۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83131905
T T
۰ نفر
سطح گلخانه های كشور به 48 هزار هكتار افزایش می یابد

قزوین - ایرنا - معاون امور باغبانی وزیر جهاد كشاورزی گفت: گسترش گلخانه های كشور طی یك برنامه 10 ساله به 48 هزار هكتار از اولویت های دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه است.

محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در حاشیه نشست اعضای صندوق حمایت از بخش كشاورزی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توسعه گلخانه ها را از مهمترین طرح های دولت در چشم انداز 10 ساله دانست و افزود: سطح كشت گلخانه ای كشور هم اكنون 14 هزار هكتار بوده و دولت با تسهیلاتی كه برای توسعه این كار در نظر گرفته افزایش 2 هزار و 700 هكتاری را تا پایان امسال هدف گذاری كرده است.
وی با اشاره به نقش مهم شیوه تولید در گلخانه‌ها، تاكید كرد: محصولات كشاورزی آب بر در قالب شیوه تولید گلخانه ای با بهره وری بیشتری همراه است كه اگر با سازه های مناسب همراه باشد تا 90 درصد باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.
به گفته این مسئول، یكی از موضوعاتی كه همواره برای دولت اهمیت دارد، رونق توسعه صنعت سازه‌ های گلخانه ای است و هم اكنون نیز این صنعت تازه پا توانسته در كشور اشتغال زیادی به همراه داشته باشد.
طهماسبی یكی از دغدغه های وزارت جهاد كشاورزی را كشت محصولات پر آب در فضاهای باز برشمرد و اضافه كرد: قرار است از سال 1400 با ایجاد انگیزه های لازم در این حوزه شاهد رونق و توسعه گلخانه ها باشیم.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی یادآور شد: ایجاد سایبان روی گلخانه ها می تواند با توجه به فصل تابستان با افزایش گرما و تبخیر بیش از اندازه آب از سطح زمین در كنار تگرگ و بارش باران، از خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری كند.
به گفته وی، كشور ما دارای پهنه های وسیع كشاورزی است كه با توجه به تنوع اقلیمی موجود در آن، حدود 40 میلیون هكتار آن در طول سال با بارش 350 میلی متری و حدود 21 میلیون هكتار آن نیز با 400 میلی متر بارندگی روبرو است.
طهماسبی اضافه كرد: اراضی شیب دار موجود با مساحت 500 هزار هكتاری نیز تحت مطالعه قرار دارد تا با مشاركت مردم و ایجاد پوشش گیاهان دارویی نظیر خارشتر، از هدر رفت آب جلوگیری شود.
این مسئول در تشریح مشكلات كشاورزی كشور، گفت: مشكل اصلی موجود فرسایش خاك بوده كه در هر هكتار 16 تن به ثبت رسیده در حالی كه میزان جهانی آن 6 تن در هر هكتار گزارش شده است.
9925/8054
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد