مسكو به دنبال رشد 30 درصدي مبادلات تجاري با ايران است

مسكو - ايرنا- رئيس كميسيون حمل و نقل و ساخت و ساز دوماي روسيه اعلام كرد: اين كشور در انتظار رشد بيش از 30 درصد مبادلات تجاري خود با ايران در سه سال آينده است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري اينترفاكس، «يوگني موسكويچف» دوشنبه شب با بيان اين مطلب افزود: براي تقويت همكاري ها در نخستين گام احداث خطوط آهن را در دستور كار قرار داده ايم.
وي ادامه داد: از طرفي با جمهوري آذربايجان توافق كرده ايم تا از طريق اين كشور ترانزيت آزاد محموله به ايران صورت گيرد و به همين دليل حجم محموله ها كه امروز به ايران منتقل مي شود و از اين كشور به روسيه حمل مي شود در سال هاي 2019 تا 2021 ، 30 درصد رشد خواهد كرد.
مسائل مربوط به حمل كالاها بين روسيه، ايران و جمهوري آذربايجان هفته گذشته در چارچوب «هفته حمل و نقل-2018» مورد بررسي قرار گرفت.
سه طرف (ايران، روسيه و آذربايجان) با اشاره به ضرورت افزايش حجم انتقال محموله هاي تجاري، براي ايجاد گروه كاري به منظور توسعه ساختارهاي نظارت بر اين موضوع توافق كردند.
علاوه بر آن سه كشور در چارچوب هفته حمل و نقل درخصوص نحوه انتقال كالا از هند به ايران و روسيه تبادل نظر كردند.
گذرگاه بين المللي شمال -جنوب از قلمرو ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه مي گذرد.
شركت خطوط آهن روسيه در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي خاطرنشان كرده است: بخش زميني راهگذر شمال-جنوب در روسيه از ساحل درياي خزر تا مرز فنلاند حدود سه هزار كيلومتر است.
گفتني است، راهگذر شمال - جنوب ارتباط ترانزيتي كشورهاي شمال اروپا و روسيه را از طريق ايران و درياي خزر به كشورهاي حوزه اقيانوس هند، خليج فارس و جنوب آسيا برقرار مي‌ كند.
در اين ميان اتصال خليج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقي درياي عمان براي مبادله كالا به شرق كشور و همسايه‌هاي شرقي و آسياي ميانه نقش مهمي ايفا مي كند.
اين راهگذر مهمترين حلقه تجارت بين آسيا و اروپا به شمار مي رود كه در مقايسه با مسيرهاي سنتي از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاه تر و از نظر هزينه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب يكي از مسيرهاي مهم ترانزيتي در آسياي ميانه است و كشورهاي واقع در مسير، با تشكيل اتحاديه و انعقاد قراردادهاي همكاري در رقابتي همه‌جانبه به توسعه و تجهيز بندرها، جاده‌ها، پايانه ها و مسيرهاي ريلي خود مي‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌هاي اين زنجيره، انتقال كانتينر از بندر بمبئي هند به مسكو در روسيه نزديك به يك ماه زمان نياز دارد، در حالي كه ترانزيت كانتينري مشابه از طريق درياي بالتيك با افزايش 20 درصدي هزينه حمل و نقل همراه است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در سفر به جمهوري آذربايجان در ماه سپتامبر گذشته و پس از ديدار با الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان، به وزارت حمل و نقل، توسعه اقتصادي و شركت راه آهن روسيه دستور داد تا اول ماه دسامبر (روز شنبه هفته آينده) طرح مشروحي را براي اجراي پروژه رهگذر بين المللي شمال-جنوب تدوين و آماده كنند.
شبد*391*1346*9122

سرخط اخبار جهان