۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۷
کد خبر: 83129974
T T
۰ نفر

گفتمان حقوق بشر در انحصار هيچ فرهنگي نيست

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۷
کد خبر: 83129974
گفتمان حقوق بشر در انحصار هيچ فرهنگي نيست

تهران- ايرنا- كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران به مناسبت روز دهم دسامبر (19 آذر روز جهاني حقوق بشر) در بيانيه اي اعلام كرد: گفتمان حقوق بشر در انحصار هيچ فرهنگي نيست.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايرنا، كميسيون حقوق بشر اسلامي در اين بيانيه كه روز دوشنبه منتشر شده، آورده است: روز تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر در دهم دسامبر 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل آن هم در زمانه اي كه تعداد كشورهاي عضو ملل متحد كمتر از يك سوم تعداد كنوني بود، برابر روال مشابه در مورد بسياري از ديگر رويدادهاي مهم وقابل توجه بين المللي، در تقويم سازمان ملل درج شده تا بهانه اي شود كه كشورها و جوامع مختلف هر ساله در اين روز مروري بر وضعيت قبل از توافق ياد شده داشته و دستاوردها و ناكامي هاي منفرد يا مشترك خود متعاقب تاكيد جهاني بر ضرورت رعايت حقوق انساني به عنوان بنيان صلح، عدالت و رفاه بين المللي را به محاسبه بنشينند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: طي 7 دهه گذشته تا كنون اتفاقات بي شماري روي داد؛ تحول عظيم ساختار جامعه جهاني، استقلال بسياري از كشورهاي مستعمره و دربند قدرتهاي استعمارگر و رسيدن شمار كشورهاي عضو سازمان ملل به حدود 200 كشور، ايجاد تغييرات شگرف در بلوك بندي قدرت هاي جهاني، متحول شدن مناسبات فرهنگ هاي مختلف در عرصه جهاني، شكل گرفتن بازيگران غير دولتي موثر و تاثيرگذاري آنها بر موضوعات مختلف جامعه جهاني، دگرگون شدن روابط انساني با پيشرفت فناوري هاي نوين در عرصه هاي مختلف تز جمله اين اتفاقات در هفت دهه گذشته است.
«در ميان همه تحولات صورت گرفته اين واقعيت را نمي توان انكار كرد كه امروزه مطالبه آزادي، حق، عدل، صلح، توسعه و پيشرفت همه جانبه و مقابله با زورگويان وخودكامگان، مطالبه اي همگاني و جهاني است و در اين مسير دستاوردهاي فراواني در كشورهاي مختلف دنيا را شاهد بوده ايم؛ البته با همه اين دستاوردها هم چنان بي عدالتي و نقض حقوق بشر و حتي جنگ افروزي و تجاوز مسلحانه به كشورهاي ديگر در مناطق مختلف جهان ديده مي شود».
كميسيون حقوق بشر با درخواست بازنگري و روزآمد كردن نقش مصوبه اعلامي دهم دسامبر 1948 مجمع عمومي ملل متحد در تحولات مثبت و منفي 7 دهه گذشته جامعه بشري، تاكيد مي كند، منطقي است به بهانه روز جهاني حقوق بشر يا مناسبت هاي مشابه ديگر اثربخش در تعالي جامعه بشري ، بحث و گفت وگو در اين زمينه ها را گسترش دهيم تا از طريق فهم مشترك در زمينه مفاهيم متنوع مربوط به حقوق انساني، زمينه اتخاذ اراده همگاني و جهاني براي اقدام در جهت تامين آينده بهتر فراهم شود.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: ما ايرانيان امسال روز جهاني حقوق بشر را در شرايطي گرامي مي داريم كه به جهت قانون شكني بين المللي دولت ترامپ تحريم هاي ظالمانه آمريكا را مجددا تجربه مي كنيم. اين تحريم ها آن گونه كه خود طراحان تحريم در آثار منتشره خود گفته اند براي ايجاد درد و رنج مفرط بر مردم كشور هدف طراحي شده تا آن ها به سمت شورش و بي نظمي سوق داده شوند و در آن شرايط دولت مداخله گر بتواند اهداف خود را تامين كند. فراتر از اين اقدامات ضد انساني دولت زورگوي ترامپ ديگر كشورها را نيز منع كرده كه از رعايت ضوابط بين المللي از جمله قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در رفع تحريم هاي سابق عليه ايران خودداري ورزند.
در قسمت پاياني بيانيه كميسيون حقوق بشر اسلامي آمده است: امسال روز جهاني حقوق بشردر كشور ما همزمان با سالي شده كه تا دو ماه ديگر چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن گرامي داشته خواهد شد. چه خوب است در مناسبت ياد شده نيز مروري بر دستاوردها و ناكامي هاي ملي در حصول آرمان هاي آزاديخواهانه انقلاب اسلامي وتحقق حقوق شهروندان صورت پذيرد تا مبتني بر ارزيابي ملي مراجع رسمي وهمچنين داوري نهادهاي غير حكومتي و مستقل قدم هاي بعدي با دقت و شتاب بيشتر به سمت تعالي و رفع ضعف ها و كاستي ها برداشته شود.
اجتمام** 7329*1193