مجمع فرهنگیان ایران اسلامی:

عملیاتی شدن رتبه بندی مهم ترین مطالبه معلمان است

تهران-ایرنا- مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در آستانه تصویب بودجه سال 98 در بیانیه ای مهم ترین مطالبه معلمان را عملیاتی شدن نظام رتبه بندی اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در بخشی از بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی آمده است: هسته اصلی هر نظام آموزشی، معلمان و مدیران مدارس هستند که می بایست با داشتن انگیزه بالا و علاقه به حرفه خود به کشف استعدادها و ظرفیت های هر دانش آموز کمک کرده و ضمن ایجاد اشتیاق، برای یادگیری دراز مدت در آنها، بهترین مسیر را برای هر کودک فراهم کنند.
این مجمع در این بیانیه یادآور شد: با شرایط امروز آموزش و پرورش در کشور ما که اگرچه در صدر الویت های اعلانی مسئولان همواره قرار گرفته ولی در ذیل ردیف الویت های اعمالی آنها واقع نشده، داشتن روحیه جستجوگری، تلاش برای یادگیری و پیشرفت و شور و شوق در حرفه معلمی به شدت کاهش یافته و روز به روز روند پرورش ظرفیت ها و تنوع استعدادها در کودکان در معرض چالش و بحران بیشتری قرار می گیرد.
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در این بیانیه تاکید کرد: اگر دیروز سرمایه گذاری هدفمند و متناسبی در نظام آموزشی کشور صورت می گرفت امروز کشور نباید بودجه عظیمی را صرف رفع آسیب ها و بحران های اجتماعی کند و هر چه جلوتر می رویم این سیکل معیوب با انرژی بیشتر باز تولید می شود و جامعه را با خطر فروپاشی اجتماعی بیشتر مواجه می کند.
در ادامه بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، چارچوب ها و رویه هایی را برای تکریم و رفع مشکلات معلمان و نظام آموزشی کشور پیشنهاد کرد و از دولت خواست که نظام آموزشی و معلمان را در ردیف اولویت های اصلی خویش قرار دهد.
در این بیانیه با بیان این که شاهد کاهش نقش و اعتبار مدرسه در درون جامعه محلی هستیم و این روند باید اصلاح شود، اظهارداشت: دولت و نظام نقطه تعادل و بهینه خود در قبال نظام آموزشی و معلمان را از دست داده است بطوریکه میان دو رویکرد که یکی سرمایه گذاری در آموزش و کیفیت بالای آموزش را موتور محرکه توسعه می داند و دیگری صرف بودجه دولت در آموزش و پرورش را هزینه جاری تلقی می کند که تاثیر زودهنگامی در ایجاد شغل و توسعه فوری جامعه ندارد، دولت گرایش به رویکرد دوم پیدا کرده و این روند باعث بی انگیزگی معلمان و کاهش کیفیت آموزشی در ابعاد مختلف شده است لذا مداخله فوری و موثر دولت در این زمینه ضروری است.
بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی یادآور شد: معلمان به عنوان یک سوم از کارکنان رسمی دولت به لحاظ مرجعیت اجتماعی جایگاه خاصی نزد اقشار و گروههای مختلف جامعه دارند به نوعی نقطه اتکا اداره و ثبات کشور هستند و تحت هیچ شرایطی دوست ندارند که مسائل و مشکلات صنفی آنها رنگ و بوی امنیتی پیدا کند لذا دولت باید گام های اساسی و روشن برای ترسیم بی اعتمادی فرهنگیان نسبت به عملکرد خود بردارد.
در این بیانیه با تاکید براین که نگاه امنیتی به مسائل معلمان تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت آموزشی دارد، آمده است: دولت باید با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از مقامات مسئول و نمایندگان صنفی و تشکل های معلمان ضمن بررسی دقیق ابعاد و زوایای موضوع، پیرامون آنها چاره اندیشی مناسب انجام دهد.
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تاکید دارد: در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی، مهم ترین مطالبه معلمان، عملیاتی شدن نظام رتبه بندی معلمان به نوعی که طیف گسترده ای از آنها تحت شمول خود قرار دهد، می باشد. بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که حداقل بودجه ای که به این موضوع اختصاص می دهند کمتر از 10 هزار میلیارد تومان نباشد تا مرهمی کوچک بر زخم بزرگ و عقب ماندگی تاریخی معلمان در عرصه حقوق و دستمزد باشد.
در بیانیه این تشکل صنفی خاطرنشان کرد: طرح «معلم تمام وقت» باوجود نیت خیری که در ذهن ارائه کنندگان آن وجود داشته بی مسماترین نامی بود که بر این طرح نهادند چرا که به سرعت این شائبه در جامعه به وجود آمد که همه معلمان تمام وقت نیستند اما اگر 6 ساعت بیشتر تدریس کنند عنوان تمام وقت را پیدا می کنند. بنابراین ضروری است که وزارت آموزش و پرورش ضمن تغییر عنوان طرح در جهت اصلاح محتوای آن اقدام اساسی به عمل آورد و به سرعت پیرامون آن اطلاع رسانی صورت گیرد.
در این بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی اعلام داشت: حاکم نبودن رویکرد سرمایه گذاری در آموزش و پرورش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور، موجب کاهش اهمیت اصل اساسی «عدالت» در امور آموزشی کشور شده است. به طوریکه تبعیض های ناروا بین دانش آموزان با خاستگاه طبقاتی متفاوت، بستر نهادینه شدن عدالت همه جانبه را که بنیادی ترین شعار انقلاب اسلامی است را تحت الشعاع قرار داده است.
این تشکل با بیان این که دولت باید با تاکید بر اصل 30 قانون اساسی بستر آموزش متوازن و با کیفیت برای تمامی اقشار جامعه را فراهم کند، اظهار داشت: وگرنه با وجود بی عدالتی آموزشی، به مرور زمان تبعیض و بی عدالتی در کل ارکان جامعه نهادینه خواهد شد. ضمن تشکر از توجه دولت در بکارگیری زنان در پست های مدیریتی، با توجه به اینکه بیش از نیمی از نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش از زنان هستند ضروری است که این وزارتخانه گام های جدی و اساسی در به کارگیری زنان در پستهای مدیریتی کلان و میانی بردارد و گزارش عملکرد خود را هر 6 ماه یک بار به افکار عمومی ارائه کند.
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تاکید کرد: یکی از مقدمات و الزمات نهادینه شدن مردم سالاری دینی، وجود احزاب و تشکل های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراگیر است از آنجا که وضعیت موجود احزاب و تشکل های سیاسی نشانگر این است که معلمان نیمی از اعضای موثر این تشکل ها را شامل می شوند و این یک نقطه مثبت برای حاکمیت است که افراد با شناسنامه و برند مشخص فعالیت سیاسی و اجتماعی انجام دهند.
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: نباید عضویت فرد در احزاب و تشکل های قانونی کشور را به عنوان یک نقطه منفی در کارنامه افراد تلقی کرد چرا که در تمامی نظام های سیاسی با ثبات دنیا، احزاب و تشکل های سیاسی شناسنامه دار و دارای مجوز از دولت از عناصر ثبات و پایداری و شفافیت سیستم سیاسی هستند.
این تشکل صنفی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی حیطه فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در اقصی نقاط کشور، فشارهای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتصاب مدیران هماهنگ و همراه با خود در حوزه انتخابیه شان و همچنین تقاضاهای متضاد نمایندگان در یک استان، انسجام مدیریتی این وزارت مهم و حساس را دچار چالش اساسی کرده است.
در این بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ضمن احترام به حق نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد ضروری است که در جهت شفاف کردن برخی فشارها و تهدیدات، فرصتی ایجاد شود تا مردم حوزه های انتخابیه و بویژه فرهنگیان از نیت برخی از استیضاح کنندگان که مرتبط با تغییر مدیران در سطوح استانی، شهرستانی و حتی مدرسه ایی هستند آگاهی پیدا کنند.
سیام**3202**1336

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده*
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال