۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 83121191
T T
۰ نفر

سالانه 2 میلیارد تن خاك كشور دچار فرسایش می شود

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 83121191
سالانه 2 میلیارد تن خاك كشور دچار فرسایش می شود

قزوین - ایرنا - رییس انجمن علوم خاك ایران گفت: برآوردها نشان می دهد سالانه 2 میلیارد تن از خاك كشور دچار فرسایش می شود كه این موضوع خسارت زیادی را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، منوچهر گرجی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی خاك در قزوین افزود: خسارت این میزان فرسایش خاك در كشور سالانه به بیش از 50 میلیارد دلار می رسد.
رییس انجمن علوم خاك ایران با بیان اینكه سالانه 10 هزار هكتار از اراضی كشاورزی تغییر ماهیت پیدا می كنند، اظهار داشت: سرعت فرسایش خاك و میزان تغییر كاربری اراضی با توجه به محدودیت های كشور و اینكه در یك اقلیم خشك قرار داریم، بالا و زیاد است.
گرجی با بیان اینكه باید با بسیج امكانات كشور حفاظت از منابع آبی و خاكی خود را با اهتمام بیشتری دنبال كنیم، خاطرنشان كرد: بی توجهی به صیانت و حراست از منابع خاك و آب كشور می تواند ما را با چالش های زیادی از جمله در حوزه امنیت غذایی و زیست محیطی روبرو سازد.
رییس انجمن علوم خاك كشور با بیان اینكه حدود 18.5 میلیون هكتار از اراضی كشور برای تولید محصولات كشاورزی به كار گرفته می شود، یادآور شد: از این میزان 8.5 میلیون هكتار آبی و 10 میلیون هكتار آن دیم است كه باید حراست و حفاظت از این اراضی را بسیار جدی بگیریم.
وی خاطرنشان كرد: عملیات بهنگام و مناسب خاك ورزی، مدیریت بقایای گیاهی، تجهیز و نوسازی اراضی، افزایش مواد آلی از جمله مواردی است كه باید در حوزه مدیریت امور خاك كشور مورد توجه و اولویت قرار بگیرد.
3013
۰ نفر