۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۴
کد خبر: 83107408
T T
۰ نفر

بحران آب و ضرورت گفتمان صرفه جویی

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۸:۱۴
کد خبر: 83107408
بحران آب و ضرورت گفتمان صرفه جویی

سمنان- ایرنا- خشكسالی ناشی از پدیده تغییر اقلیم، با شدت بیشتری، اكنون دامن مناطق خشك و نیمه خشك زمین را گرفته است، با كاهش محسوس توان منابع آبی، راهی به جز ترویج گفتمان صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف باقی نمی ماند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار وزارت نیرو، 90 درصد آب مصرفی در كشور مربوط به كشاورزی است درحالی كه متوسط مصرف آب جهانی در بخش كشاورزی 70 درصد است كه این آمار نشان می‌دهد ایران 20 درصد بیشتر از متوسط جهانی آب مصرف می كند.
میزان تولید آب در استان سمنان سالانه یك میلیارد و 250 میلیون متر مكعب است و اكنون ذخایر آب زیرزمینی در این استان 150 میلیون متر مكعب كمبود دارد.
بر اساس آمار، سرانه مصرف آب به صورت روزانه در استان سمنان 250 لیتر برثانیه است در حالی كه این رقم در كشور 204 لیتر برثانیه است.
متوسط بارندگی سالانه دركشور 250 و در سمنان 107 میلیمتر است و بررسی این اعداد و ارقام مبین آن است كه فرهنگ اصلاح الگوی كشت و صرفه جویی در مصرف آب در این منطقه از كشور باید نهادینه شود.
كارشناسان معتقدند افزایش جمعیت و شاخص های بهداشتی، توسعه غیرمتوازن شهرها و بهینه نبودن شبكه توزیع و در بخش كشاورزی، سنتی بودن كانال های انتقال، كشت ارقام پرمصرف، بی‌توجهی به بهره وری، غفلت از توسعه كشاورزی بر اساس مبانی علمی، آبیاری غرقابی و فقدان هدایت كشاورزان در كشت ارقام مورد نیاز باعث افزایش مصرف آب شده است.

** فرهنگ اصلاح الگوی مصرف نهادینه شود
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان گفت: سند توسعه استان سمنان برای اجرای طرح های اشتغال آفرین در بخش های مختلف اقتصادی براساس آمایش آب محور باشد.
ایرج حیدریان افزود: اصلاح الگوی مصرف در بخش كشاورزی، صنایع و آب آشامیدنی از اقدام های موثر در رفع چالش كم آبی در استان سمنان است و به معنی واقعی در این منطقه از كشور نهادینه شود.
وی خاطر نشان كرد: نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی كشاورزی استان سمنان به معنای واقعی علمیاتی و آب در این بخش از اقتصاد استان سمنان به صورت اصولی مدیریت شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: براساس آمار، كاهش بارش ها در كشور تا چند دهه آینده ادامه دارد و باید برای افزایش نرخ بهره وری در بخش كشاورزی استان اقدام های مطلوبی صورت گیرد.
حیدریان اضافه كرد: با وجود كاهش مصرف آب و اراضی كشاورزی، تولید محصولات در استان سمنان طبق راهبرد ملی از یك میلیون و 100 هزار تن در سال باید به سالانه یك میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
وی تصریح كرد: در بخش صنعت باید طرح بازچرخانی در بخش فاضلاب اجرایی شود و از این آب برای آبیاری فضای سبز نواحی و شهرك های صنعتی استان سمنان استفاده شود.
حیدریان گفت: به هیچ عنوان نباید از آب آشامیدنی در آبیاری فضای سبز نواحی و شهرك های صنعتی استان سمنان استفاده شود و اجرای تمامی طرح های اقتصادی در این منطقه از كشور باید براساس آمایش آب محور باشد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان خاطر نشان كرد: در بخش آب آشامیدنی هم باید طرح های بازچرخانی به معنای واقعی در استان اجرا شود.

** اعتبار حلال چالش كم آبی در شهرك صنعتی سمنان
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی سمنان گفت: رفع چالش كم آبی و انتقال پساب تصفیه خانه شهر سمنان به شهرك و منطقه ویژه اقتصادی مركز استان نیازمند اعتبار است.
حسن آل بویه افزود: مطالعه های خط انتقال پساب به شهرك و منطقه ویژه اقتصادی سمنان نیازمند بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار است.
وی خاطر نشان كرد: با اجرای این طرح در دوره های یكساله و سه ساله به ترتیب 100 و 300 لیتر بر ثانیه به تولید آب در بخش صنعت مركز استان افزایش می یابد.
آل بویه ادامه داد: اكنون طرح بازچرخانی آب در شهرك های صنعتی سمنان، گرمسار و ایوانكی به صورت 100 درصدی انجام می شود و برای اجرای این طرح در دیگر شهرك های استان باید میزان پساب تولیدی افزایش یابد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی سمنان اضافه كرد: با اجرای طرح بازچرخانی پساب در شهرك های صنعتی استان به میزان 18 تا 20 درصد از هدر رفت آب در این بخش از اقتصاد استان جلوگیری می شود.
وی تصریح كرد: در تمامی شهرك های صنعتی استان سمنان كم آبی یكی از چالش های اساسی است كه باید با اجرای طرح تولید آب، به زیرساخت ها در امر سرمایه گذاری توجه شود.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی سمنان اضافه كرد: انتقال آب خزر به استان سمنان یكی از راهكارهای مهم و بلند مدت برای رفع چالش كم آبی در بخش صنعت این استان است كه باید این طرح مهم ملی در كمترین زمان ممكن در این استان اجرایی شود.

** مردم با خشكسالی مدارا كنند
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: كمبود آب و خشكسالی در استان محسوس است و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی و فرهنگ صرفه جویی شرایط موجود را مدیریت كرد.
منصور كشاورزیان ادامه داد: اتخاذ رویكرد مسالمت آمیز از سوی شهروندان و مدارا با كم آبی باید در اولویت شهروندان استان سمنان قرار گیرد و در كنار توجه به رویكرد صرفه جویی به افزایش تولید آب در این منطقه از كشور اقدام كرد.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی سمنان گفت: انتقال آب بین حوزه ای به سمنان و تصفیه پساب ها از رویكردهای مهم و اصولی رفع مشكل كم آبی در استان سمنان است.
وی گفت: در تابستان سال جاری به 27 روستای این استان به صورت مستمر با تانكر آبرسانی می شد كه در فصل زمستان این آبرسانی به صورت موردی است.
كشاورزیان اضافه كرد: طرح آبرسانی به روستاهای جام، آبخوری و دوزهیر با اعتبار 77 میلیارد ریال تا یك ماه آینده در مرحله آبرسانی آزمایشی قرار می گیرد و این روستاها تا سه ماه آینده از مدار آبرسانی با تانكر خارج می شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی سمنان افزود: هم چنین عملیات آبرسانی به روستای ابر شهرستان شاهرود با اعتبار 30 میلیارد ریال تا پایان سال 97 به پایان می رسد.
كشاورزیان ادامه داد: طرح های در دست اجرای آبرسانی به چهار روستای استان سمنان در زمان حاضر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

** مصرف آب در ایران استاندارد نیست
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان گفت: اصلاح الگوی مصرف در بخش های صنعت، كشاورزی و آشامیدنی در شرایط فعلی مساله ای مقدم بر انتقال آب بین حوضه ای به استان سمنان است.
ایرج حیدریان افزود: میزان تولید آب در استان سمنان سالانه یك میلیارد و 250 میلیون متر مكعب است كه یك میلیارد و 186 مترمكعب آن در سال مصرف می شود.
وی خاطر نشان كرد: اكنون ذخایر آب زیر زمینی در استان سمنان 150 میلیون متر مكعب كمبود دارد و میزان تولید و مصرف آب در بخش های مختلف به طور نسبی برابر است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان اضافه كرد: میزان تولید آب باید به نسبت مصرف در استان برای جبران كسری مخازن آب های زیرزمینی افزایش قابل توجهی یابد.
حیدریان تصریح كرد: اكنون از چاه های زیر زمینی استان سمنان بیش از حد مجاز آب برداشت می شود كه این امر در دراز مدت به فرو نشست زمین و چالش های اقتصادی و اجتماعی در این منطقه از كشور دامن می زند.
حیدریان گفت: در زمان حاضر 86 درصد از آب زیرزمینی استان سمنان در بخش كشاورزی مصرف می شود كه این رقم با توجه به شرایط موجود در این منطقه از كشور به هیچ عنوان مناسب نیست.
وی افزود: سرانه مصرف آب به صورت روزانه در استان سمنان 250 لیتر بر ثانیه است در حالی كه این رقم در كشور 204 لیتر برثانیه است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان گفت: كشورهای هلند، لهستان، آلمان با وجود آنكه از بارش های قابل توجهی برخوردار هستند اما سرانه مصرف آب در این كشور به ترتیب 129 و 98 لیتر است و استاندارد مصرف آب در كشور ایران باید به 150 لیتر كاهش یابد.

** كاهش اعتبار طرح های آبرسانی در سمنان
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: تكمیل طرح های آبرسانی برای رفع مشكل كمبود آب در منطقه های شهری استان برای تابستان سال 98 نیازمند تخصیص به موقع اعتبار است.
محمد رضا محسنی افزود: برای سال 97 میزان اعتبار مصوب برای اجرای طرح های مختلف آبرسانی و بازسازی شبكه های انتقال آب در استان سمنان، 500 میلیارد ریال بود كه تاكنون 160 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
وی خاطر نشان كرد: در سال 96 میزان اعتبار عمرانی شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان 650 میلیارد ریال بود كه این رقم برای سال جاری كاهش یافته است.
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: اكنون 40 طرح نیمه تمام در حوزه آبرسانی و فاضلاب شهری در این استان در دست اجرا است كه تخصیص به موقع اعتبار می تواند به رفع مشكل كم آبی در این منطقه از كشور كمك كند.
محسنی اضافه كرد: برای سال 97 حفر 14 حلقه چاه در شهرهای استان سمنان در دست اجرا است كه تكمیل به موقع این طرح برای رفع مشكل كمبود آب، تامین اعتبار نیاز دارد.
وی تصریح كرد: تكمیل طرح تامین آب و همسان سازی شهر سمنان و انتقال آب از چشمه سارهای قطری به شاهرود نیازمند اعتبار است.
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: همچنین اصلاح و بازسازی شبكه انتقال آب و فاضلاب شهری شهرستان های شاهرود، دامغان، مهدیشهر و شهمیرزاد نیازمند تخصیص اعتبار است.

** مصرف آب در بخش كشاورزی سمنان اصلاح شود
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان سمنان گفت: افت سطح آب های زیرزمینی به دلیل برداشت بی رویه از چاه ها و كاهش بارش به طور متوسط سالانه 67 سانتیمتر است.
ایرج حیدریان افزود: متوسط افت سطح آب های زیرزمینی در كشور سالانه 50 سانتیمتر است در حالی كه این رقم در استان سمنان 16 سانتیمتر بیشتر است كه نشانه عمیق تر بودن اثر خشكسالی در استان سمنان نسبت به متوسط كشوری است.
وی خاطرنشان كرد: در دوره 20 ساله افت سطح آب های زیرزمینی در كشور به طور متوسط 10 متر و 70 سانتیمتر است، در حالی كه این رقم در استان سمنان 13 متر و 20 سانتیمتر گزارش می شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: اجرای طرح های آبخوان داری یكی از اقدامات مثبت برای رفع چالش فرونشست زمین و جلوگیری از افت محسوس سطح آب های زیرزمینی در استان سمنان است.
وی تصریح كرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد كشاورزی باید برنامه های اصلاح الگوی كشت را در سال اول اجرا و این برنامه را تدوین و در این دوره پنج ساله ابلاغ و عملیاتی كند.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای سمنان تصریح كرد: در زمان حاضر بیش از 941 میلیون مترمكعب آب در بخش كشاورزی استان سمنان مصرف می شود كه می بایست این رقم به 654 میلیون متر مكعب كاهش یابد.

** كاهش شدید آبدهی چشمه روزیه و گل رودبار
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: 400 لیتر برثانیه معادل 50 درصد آب آشامیدنی مركز استان از طریق منابع زیرزمینی و چاه ها تامین می شود.
محمد طاهری افزود: اكنون 21 حلقه چاه نیمی از منابع آب آشامیدنی شهر سمنان را تامین می كند.
وی خاطر نشان كرد: در سال 95 بیش از 440 لیتر بر ثانیه از چشمه روزیه و 120 لیتر بر ثانیه از آب گل رودبار برای استفاده شهروندان مركز استان تولید می شد كه این رقم در زمستان 96 به دلیل كاهش بارندگی ها به ترییب به 272 و 90 لیتر بر ثانیه كاهش یافت.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: در زمان حاضر آبدهی چشمه روزیه و گل رودبار به ترتیب 245 و 80 لیتر برثانیه رسیده است و كاهش محسوس یافته است.
طاهری اضافه كرد: نیاز آب برای شهر شاهرود در اوج زمان مصرف 820 لیتر بر ثانیه است كه در زمان حاضر 650 لیتر برثانیه آن تامین می شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: انتقال آب بین حوضه ای برای رفع چالش كم آبی در شهرستان شاهرود اجتناب ناپذیر است كه باید با رفع مسائل اجتماعی این طرح مهم‌ منطقه ای مانند انتقال آب از چشمه سارهای قطری به شاهرود اجرایی شود.
وی تصریح كرد: با همكاری كمیته بحران شاهرود، حفر هشت حلقه چاه در دستور كار است كه با اجرای این طرح بخش قابل توجهی از مشكلات آب آشامیدنی در این‌ منطقه از استان سمنان برطرف می شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: مهمترین چالش در استان كمبود آب است كه باید با اتخاذ تدابیر راهبردی و اجرای طرح انتقال آب از سایر حوزه ها برای رفع این چالش اقدام كرد.
به گزارش ایرنا، بهینه سازی و تغییر الگوی مصرف یكی از راهبردهای مهم و اساسی برای رفع چالش كم آبی در بخش آشامیدنی و اقتصاد استان سمنان است كه باید در بین مسئولان امر و مردم به معنی واقعی این رویكرد مهم نهادینه شود.
بازچرخانی آب در بخش صنعت و آشامیدنی و اصلاح الگوی كشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری در بخش كشاورزی از جمله راهكارهای كاهش مصرف آب و صرفه جویی است.
7339/6103
۰ نفر