۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83107914
T T
۰ نفر

در بحبوحه اختلافات، چراغ سبز پكن به واشنگتن

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83107914
در بحبوحه اختلافات، چراغ سبز پكن به واشنگتن

پكن- ایرنا- در شرایطی كه اختلافات تجاری چین و آمریكا ادامه دارد و دو طرف خود را برای دیدار سران دو كشور در پایان ماه جاری میلادی در آرژانتین آماده می كنند، پكن به واشنگتن برای پهلو گرفتن یك ناوگروه آمریكایی در بندر هنگ كنگ چراغ سبز نشان داد.

به گزارش ایرنا روزنامه ساوت چاینا از هنگ كنگ روز چهارشنبه گزارش كرد این موافقت نشان دهنده این است كه چین نمی خواهد قبل از انجام این دیدار تنش ها میان دو كشور كه درگیر جنگ تجاری شده اند، تشدید شود.
ناو هواپیمابر رونالد ریگان آمریكا به همراه شماری از كشتی ها و ناوشكن های دیگر نیروی دریایی این كشور در پی موافقت چین راهی هنگ كنگ شده است.
این در شرایطی است كه تنها دو ماه قبل وقتی كه شعله های جنگ تجاری میان دو كشور بالا گرفت، چین با ورود ناوشكن آمریكایی به هنگ كنگ مخالفت كرد.
از سوی دیگر ژنرال 'تان بنهونگ' فرمانده پایگاه نظامی چین در هنگ كنگ روز سه شنبه توانست برعرشه ناو آمریكایی حضور یابد و این ناوگروه با موافقت طرفین در هنگ كنگ پهلو می گیرد.
این نشریه می نویسد كه پكن اصلا تمایل ندارد در شرایط فعلی كه شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین برای ملاقات با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا در حاشیه اجلاس گروه 20 آماده می شود، تنش ها شدت گیرد و به دنبال آرام كردن اوضاع است.
چین بسیار امیدوار است كه این دیدار باعث آتش بس در جنگ تجاری این كشور و آمریكا شود اما ترامپ گفته است كه اگر توافقی حاصل نشود 267 میلیارد دلار دیگر از كالاهای وارداتی چین را مشمول تعرفه های سنگین خواهد كرد.
چین در سال های اخیر حاضر به اجازه به ناوهواپیمابر 'یو اس اس جان استینز' آمریكا برای پهلو گرفتن در هنگ كنگ نشده و علت آن رزمایش های این ناو در دریای جنوبی بوده است.
اگرچه از هنگ كنگ به عنوان یك شهر و منطقه خودمختار در جنوب چین یاد می شود اما سیاست های خارجی و دفاعی آن از سوی پكن تعیین می شود و چین نفوذ زیادی در سیاست های ذی ربط دارد.
یو اس اس رونالد ریگان پیشرفته ترین ناو هواپیمابر آمریكا از مدل 'نیمیتز' است كه دارای قدرت اتمی است و می تواند 90 فروند بالگرد و جنگنده را یكجا روی عرشه خود قرار دهد.
این ناو كه پایگاهش یوكوسوكا در ژاپن است اكتبر سال 2017 نیز با موافقت چین در هنگ كنگ لنگر انداخت.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان