۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۲۳:۱۴
کد خبر: 83121741
T T
۰ نفر
سالانه 40 هزار ازدواج زیر 14 سال در كشور ثبت می شود

تهران -ایرنا - مدیر كل مطالعات فرهنگی مركز پژوهش های مجلس گفت: هر ساله حدود 40هزار ازدواج زیر 14 سال در كشور ثبت می شود كه استان های زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه های نخست تا سوم این آمار را از آن خود كرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سینا كلهر عصر دوشنبه در نشست بررسی «ابعاد فقهی و حقوقی طرح تحدید یا سن ازدواج» در دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در گروه سنی زیر 14 سال تاكنون در بین 40000 ازدواج 1000 مورد طلاق گزارش شده است. بیشترین مورد طلاق برای گروه سنی 25 تا 29 سال است.
وی با بیان اینكه بنیاد زندگی مشترك تفاهم است و بیشترین دلیل طلاق علاقه افراد بدون فكر و سازش با یكدیگر است، افزود: افزود: در سن پایین فرصت سازش و تفاهم وجود دارد بنابراین ایده سازش تحقق پیدا می كند.
مدیركل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس با اشاره به ماده 1041 قانون مدنی، گفت: براین اساس دختران قبل از سن 13 و پسر قبل از 15 سال با اذن والدین حق ازدواج دارد.
وی در ادامه با اشاره به طرح تحدید اظهار كرد: این طرح در كمیسیون زنان مجلس مطرح و در آذرماه 95 كمیسیونی در خصوص افزایش سن ازدواج تشكیل شد كه شرط ازدواج با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه جایز است.
كلهر با بیان اینكه سن اساسا معیار غلطی بوده و شرایط حائز اهمیت است، تصریح كرد: مناسب ترین سن ازدواج از نگاه عموم جامعه 15 تا 19 سال است. ه
وی این توضیح را نیز داد كه هدف اصلی اصلاح قانون مدنی ماده 1041 و طرح تحدید ، گروه سنی 13 تا 16 سال است.
مدیركل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس در رابطه با خصوصیات مثبت ازدواج در این سنین گفت: در موضوع محرومیت از تحصیل نقش ازدواج كمتر از یك درصد بوده و مهمترین عامل فقدان امكانات آموزشی است.
وی با اشاره به اینكه میزان نارضایتی جنسی در این گروه برخلاف باور عموم كمتر از سایر گروه های سنی است، ادامه داد: میزان مرگ و میر بر اثر زایمان در این گروه كاهش یافته و در حد صفر است.
كلهر همچنین اظهار كرد: این گروه سنی دارای كمترین خشونت در روابط زناشویی و توانمند در اداره زندگی است.
مدیركل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس معتقد است: طبق آمار افرادی كه در سنین پایین ازدواج می كنند دارای حداقل مشكلات هستند و از نظر جنسی و عقلی به بلوغ كامل رسیده اند بنابراین آسیبی به جامعه وارد نمی شود.
كلهر تصریح كرد: باید شرایط برای ازدواج آسان شود. اما این طرح موجب سختی ازدواج و كاهش جمعیت می شود.

**طرح تحدید مغایر با زندگی مردم است
در بخش دیگر این مراسم عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار كرد: طرح تحدید با هدف ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال با حمایت معاون زنان ریاست جمهوری تایید شد. شورای نگهبان این طرح را رد كرد و این ماده را مغایر با قوانین كشور دانست.
حامد رستمی افزود: تعیین حداقل سن شرعی در فقه و منابع شرعی خارج از مصلحت سنجی مسبوق نیست.
وی با بیان اینكه این طرح با فقه مغایرت دارد، گفت: طبق نظر فقها بلوغ عقلی شرط ازدواج نیست و با وجود بلوغ شرعی و اذن ولی و مصلحت ازدواج مشكلی ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به ماده 1041 قانون مدنی كه 13 سال را سن مناسب ازدواج می داند، اظهار كرد: برخی از فقها بلوغ جنسی را ملاك ازدواج می دانند و بر اساس روایتی سن ازدواج 13 سال بیان شده است.
وی اظهار كرد: در فقه امامیه ازدواج بعد از بلوغ جنسی در دختران و پسران مطلقا جایز است و اگر ازدواج زیر 15 سال ممنوع شود، غیر شرعی است.
رستمی افزود: شاید در جامعه امروز دختران زودتر به بلوغ دهنی و فكری برسند كه باعث بروز ازدواج های زیر 18 سال می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه مذاهب تصریح كرد: مصادیق زیادی وجود دارد كه ازدواج در سن كم باعث استحكام خانوادا شده و به مصلحت است.
وی تاكید كرد: نباید از طرحی كه با زندگی قومی، قبیله ای و عشایری مردم در اكثر نقاط كشور در تعارض آشكار است ، حمایت شود.
رستمی همچنین در بخش دیگر با اشاره به اینكه این طرح با سیاست افزایش جمعت مغایرت دارد، افزود: طرح تحدید نقطه مقابل اصل دهم قانون اساسی كه موضوع تسهیل و ترویج ازدواج آسان و رفع موانع را مطرح می كند، است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: نباید بر تثبیت طرحی كه مغایر با قانون اساسی، سیاست های كلی نظام و به نوعی غیر قانونی بوده پافشاری كرد.
رستمی با بیان اینكه این طرح موجب زیان های اجتماعی می شود، گفت: به احتمال زیاد شورای نگهبان نیز طرح را رد كرده و برای تصمیم گیری به مجمع تشخیص مصلحت واگذاری می كند.

**9465**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه