمهوری تركیه خاطر نشان كرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریكا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو كشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.
اردوغان با تاكید بر اینكه همواره با تحریم های یكجانبه آمریكا مخالف بوده و هستیم، گفت: تركیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می داند.
رئیس جمهوری تركیه در ادامه مذاكرات، به همكاری دو كشور در مسایل منطقه‌ای اشاره كرد و گفت: به نتیجه رسیدن روند آستانه در باره سوریه با همكاری مشترك ایران، تركیه و روسیه، نمونه ای از همكاری موفق برای صلح پایدار در منطقه است و باید در مقابل مداخله خارجی در این روند ایستادگی كنیم.
اردوغان مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در عراق و كمك به حل و فصل بحران یمن را مورد تاكید قرار داد و گفت بحران یمن باید هرچه زودتر از مسیرهای دیپلماتیك و همكاری‌های چندجانبه خاتمه یابد و در این مسیر نیز به همكاری های خود با ایران ادامه خواهیم داد.
رئیسان جمهوری اسلامی ایران و تركیه همچنین در یك بیانیه مشترك كه در پایان پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو كشور منتشر شد، تاكید كردند كه هرگونه اقدام لازم را به منظور افزایش تجارت فی مابین به هدف 30 میلیارد دلاری بوسیله تقویت ساز و كارهای موجود بكار خواهند گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی و اردوغان همچنین با ابراز تاسف عمیق درخصوص خروج آمریكا از برجام و تحریم های یكجانبه و غیرمنصفانه ای كه توسط ایالات متحده آمریكا بر بخش های گسترده ای در ایران اعمال شده، به طور مشترك از اینكه اعمال این تحریم ها موجب آسیب رسانی به زندگی مردم بی گناه شده و بر تجارت منطقه ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می گذارد، ابراز نگرانی كردند.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی شامگاه پنجشنبه و در ادامه سفر دو روزه خود به تركیه در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و تركیه، حضور روسای جمهوری در جمع فعالان بخش خصوصی دو كشور را نشانه بالاترین حمایت از همكاری تجار ایران و تركیه دانست و با تاكید بر اینكه 'باید از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد برویم'، گفت: آماده حمایت و تامین شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران ترك در بازار انرژی هستیم.
رئیس‌ جمهوری با تاكید بر اینكه در مسیر توسعه روابط تجاری ایران و تركیه جز مقررات بین‌المللی و منافع دو ملت هیچ چیزی تاثیرگذار نیست، اظهار داشت: بر این باور هستیم كه شرایط تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه ملت ایران می‌تواند به شرایطی بسیار ارزشمند طلایی برای اتصال اقتصاد دو كشور تبدیل شود به نحوی كه هیچ تهدید و اقدامی نتواند آن را دچار خدشه كند.
روحانی تصریح كرد: ایران و تركیه با همكاری‌های مشترك به خارجی‌ها و قدرت‌های خارجی اعلام می‌كنند كه نمی‌توانند برای امنیت منطقه تصمیم بگیرند و دو طرف باید با همكاری یكدیگر تروریسم را در منطقه ریشه‌كن كنیم چرا كه گروه‌های تروریستی در منطقه و فعالیت آنها در كشورهای منطقه به ضرر همگان است.
وی گام دوم در مسیر توسعه روابط تهران – آنكارا را ایجاد زمینه و تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی دانست و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم دو كشور فراهم كنیم و در مذاكرات امروز در ارتباط با ایجاد تسهیلات بانكی، پولی و ارتباطات اقتصادی بین دو كشور تصمیمات خوبی اتخاذ كردیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینكه فعالیت اقتصادی بدون تسهیلات مالی امكان‌پذیر نیست، افزود: در شرایطی می‌توانیم به هدف 30 میلیارد دلاری برسیم كه شرایط و تسهیلات مالی بین دو كشور مناسب باشد و در این زمینه مؤسسات، بانك‌ها، صندوق، بیمه، كشتیرانی و حمل و نقل می‌تواند نقش سازنده‌ای ایفا كند.
روحانی در ادامه همكاری دو كشور در زمینه انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مساله مهم اقتصادی، همكاری و هماهنگی‌های خوبی بین دو كشور وجود دارد و آمادگی داریم انرژی كشور تركیه را برای بلندمدت، تامین كنیم و هر مقدار كه تركیه نیاز داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه كاملاً آمادگی دارد از ظرفیت‌ها و امكانات خود استفاده كند.
رئیس جمهوری با تاكید بر حمایت دو كشور از سرمایه‌گذاری های مشترك و بخش خصوصی، گفت: تصمیم امروز در رابطه با ایجاد شهرك‌های صنعتی در این راستا بوده است كه بتوانیم از امكانات یكدیگر برای رشد و توسعه صنعتی استفاده كنیم و بی‌تردید در سایر زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز این آمادگی وجود دارد.
روحانی خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی ایران از فعالیت و سرمایه‌گذاری تركیه در بخش‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع بالادستی و پایین‌دستی انرژی حمایت می‌كند و آمادگی دارد مواد، زمین و امكانات لازم را در اختیار آنان قرار دهد.
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت جغرافیایی ایران و تركیه و استفاده از این ظرفیت در راستای منافع دو ملت گفت:‌ تركیه به دریای سیاه و مدیترانه و جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد و این شرایط جغرافیایی مناسبی است كه سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن به بهترین نحو استفاده كنند.
روحانی اتصال شرق به غرب (آسیا به اروپا) از طریق اتصال خطوط راه‌آهن را مورد تاكید قرار داد و گفت: اتصال و تنوع در خطوط راه‌آهن، دریچه واحد گمركی و تسهیلات حمل و نقل می‌تواند شرایط را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو كشور هر چه بیشتر فراهم سازد.
وی تصریح كرد: نه لبخند كسی در روابط اقتصادی و تجاری ما تاثیرگذار است و نه عصبانیت و اخم قدرتی می‌تواند در این روابط اثرگذار باشد.
رئیس جمهوری تصریح كرد: در توسعه روابط تهران و آنكارا آنچه برای ما اهمیت دارد، منافع دو ملت بزرگی است كه سالیان دراز با برخورداری از تاریخ، دین، فرهنگ و اعتقادات مشترك در كنار هم بوده و خواهند بود.
در این همایش رئیس جمهوری تركیه نیز با اشاره به وجود روابط چند جانبه و وسیع بین دو كشور گفت: هدف تركیه این است كه سطح روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران به سطح روابط سیاسی ارتقاء دهد.
رئیس جمهوری تركیه تسریع در اجرای تجارت ترجیحی را مورد تاكید قرار داد و افزود: سفر دكتر روحانی به تركیه می‌تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت ترجیحی بین دو كشور باشد.
اردوغان با اشاره به اینكه امنیت منطقه مسئولیت سنگینی بر دوش ایران و تركیه می‌گذارد، گفت: در این روند قدرت خود را در قالب همكاری سه جانبه روسیه، ایران و تركیه نشان داده‌ایم و در این مسیر به راه خود ادامه خواهیم داد چرا كه خود را موظف به تامین امنیت منطقه می‌دانیم.
رئیس جمهوری تركیه با اشاره به اعمال تحریم آمریكا علیه ایران، گفت: تصمیم آمریكا در جهت اعمال تحریم نباید مانع رسیدن به هدف دو كشور در توسعه روابط اقتصادی باشد و باید بدانیم كه تصمیم آمریكا به معنای تنبیه مردم ایران است و این موضوعی است كه تركیه در هر فرصتی آن را به صراحت اعلام می‌كند.
اردوغان افزود: اقدام یكجانبه آمریكا در این زمینه امنیت جهانی و بین‌المللی را تهدید می‌كند و همه باید بدانیم كه امروز جهان محتاج صلح و امنیت است.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی پس از پایان سفر دو روزه خود به تركیه پنجشنبه شب به تهران بازگشت. روحانی را در سفر به تركیه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیران امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی ودارایی، نیرو و رئیس اتاق بازرگانی، صنعت معدن و كشاورزی همراهی كردند.
شبد**1953**9122

سرخط اخبار سیاست