۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۶
کد خبر: 83127138
T T
۰ نفر
موردي از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در خوزستان مشاهده نشد

اهواز - ايرنا - مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: انجام پايش ها و بررسي ميداني نشان مي دهد تاكنون موردي از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

مصطفي كناركوهي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وجود اينكه اين بيماري در خوزستان مشاهده و گزارش نشده ولي پست قرنطينه در منطقه دهدز به منظور جلوگيري از ورود احتمالي طيور آلوده از سوي اين دامپزشكي داير شده است.
وي گفت:پست قرنطينه به صورت شبانه روزي فعال خواهد بود و در اين راستا فرايند نقل و نقل طيور و دام از استان اصفهان به خوزستان به صورت منظم به اداره كل دامپزشكي گزارش مي شود.
مديركل دامپزشكي خوزستان با اشاره به اينكه در استان اصفهان مواردي از بيماري ويروسي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده شده ولي در استان چهارمحال بختياري يك مورد گزارش شده ولي مورد تاييد نهايي قرار نگرفته افزود: تدابير لازم براي پيشگيري از ورود اين بيماري به استان از طريق كلاس آموزشي به دامداران و پرورش دهندگان طيور ، بازديد ميداني و توصيه مداوم دامپزشكي انجام شده ولي با اين حال رعايت دقيق موازين بهداشتي و اجتناب از موارد مشكوك مي تواند در پاك بودن استان از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تاثير زيادي داشته باشد.
وي به نمونه برداري اخير از خون پرندگان مهاجر با هماهنگي حفاظت محيط زيست خوزستان براي شناسايي پرندگان آلوده به اين بيماري در تالاب هاي اين استان اشاره كرد و بيان كرد: تاكنون موردي مشكوك از اين بيماري در خوزستان مشاهده نشده ولي همچنان در وضعيت آمادگي براي مقابله و پيشگيري از اين بيماري قرار داريم.

** مردم مرغ زنده خريداري نكنند
مديركل دامپزشكي خوزستان از عموم شهروندان خواست به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري ويروسي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان ، از خريد مرغ زنده خودداري كنند و از مرغ كشتار روز يا منجمد كه داراي برچسب گواهي بهداشتي هستند مصرف كنند.
وي در ادامه از شهروندان خواست از خريد جوجه رنگي در بازار كه سلامت آنان مورد تاييد دامپزشكي و بهداشت نيست اجتناب كنند.
كناركوهي به پرورش دهندگان طيور توصيه كرد براي پيشگيري از شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از مواد سالم و كاملا بهداشتي استفاده كنند و از سلامت جوجه ها در زمان شروع جوجه ريزي اطمينان حاصل كنند و پيش از انجام هر كاري ، دامپزشكي را در جريان امور قرار دهند.
مديركل دامپزشكي خوزستان به كشاورزان خوزستان نيز توصيه كرد از واردات كود مرغي از استان هايي كه درگير بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان هستند خودداري كنند و از كود مرغي مورد تاييد دامپزشكي استفاده كنند.
خودداري از شكار و نگهداري پرندگان مهاجر و بومي آبزي، رها نكردن مرغ هاي بومي و ديگر ماكيان به صورت چراي آزاد و الزام به نگهداري آنان در فصاي سرپوشيده و بسته و گزارش صاحبان طيور بومي به دامپزشكي در صورت مشاهده تلفات در طيور ، رعايت اصول بهداشتي و امنيت زيستي در مرغداري هاي صنعتي و ضد عفوني كامل محل پرورش مرغ و تجهيزات آن پيش از جوجه ريزي از ديگر توصيه هاي بهداشتي مديركل دامپزشكي خوزستان براي پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان بود.
آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان يك بيماري ويروسي است و آلوده شدن انسان به آن مي تواند به مرگ منتهي شود.
تماس با پرندگان وحشي و پرندگان ، طيور و آبزي آلوده از طريق كفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده مي تواند به شيوع اين بيماري منجر شود.
6065/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها