وقتي توسعه اتفاق مي افتد كه محيط زيست تخريب نشود

اهواز - ايرنا - رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان گفت: توسعه پايدار وقتي اتفاق مي افتد كه منابع طبيعي و محيط زيست مورد تخريب قرار نگيرد.

به گزارش ايرنا اميد حاجتي روز سه شنبه در گردهمايي معاونان آموزش و پژوهش ادارات محيط زيست كشور با اشاره به اينكه تقريبا در تدوين برنامه هاي توسعه اي خوزستان به مقوله محيط زيست مورد توجه قرار مي گيرد، افزود: خوزستان نخستين استاني است كه طرح آمايش را تصويب و كارگروه آن تشكيل شده است.
وي ادامه داد: با وجود برخي مقاومت ها اما مطابق اين طرح در حوزه صنعت حركت، و مسايل زيست محيطي رعايت شده است.
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان با تاكيد بر اينكه به خاطر اهميت موضوع حتي طرح هاي در مقياس بزرگ دركارگروه آمايش بررسي مي شود، گفت: تلاش مي شود از اين طريق نظر سازمان محيط زيست تامين شود.
وي ادامه داد: اما مشكلاتي هم وجود دارد كه به عنوان مثال در موضوع توسعه پتروشيمي ها واحدي قصد داشت كه در جوار موقعيت كنوني فاز بعدي خود را ايجاد كند و با وجود فشارها، روي حرفمان ايستاديم و فاز بعدي اين پتروشيمي در فاصله 15 كيلومتري از آن محل اجرا شد.
حاجتي در خصوص اجراي پروژه هاي ملي در خوزستان گفت: در سال هاي گذشته اين استان ماموريت هاي ملي را دنبال كرده اما به مشكلات منطقه اي آن كمتر توجه شده است.
وي افزود: استان خوزستان از نرخ بالاي بيكاري نسبت به ديگر مناطق كشور رنج مي برد و اين درحالي است كه اين استان به نيازهاي مختلف كشور پاسخ مي دهد و همچنان دچار مشكلات منطقه اي مختلفي است.
حاجتي ادامه داد:صنايع نفت و پتروشيمي كه به عنوان طرح هاي ملي محسوب مي شوند تنها سه درصد از سهم اشتغال موجود خوزستان را به خود اختصاص داده اند در حالي كه همين ماموريت ها هستند كه محيط زيست را دچار مشكلات متعدد كرده اند.
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان افزود: مثلا شركت نفت بخاطر برنامه هاي اكتشافي تالاب ها را خشك مي كند، و به همين دليل محيط زيست خوزستان اكنون با چالش متعدد روبه رو
است.
وي در ادامه به موضوع اعتبارات آموزش و پژوهش در دستگاه هاي دولتي اشاره كرد و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان فعاليت هاي آموزشي دستگاه ها را دنبال مي كند و از پژوهش هايي كه منجر به نتيجه شود حمايت مي كند.
وي ادامه داد: آموزش ها در حوزه محيط زيست مي تواند در بهبود محيط زندگي مردم موثر باشد و به همين منظور آمادگي داريم تا در اين حوزه همكاري بيشتري با اداره كل حفاظت از محيط زيست خوزستان انجام دهيم.
گردهمايي 2 روزه معاونان آموزش و پژوهش ادارات محيط زيست كشور با حضور مسئولان مربوطه از 31 استان كشور از صبح سه شنبه در اهواز آغاز بكار كرده است.
9931/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها