۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83129407
T T
۰ نفر

روز آرام و كم هیجان بورس

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 83129407
روز آرام و كم هیجان بورس

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) در جا زد و با رشد اندك 24 پله ای در جایگاه 166 هزار و 915 واحدی ایستاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بورس كه در هفته های اخیر نوسان شدید مثبت و منفی را تجربه كرده است، در معاملات امروز، روندی آرام و كم حاشیه را دنبال كرد.
در معاملات امروز یك میلیارد و 617 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 971 میلیارد ریال در 130 هزار و 739 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) كه در آن ارزش سهام شركت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، هفت واحد رشد كرد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت های بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، یكسان در نظر گرفته می شود، 40 واحد كاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 28 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شركت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 101 واحد افت كرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شركت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شركت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 21 واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 30 واحد رشد كرد.
در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وتجارت (بانك تجارت)، رانفور(خدمات انفورماتیك) و كگل(صنعتی و معدنی گل گهر) بیشترین تاثیر مثبت و فملی (ملی صنایع مس)، جم (پتروشیمی جم) و رمپنا (مپنا) بالاترین تاثیر منفی را داشتند.

** صدرنشینی گروه بانك
گروه بانك در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 516 میلیون سهم به ارزش 774 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش 547 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 375 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 327 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش 262 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود كرد.

** رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفكس) در معاملات امروز 19 واحد رشد كرد و در جایگاه یك هزار و 857 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از 911 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 310 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، مارون (پتروشیمی مارون)، كگهر (سنگ آهن گهر زمین)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و شراز (پالایش نفت شیراز) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

*بورس در انتظار اخبار مثبت
بهزاد صمدی كارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چشم‌انداز شاخص بورس نیز گفت: بورس اكنون به كانال 160 هزار واحدی رسیده است كه البته امكان افت بیشتر شاخص بورس وجود دارد، مگر آنكه اتفاق خاصی رخ بدهد به عنوان مثال كانال مالی بین اروپا و ایران برقرار شود.
وی یادآور شد: بورس پس از رشد سریع و شتابان فصل تابستان و اوایل مهرماه، اكنون در حال گذراندن مرحله اصلاح زمانی خود است.
این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: بیشتر سهام شركت‌های شاخص ساز، حمایت‌های تكنیكال خود (تحلیل فنی شاخص) را از دست داده اند و احتمال افت بیشتر آنها وجود دارد.
صمدی درباره گزارش های 9 ماهه شركت ها نیز گفت: گزارش های 9 ماهه شركت ها آنگونه كه پیش‌بینی می‌شد، خوب و مثبت نخواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: البته به دلیل محاسبه دلار بالای 10 هزار تومان و رشد نرخ كامودیتی ها (مواد پایه و معدنی)، گزارش های 9 ماهه امسال از گزارش های مشابه سال گذشته بهتر خواهند بود اما آنگونه كه قبلا تصور می‌شد، تحقق نمی یابند.
صمدی درباره وضعیت بازار سرمایه، گفت: بورس اكنون در مرحله اصلاح قرار دارد و به علت افت شدید قیمت نفت، كاهش بهای ارز و صادرات برخی شركت ها، روندی نزولی را تجربه می كند.
این كارشناس بازار سرمایه گفت: جزئیات بودجه سال 97 به زودی اعلام خواهد شد كه بر اساس آن، مسیر حركت بازار مشخص خواهد شد.
صمدی ادامه داد: به جز بودجه 98 مباحث مربوط به كانال مالی اروپا و ایران و نیز ادامه كاهش نرخ ارز در چشم انداز آینده شاخص بورس تاثیرگذار خواهند بود.
وی درباره خروج نقدینگی از بازار بورس نیز گفت: پول هایی كه از بورس خارج می شوند با توجه به شرایط نامناسب ارز و طلا به سراغ این بازارها نخواهد رفت بلكه با هدف اخذ سود مطمئن، روانه بانك ها خواهد شد.
اقتصام**2022**2025
۰ نفر