وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

پایان نامه های برتر کاربردی هدایت و حمایت می شود

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: پایان نامه های تحصیلی به سمت پروژه های کاربردی در حوزه آموزش عالی هدایت و حمایت می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، منصور غلامی صبح امروز (یکشنبه) در نوزدهمین آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در سالن اجلاس سران اظهار کرد: پایان نامه های کاربردی استادان در حوزه کاربرد، تاثیر زیادی در امتیازات و رتبه بندی های مربوط به استادان دارد.
غلامی افزود: پایان نامه هایی که مسائل موجود جامعه را برای حل کردن، هدف قرار داده اند مورد حمایت مالی جداگانه قرار داده می شوند که پیشنهاد منابع مالی آن در بودجه 98 و در قالب گرنت، دیده شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در این زمینه، در آیین نامه ارتقاء پایان نامه ها تغییراتی اعمال شده که این تغییرات به هیأت امنای دانشگاه ها ابلاغ شده و قبل از پایان سال جاری مصوب خواهد شد.
وی تاکید کرد: امروز دریچه روشنی به سمت آینده درخشان حوزه علم و فناوری گشوده شده است که امیدواریم این تلاش ها و همت والای استادان، محققان و دانشجویان موجب سرافرازی ملت ایران شود.
غلامی با تاکید بر اینکه امسال رویکرد مناسبی در برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری از سوی دست اندرکاران وزارتخانه های علوم و بهداشت همچنین معانت علمی فناوری ریاست جمهوری دیده می شود، گفت: رویکردها به سمت تمرکز و شاخص کردن فعالیت های فناورانه پیش رفته است. فناوری هایی در کشور داریم که به سمت حل مشکلات کشور و ارزش آفرینی در سطح جامعه حرکت کردند و جهت گیری دارند.
غلامی با اشاره به برگزاری نیازهای صنعت و بخش خصوصی در هفته ملی پژوهش، خاطرنشان کرد: در کنار این مراسم، نمایشگاه هایی برگزار می شود که مورد بازدید استادان حاضر در این جمع قرار گیرد. پارک های علم و فناوری را به عنوان یکی از بسترهای مهم و تاثیرگذار حوزه فناوری در کشور داریم که سالهاست مورد توجه قرار دارند.
وزیر علوم، اظهار کرد: در مجموعه پارک های علم و فناوری کشور تعداد زیادی از شرکت های جدید و صاحبان ایده را داریم که تحت حمایت قانونمند پارکها ومراکز رشد قرار دارند. همچنین 1200 شرکت دانش بنیان در پارک ها و مراکز رشد حوزه وزارت علوم فعال هستند و این مجموعه شرکت های دانش بنیان، 42 هزار اشتغال پایدار در کشور ایجاد و حمایت کردند.
غلامی با اشاره به همکاری برخی از دانشگاه های برتر کشور در بهبود مشکلات محیط زیستی نیز گفت: در یک مشارکت کم سابقه تعدادی از دانشگاه ای بزرگ کشور به صورت یک جمع کنسرسیومی در حل مسائل محیط زیست کشور فعالیت خود را شروع کردند که این چالش ها محیط زیستی، ملی و فراملی است و توانایی دانشگاه های فعال در این حوزه، مشکلات را در سطح ملی و فراملی حل می کند.

غلامی افزود: در حوزه صنعت، رویکرد دانشگاه ها و مراکز علمی، حل مسائل و چالش های موجود در سطح جامعه است، به خصوص در شرایط فعلی فرصت مناسبی فراهم شده که تامین قطعات و مواد اولیه به دست محققان و دانشمندان خودمان ایجاد و تامین می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در راستای تاثیرگذاری تحصیلات دانشگاهی در توسعه اقتصادی، طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاهی از سال گذشته طراحی و به اجرا درآمد. در این زمینه دانشجویان در حال تحصیل در هر زمینه ای شغلی و مورد علاقه در کارگاه های ویژه آماده اشتغال پذیری بعد از دانش آموختگی قرار داده می شوند تا مهارت هایی در حوزه های مختلف بیاموزند و بعد از فراغت از تحصیل با موفقیت بیشتری در کشور، خود را عرضه کرده و به کار تخصصی یا مشاغل مورد علاقه بپردازند.
وی به اقدام دیگر وزارت علوم اشاره کرد و افزود: اقدام دیگر وزارت علوم، رصد دانش آموختگان دانشگاهی است. در این طرح که از سال گذشته شروع شد برای مشاهده این موضوع که چه تعداد از دانش آموختگان به هدف و مقصد مورد نظر خود رسیده اند، دانشگاه ها آنها را با همکاری معاونت های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم رصد می کنند.
غلامی گفت: با این پیگیری ها مشخص شد که این افراد کجا شاغل شدند و آیا این شغل در راستای تخصص تحصیلی آنها بوده است یا نه. وی با بیان این که در این زمینه برنامه های تکمیلی را به زودی ارائه می دهیم، افزود: حاصل این پیگیری ها، بازنگری در رشته های تحصیلی، دوره ها و تطبیق آن با نیازهای جامعه و کاهش یا حذف برخی از رشته های تحصیلی و دوره هایی است که دانش آموختگان آن به اندازه کافی در این زمینه حرکت نکردند.
** 9492 ** 1200

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال