استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا؛

نگاه دانشگاهیان در سیاست گذاری ها لحاظ شود

تهران- ایرنا- استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی می گوید: از برنامه ریزان و سیاست گذاران انتظار می رود در تدوین برنامه های خود نگاه دانشگاهیان را لحاظ کنند و جامعه دانشگاهی نیز باید محدودیت های اجرایی را در تحلیل ها و برداشت های خود مدنظر داشته باشد.

مرضیه ابراهیمی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در باره نقش دانشگاه ها در جامعه اظهار کرد: نهاد دانشگاه را باید در تعامل با سایر نهادهای جامعه دید؛ دانشگاه یک نهاد منزوی نیست که فعالیت خود را جدا از سایر نهادهای جامعه انجام دهد و جامعه نیز در مقابل مسیر خود طی کند.
وی افزود: دانشگاه خروجی هایی دارد که قطعا می تواند در جامعه موثر باشد و تغییر و تحولات جامعه نیز بر دانشگاه اثر دارد ، آن چه که در این مبحث اهمیت دارد، این است که چگونه ارتباط و تعامل بین دانشگاه و جامعه برقرار شود؟
ابراهیمی ادامه داد: برای برقراری تعامل هریک از نهادهای مختلف جامعه باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد و به عبارت دیگر دارای کارکرد باشد. بدین معنا که دانشگاه بتواند نیروهای انسانی متخصصی را برای جامعه تربیت کند و متقابلا جامعه هم بسترهای لازم را برای جذب این نیروها و امکان فعالیت آن ها فراهم نماید.
وی اظهار کرد : گاه در جامعه موانعی ایجاد می شود که ممکن است سبب شود، دانشجویان و دانش آموختگان در فضای جامعه ادغام نشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: موانعی که بر سر راه این تعامل قرار می گیرد، باعث می شود دانشجویان و دانش آموختگان کشور انگیزه فعالیت و مشارکت در جامعه را نداشته باشند و در مقابل جامعه نیز آن طور که باید، دانشگاه را صاحب صلاحیت برای ورود به عرصه های مهم اجتماعی، تصمیم گیری و برنامه ریزی در کشور نداند.

**بی انگیزگی دانش آموختگان یکی از دلایل ترک کشور
این استاد جامعه شناسی گفت: بی انگیزگی دانشجویان و دانش آموختگان سبب می شود آن ها به جای ادغام، فعالیت و مشارکت در جامعه خود، تمایل به ترک فضا داشته باشند و ترجیح دهند تا در فضای دیگری از تخصص خود استفاده کنند.
وی عنوان کرد : باید در کشور شرایطی فراهم شود تا دانشجویان پس از اتمام تحصیلات، افرادی متخصص شوند و در مقابل جامعه نیز پذیرای آن ها باشد.
ابراهیمی با اشاره به این مساله که دانش آموختگان جامعه با کاربرد علم آشنایی ندارند، ادامه داد: دانشجویان به لحاظ نظری و تئوری در سطح بسیار خوبی قرار دارند اما هنگامی که وارد فضای اجتماعی می شوند، نمی دانند که از علم خود به چه شکلی در جامعه استفاده کنند.
وی گفت: این شرایط در مجموع منجر به طرد دانشجویان و دانش آموختگان از فضای جامعه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: چنین شرایطی ممکن است مبحث شایسته سالاری را نیز به چالش بکشاند؛ بدین معنا افرادی به سیستم وارد شوند که صلاحیت و تخصص لازم را برای اصلاح و تغییر جامعه نداشته باشند.
ابراهیمی گفت: بخشی از این قطع ارتباط به جهت نبود فضاهای شناخته شده در کشور است. افراد قادر به تصمیم گیری نیستند که پس از انتخاب رشته و اخذ مدرک دانشگاهی، در بازار کار چه فعالیتی را انجام خواهند داد.
وی افزود: فعالیت در بازار کار صرفا به جنبه های اقتصادی معطوف نمی شود. هر فردی نیاز دارد تا در جامعه به عنوان یک نیروی موثر و فعال شناخته شود؛ اما بخش قابل توجهی از دانشجویان و دانش آموختگان چنین احساسی را از نظام اجتماعی خود دریافت نمی کنند و خود را افراد تاثیرگذاری نمی بینند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا امکان بهره برداری از نخبگان در سایر کشورها نیز وجود دارد، گفت: امروزه ارتباط با دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ارتباطات می تواند مزیت های فراوانی را برای جامعه به ارمغان آورد؛ اما آن چه که اهمیت دارد، هدایت این ارتباط است.
وی گفت: اگر دانشجویان خروج از کشور را به چشم فرار نگاه کنند، قاعدتا انگیزه بازگشت وجود ندارد؛ اما بسیاری از دانشجویان با انگیزه فراگیری دانش و تجربه دنیای جدید به سایر کشورها می روند و امید به بازگشت دارند تا از یافته های خود در راستای بهبود وضعیت جامعه استفاده کنند . یکی از راه های ایجاد این انگیزه، ارائه رویکردهای واقع بینانه به دانشجویان از جانب دانشگاه است.
ابراهیمی گفت: بعضی کشورها در برخی رشته های آموزشی موجود در ایران پیشتازند. دانشگاه ها می توانند دانشجویان را ترغیب به مطالعه منابع آن ها و همچنینن ارتباط گیری کنند.
وی از فرصت مطالعاتی به عنوان یک مصداق در این زمینه نام برد و افزود: افراد برای فراگیری و افزودن دانش و اطلاعات خود به خارج از کشور می روند اما یافته ها و تخصصشان را در کشور خود بکار می گیرند.
این پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: مسئله حائز اهمیت معنایی است که به این خروج از کشور داده می شود؛ خروج به جهت ارتقای دانش یا به سبب فرار از کشور. نظام آموزشی و اجتماعی باید به دانشجویان و دانش آموختگان برای حرکت در مسیر ارتقای جامعه کمک کند.
**9489**1601**

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال