۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۰
کد خبر: 83117719
T T
۰ نفر
حمایت از شركت های تولید كننده تا پیشتازی صمت در حوزه دولت الكترونیك

تهران - ایرنا - كارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به میزبانی وزیر صنعت معدن و تجارت با حضور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره گوشی‌های موجود در انبارها و توقیف شده، حمایت از تولید كنندگان داخلی و ساماندهی واردات گوشی تلفن همراه برگزار شد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز جمعه پاگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست مشترك با اشاره به حمایت از تولید محصولات متنوع و تامین اقلام مخابراتی، گوشی تلفن همراه و سایر تجهیزات در حوزه تولیدITو ITC گفت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در كشور برای توسعه تولید این صنایع و تجهیزات مخابراتی وجود دارد و با اتخاذ برنامه های حمایتی می توان شاهد پیشرفت‌های مناسبی در توسعه این صنعت در كشور بود.
رضا رحمانی به سهم بالای فارغ التحصیلان در حوزه ITو ITC در كشور اشاره و تصریح كرد: اقدامات و هماهنگی های خوبی برای تولید مشترك وتنظیم بازار داخلی صورت خواهد گرفت كه این موضوع در افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این حوزه‌ها بسیار موثر خواهد بود.
وزیر صمت با اشاره به حركت به سمت دولت الكترونیك در وزارت صمت گفت: سامانه‌های متعددی در وزارت صمت برای خدمت رسانی وجود دارد كه بسیاری از امور را در حوزه‌های مختلف تخصصی تسهیل كرده‌اند و به زودی با مرتبط كردن این سامانه‌ها به یكدیگر و دیگر سامانه‌های موثر در كشور ضمن افزایش نظارت در حوزه تولید و ‌تجارت، از این فرایندها برای تصمیم سازی و‌تصمیم‌گیری‌های كلان بهره خواهیم برد.
براساس این گزارش، محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با تاكید بر رفع مسایل قضایی فروش گوشی هایی كه نمی توانند در بازارعرضه شود ، تسهیل مجوز واردات گوشی را خواستار شد و گفت: باید برای رفع كمبود بازار شرایطی فراهم شود تا واردكنندگان جدید بتوانند به سهولت مجوز بگیرند و كار به سرعت انجام شود.
جهرمی تصریح كرد: علاوه بر مشكلات ناشی از افزایش نرخ ارز، كمبودعرضه نیز موجب بروز حباب در این بازار شده است كه امیدواریم با افزایش عرضه ، هرچه سریعتر این كالا كاهش قیمت یابد.
وی تاكید كرد: در حال حاضر باید صنوف این بخش پای كار بیایند و باهمكاری دستگاه های اجرایی این موضوع مرتفع شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از تولید داخلی را در بهبود شرایط بازار بسیار موثر برشمرد و خواستار كمك و همراهی وزارت صنعت از تولیدكنندگان این بخش شد.
به گفته وزیر ارتباطات یكی از برندهای تلفن همراه داخلی (GLX) كه پیشتراز نظر میزان استفاده رتبه 20 را نیز نداشت به رتبه هفتم برندهای بازار ایران صعود كرده كه این امر نشان می دهد اگر قیمت و كیفیت گوشی تولید داخل مطلوب باشد مردم به آن رغبت پیدا می كنند.
جهرمی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای كاهش قاچاق تلفن همراه پرداخت و گفت: اقدام ارزشمندی در قالب دولت الكترونیك با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شروع شد كه مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه بود .
جهرمی افزود: در جلسه ای كه در سال گذشته برگزارشد و توافقی كه با وزرا صمت و اقتصاد و ... انجام شد، وزارت ارتباطات مسئولیت هماهنگی و پیشبرد موضوع را برعهده گرفت و در آن دوران با یك همدلی بین همه دستگاه ها از جمله وزارت صمت ، اپراتورهای مخابراتی وزارت ارتباطات،گمرك، ستاد مبارزه با قاچاق و كالا و ارز و وزارت اطلاعات كنترل های خوبی برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه انجام شد و نشان داد این توانمندی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد و نتیجه این عزم همگانی باعث شد، آمار 95 درصد قاچاق گوشی همراه به صفر برسد.
جهرمی با اشاره به اقدامات دستگاه‌ها در حوزه دولت الكترونیك گفت: وزارت صمت یكی از دستگاه‌های پیشتاز در حوزه دولت الكترونیك است و بر اساس آخرین ارزیابی رتبه دوم كشور را بدست آورده و مهمتر از آن وزارت صمت در اشتراك و تبادل اطلاعات بر خلاف بعضی دستگاه‌ها همواره با آغوش باز برخورد كرده است و همكاری لازم برای ارتباط دهی سامانه‌های تحت نظر خود را دارد.
در این نشست كه جمعی از بازرگانان و وارد كنندگان صنایع الكترونیكی ،تولید كنندگان انواع صنایع مخابراتی و الكترونیكی و جمعی از نمایندگاندستگاههای مختلف از جمله گمرك، قوه قضاییه و دادستانی و وزارتاطلاعات حضور داشتند راههای كاهش قیمت تجهیزات الكترونیكی از جمله گوشی تلفن همراه و ارتقای كیفیت محصولات تولید داخل بررسی شد.
مهمترین تصمیمات كارگروه تنظیم بازار گوشی تلفن همراه
این كارگروه در اولین مصوبه خود به ستاد مبارزه با قاچاق كالا ماموریت داد با همكاری سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و دادستانی و تعزیرات حكومتی نسبت به تعیین تكلیف رفع توقیف و قیمت‌گذاری گوشی‌های موجوددر انبارها و دریافت مابه التفاوت نرخ ارز اقدام و‌ نسبت به توزیع آنها برنامه‌ریزی كند.
در مصوبه‌ای دیگر برای تسهیل و توسعه واردات گوشی تلفن همراه و در راستای رفع كمبود بازار و كاهش قیمت مقرر شد باتوجه به مسایلی كه وارد كنندگان قبلی داشتند از ظرفیت های وارد كنندگان جدید از طریق فراخوان وزارت صمت برای تامین گوشی‌های مورد نیاز بازار استفاده و فرایند واردات برای تنظیم بازار داخلی تسهیل شود.
حمایت‌ همه جانبه از تولیدات داخلی با كیفیت گوشی تلفن همراه از دیگر تصمیمات این كارگروه بود و مقرر شد، دفتر صنایع الكترونیك وزارت صنعت با همكاری معاونت فناوری وزارت ارتباطات طرح ویژه‌ای برای حمایتاز شركت‌های تولید كننده گوشی تلفن همراه داشته باشند تا شركتهای داخلی با ارتقای كیفیت محصولات خود بتوانند بخشی از نیاز بازار را تامینكنند.
از سوی دیگر برای تسهیل در تامین منابع ارزی مورد نیاز واردكنندگان گوشی تلفن همراه مقرر شد از سوی وزاری صمت و ارتباطات موضوع در مذاكره با هیات دولت و رییس كل بانك‌مركزی تعیین تكلیف گردد.
**سیام**3050** 1200
۰ نفر