۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 83105429
T T
۰ نفر
حدود 2 میلیارد دلار كالا از مرزهای كرمانشاه صادر شد

كرمانشاه - ایرنا - مدیركل گمركات كرمانشاه گفت: یك میلیارد و 903 میلیون دلار كالا معادل 6 درصد كل صادرات غیرنفتی كشورمان، از ابتدای سال جاری تاكنون، از مرزهای این استان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیل حیدری روز دوشنبه در كارگروه شورای صادرات غیرنفتی استان كه در سرسرای امید استانداری كرمانشاه برگزار شد، افزود: در این مدت صادرات از مرزهای استان از نظر حجم و وزن 53 درصد و از نظر قیمت 33 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
او با بیان اینكه یك میلیون دلار گاز نیز از كرمانشاه به عراق صادر شده گفت: در هشت ماه گذشته فضای كسب و كار 43 درصد در بازارچه ها و مرزهای استان رشد یافته است.
حیدری در ادامه خواستار كمك به راه اندازی ترانزیت و بارگیری یكسره كالا به بازار عراق از مرزهای استان كرمانشاه شد.
وی همچنین از پروژه یكسان سازی تعرفه كالا در همه گمركات عراق خبر داد و افزود: اگر یكسان سازی تعرفه ها در گمركات عراق اتفاق بیفتد با توجه به موقعیت مرزهای استان این فرصت مناسبی برای افزایش صادرات از مرزهای كرمانشاه است.
حیدری ، بیشترین كالاهای صادراتی غیرنفتی مرزهای استان كرمانشاه را ظروف پلاستیكی، فرآورده های سیب زمینی مانند چیپس، گوجه فرهنگی و محصولات كشاورزی، كاشی و سرامیك اعلام كرد.
مدیركل گمركات كرمانشاه ، همچنین بیشترین واردات از مرزهای استان را قطعات ماشین آلات و صنایع كارخانجات عنوان كرد.
حیدری در پایان از ممنوعیت صادرات برخی اقلام مانند سیب زمینی انتقاد كرد و گفت: عراق بازار بسیار مناسبی برای كالاهای ایرانی است نباید با تصمیمات لحظه ای ناشی از فضای روانی جامعه هم به تولیدكنندگان داخلی ضرر زد و هم بازار عراق را از دست داد.
استان كرمانشاه با 371 كیلومتر مرز مشترك با 2 بخش كُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از كل صادرات كالاهای غیرنفتی كشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
3209/8066
۰ نفر