۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 83122773
T T
۰ نفر
مصرف سموم كشاورزی در ایران از میانگین جهانی كمتر است

اهواز - ایرنا - مشاور وزیر و مدیركل دفتر محیط زیست، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد كشاورزی گفت: مصرف سموم دفع آفات كشاورزی در ایران بر اساس بررسی ها و تحقیقات میدانی از میانگین جهانی كمتر است.

به گزارش ایرنا سعید سعادت روز سه شنبه در نشست هم اندیشی كشاورزی حفاظتی و استانداردسازی تولیدات كشاورزی با محوریت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سرسرای اداری سازمان جهاد كشاورزی خوزستان افزود: میانگین جهانی مصرف سموم كشاورزی یك هزار و 200 گرم در هكتار است در حالی كه این میزان در كشور ما بین 560 تا 700 گرم در هكتار است كه با برنامه های آموزشی و مبارزه بیولوژیكی با آفات، این میزان مصرف هر سال رو به كاهش است.
وی بیان كرد: مصرف سموم دفع آفات در بخش زراعت و باغداری در كشور، 40 درصد كمتر از متوسط جهانی است.
سعادت با بیان اینكه در برخی مناطق كشور بدمصرفی سموم دفع آفات سبب آلودگی محیط زیست و محصولات كشاورزی شده افزود: تولید غذای سالم گواهی شده و اركانیك از اولویت های وزارت جهادكشاورزی است.
وی با بیان اینكه 20 تا 30 درصد محصولات كشاورزی در جهان بر اثر آفات از بین می رود ادامه داد: شیوع آفات كشاورزی در جهان ، استفاده از آفت كش ها را بیشتر كرده ولی در سال های آینده چاره ای جز كنترل و كاهش مصرف سموم شیمیایی كه محیط زیست را به شدت با مخاطرات جدی رو به رو كرده وجود نخواهد داشت.

** رتبه 116جهانی ایران در مصرف كود شیمیایی
مشاور وزیر و مدیركل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد كشاورزی گفت: ایران در مصرف كود شیمیایی در میان بیش از 200 كشور جهان ، رتبه 116را دارد.
سعادت افزود:در ایران به ازای هرهكتار 89 كیلوگرم كود استفاده می شود در حالی كه میانگین جهانی مصرف كود شیمیایی 101 كیلوگرم در هر هكتار است.
وی با اشاره به اینكه با كشاورزی حفاظتی ، مصرف كود شیمیایی رو به كاهش است بیان كرد: با این حال هنوز مناطقی از كشور با بدمصرفی كود شیمیایی و مصرف خودسرانه رو به رو است كه باید در این زمینه كارهای ترویجی و آموزشی صورت گیرد.
مشاور وزیر جهادكشاورزی در ادامه افزود: خاك های كشور در معرض آلودگی و فقر مواد آلی رو به رو بوده به گونه ای كه بیشتر خاك های ما در زمینه كمبود فسفر با 70درصد و پتاسیم با 40درصد در فقر و مضیقه هستند.

** تولید سالانه 120میلیون تن محصولات كشاورزی و باغی در ایران
مشاور وزیر و مدیركل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد كشاورزی ، همچنین گفت: سالانه حدود 120میلیون تن محصولات كشاورزی و باغی در ایران تولید می شود و این میزان هر سال رو به افزایش است.
سعادت به ضرورت افزایش تولیدات كشاورزی در ایران با توجه به روند رو به رشد جمعیت كشور اشاره كرد و افزود: افزایش تولیدات كشاورزی ،محصول گواهی شده و ارگانیك باید همراه با تقویت خاك و كاهش آلودگی محیط زیست باشد.
وی با اشاره به اینكه تا سال 2050میلادی جمعیت جهان 2 برابر خواهد شد گفت: بسیاری از كشورهای پیشرفته جهان برای افزایش امنیت غذایی خود و پاسخگویی به نیازهای غذایی به سمت كشاورزی حفاظتی و تولید محصولات سالم رفته اند.
به گزارش ایرنا در این نشست هم اندیشی كه جمعی از كارشناسان و صاحب نظران آب و خاك حضور داشتند راه های توسعه كشاورزی حفاظتی و پیشگیری از آلودگی و تخریب خاك در خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
14آذر (پنجم دسامبر) روز جهانی خاك است.
6065/ 6037
۰ نفر