۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83120288
T T
۰ نفر

صیانت از میراث هنر ایرانی در حرم مطهر كاظمین

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83120288
صیانت از میراث هنر ایرانی در حرم مطهر كاظمین

بغداد - ایرنا - مدیر پروژه‌های كاظمین ستاد بازسازی عتبات از فعالیت شبانه روزی برای صیانت از میراث ارزشمند هنر معماری ایرانی و اسلامی منقوش در دیوار‌های اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) خبر داد.

به گزارش ایرنا از ستاد بازسازی عتبات عالیات، 'عباس رضائی نسب' با بیان اینكه حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر كاظمین، موزه‌ای از جلوه‌های متعدد هنر معماری ایرانی و اسلامی متعلق به عصر صفوی و قاجار است، گفت: یكی از شاهكارهای هنری عصر صفوی، كتیبه قرآنی بی‌نظیر روی دیوار اطراف ضریح مطهر است.
وی افزود: در بالای این كتیبه كاشی‌كاری شده زیبا، آئینه‌كاری منحصر به فردی نیز اجرا شده كه زیبایی آن را دو چندان كرده است.
رضائی نسب گفت: متاسفانه رطوبت بالای زیرسطحی، به سنگ‌های اطراف و كف حرم امامین جوادین سرایت كرده به‌طوریكه نم موجود در كف و دیوارها، این آثار ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی را با خطر نابودی مواجه كرده است، از این رو طرح مقاوم‌سازی دیوارهای اطراف ضریح مطهر امامین جوادین و رطوبت زدایی از بستر در دستور كار ستاد بازسازی عتبات قرار گرفت.
وی با بیان اینكه وجود رطوبت در زیر حرم كار را سخت كرده است، گفت: آب زیرسطحی در شهر كاظمین، مانند كربلا و سامرا بالاست به‌طوری كه فنداسیون ساختمان‌ها در رطوبت قرار دارد و در عمق سه متری به آب می‌رسیم.
رضائی نسب گفت: با اتمام عملیات زیرسازی، استحكام بخشی و دفع رطوبت از كف و محوطه دیواره‌های اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) در هفته‌های گذشته، هم اكنون كار نصب سنگ آغاز شده است.
وی با بیان اینكه 20 استادكار و مهندس ایرانی مشغول اجرای این طرح هستند، گفت: عملیات نصب سنگ كف و ازاره (دیوارهای اطراف ضریح مطهر) در 4 فاز طراحی و اجرا می‌شود.
مدیر پروژه‌های كاظمین افزود: در فاز نخست كه دربرگیرنده نیمی از فضای اطراف ضریح است، سمت شرقی مضجع مطهر به روی زائران بسته شده و عوامل اجرایی مشغول سنگ‌كاری دیوار هستند.
وی گفت: در فاز دوم، نیمه غربی دیوار اطراف ضریح، در فاز سوم سنگ كف قسمت شرقی و در فاز چهارم سنگ كف قسمت غربی نصب خواهد شد.
رضائی نسب دلیل این تقسم‌بندی را فراهم كردن امكان زیارت برای زائران همزمان با اجرای طرح اعلام كرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز اول این طرح تا چند روز دیگر به اتمام برسد.
خاورم*1**380**

سرخط اخبار جهان