۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 83106715
T T
۰ نفر

كشت گیاهان دارویی در استان اردبیل ترویج می شود

۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 83106715
كشت گیاهان دارویی در استان اردبیل ترویج می شود

اردبیل - ایرنا - رییس جهاد كشاورزی استان اردبیل گفت: ترویج و توسعه كشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان از سیاست های این سازمان بوده و از آن به صورت جدی حمایت می شود.

به گزارش ایرنا ، خلیل نیكشاد روز سه شنبه در نشستی با امام جمعه خلخال افزود: متقاضیانی كه در منطقه اقدام به كشت گیاهان دارویی كنند به ازای هر هكتار 15تا 20 میلیون ریال كمك بلاعوض دریافت می كنند.
وی بیان كرد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اردبیل بویژه اراضی مستعد خلخال مناسب برای كشت و پرورش انواع گیاهان دارویی است.
او گفت: با توجه به قابلیت های استان و فعالیت چشمگیر زنان روستایی در زمینه جمع آوری گیاهان دارویی مدیریت ترویج سازمان برنامه های مختلفی در زمینه توانمند سازی بانوان تدوین كرده است.
نیكشاد با بیان اینكه شهرستان های خلخال و كوثر دارای ظرفیت بسیار خوب در تولید گیاهان دارویی هستند، اظهار داشت: در این منطقه بیش از 450 گونه گیاه دارویی شناسایی شده كه با ثبت و پرورش آنها ضمن ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از بیكاران زمینه رونق اقتصادی منطقه نیز فراهم خواهد شد.
او از اختصاص 100 هزار اصله نهال گل سرخ به شهرستان های كوثر و خلخال درسال جاری خبر داد و افزود: به دلیل اقلیم مناسب برای كشت این گل ۵۰ درصد سهم استان به این 2 شهرستان اختصاص داده شده است.
رییس جهاد كشاورزی استان اردبیل همچنین اجرای بهینه نظام نوین ترویج كشاورزی و اشتغال روستایی، اعطای 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به مجریان طرح های كشت گیاهان دارویی و پرداخت بخشی از هزینه طرح آبیاری نوین را از جمله بسته های حمایتی ارائه شده به مجریان طرح های كشاورزی در استان اعلام كرد.
نیكشاد با اشاره به وجود مشكل آب در كشور گفت: یكی از ضعیف ترین روش های مقابله با بحران آب احداث سدهای معیشتی است و ما در این باره باید بیشتر به مباحث ژنتیكی گیاهان، ساخت گلخانه، گسترش سامانه آبیاری نوین و تغییر شیوه كشت توجه كنیم.
وی با اشاره به خسارات سنگین سرمای بهار امسال به باغداران گردو در خلخال گفت: با هدف حمایت از طرح های سرشاخه كاری گردو و افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای زود رس بهاره كمك بلاعوض در اختیار گردوكاران منطقه قرار می گیرد.
حجت الاسلام كریم اسدی ، امام جمعه خلخال در خطبه های جمعه هفته گذشته به خسارات وارده به باغات گردوی این شهرستان در بهار امسال اشاره كرده و خواستار اجرای طرح های سرشاخه كاری گردو از سوی جهاد كشاورزی شد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با برخورداری از 45 هزار هكتار اراضی مستعد كشاورزی كه چهار هزار و 500 هكتار آن را باغ های میوه تشكیل می دهند یكی از قطب های بزرگ تولید میوه ارگانیك استان اردبیل است.
7119/6018

سرخط اخبار استان‌ها