۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83099839
T T
۰ نفر

تحريم حزب الله؛ تغيير ميدان نبرد با مقاومت

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83099839
تحريم حزب الله؛ تغيير ميدان نبرد با مقاومت

بيروت-ايرنا-ايالات متحده آمريكا در حالي دامنه تحريم ها عليه حزب الله لبنان را روز به روز بيشتر مي كند كه بسياري از ناظران اين وضعيت را ناشي از نااميدي اين كشور و رژيم صهيونيستي در مواجهه با حزب الله در عرصه نظامي مي دانند.

به گزارش ايرنا، وزارت خزانه داري آمريكا اخيرا ادعاهايي را عليه چند لبناني و عراقي مطرح كرد و گفت كه آنها را به دليل ارتباط با حزب الله لبنان در «فهرست تروريستي» گنجاند و آنان را شيبل محسن عبيدالزيدي، يوسف هاشم، عدنان حسين كوثراني و محمد عبدالهادي فرحات نام برد.
وزارت خارجه آمريكا نيز اعلام كرد كه «جواد نصرالله» فرزند سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان و گروه فلسطيني «گردان هاي مجاهدين» را در فهرست ترويستي قرار داده است.
وزارت خارجه آمريكا جواد نصرالله را «رهبر درحال ظهور حزب الله» خوانده است. هادي نصرالله برادر ارشد او در نبرد با تروريست هاي صهيونيستي و در دفاع از لبنان به شهادت رسيده است.
سه هفته پيش نيز «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا قانون تشديد تحريم ها عليه حزب الله را كه به تصويب كنگره اين كشور رسيده بود، به امضا رساند.
بر اساس اعلام كاخ سفيد، هدف از اين قانون جلوگيري كامل حزب الله از دسترسي به شبكه مالي بين المللي و كاهش برخورداري از منابع مالي است.
بر اساس اين قانون هر شخص يا گروهي كه با حزب الله و نهادهاي وابسته به آن وارد همكاري و تماس شود مشمول تحريم هاي آمريكا خواهد شد.
آمريكا، حزب الله را گروه تروريستي مي داند.
بسياري از ناظران معتقدند نااميدي از رويارويي نظامي با حزب الله، آمريكا را به عنوان متحد اصلي رژيم صهيونيستي به سمت افزايش تحريم هاي مالي و اقتصادي عليه اين حزب واداشته است.
آمريكا به دنبال آن است تا با افزايش رايزني ها با گروه هاي مختلف لبناني و نهادهاي مالي اين كشور، حزب الله را در داخل لبنان منزوي كند.
«سيدحسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان شنبه هفته پيش گفت: درباره تحريم ها زياد مي گويند كه بر قدرت مقاومت تاثير منفي مي گذارد، اما من مي گويم حتي اگر قرار باشد خانه هايمان را بفروشيم، اين كار را مي كنيم ولي از موشك هايمان كوتاه نمي آييم و آن را حفظ مي كنيم.
شيخ «علي دعموش» نايب رئيس شوراي اجرايي حزب الله نيز تاكيد كرد كه اين حزب تسليم تحريم ها و فشارها از هر نوعي كه باشد، نمي شود.
«ايلي يشوعي» تحليلگر اقتصادي لبنان در گفت و گو با ايرنا، تاكيد كرد كه برخلاف ادعاي مقام هاي آمريكا، به دليل ارتباط تنگاتنگ حزب الله با دولت و گروه هاي مختلف لبناني، تحريم هاي آمريكا عليه اين حزب كل اقتصاد و دولت لبنان را نيز هدف قرار مي دهد.
يشوعي درباره هدف اصلي از وضع تحريم هاي جديد گفت: آمريكا خواسته اسرائيل را اجرا مي كند كه در جنگ نظامي عليه حزب الله ناكام بود و حال جنگ را وارد عرصه اقتصادي كرده است.
وي همچنين تاكيد كرد كه تحريم ها عليه حزب الله با تحريم هاي ايران يك مساله است و از هم جدا نيست و هدف و دليل اعمال تحريم ها عليه دو طرف نيز يكسان است.
وي مشروع بودن تحريم هاي آمريكا را زير سوال برد و خاطرنشان كرد: تحريم ها بايد از سوي يك نهاد بين المللي و از طريق دادگاه هاي بين المللي وضع شود. آمريكا از سمت هيچ يك از اين نهادها مامور اين كار نشده است. بسياري از كشورهاي پيشرفته اين روش آمريكا را رد مي كنند.
آمريكا از سال 1995 حزب الله لبنان را در فهرست تروريستي خودخوانده قرار داده و برخي رژيم هاي عربي هم كه با رژِيم صهيونيستي رابطه سياسي و اقتصادي دارند و يا در حال عادي سازي روابط خود با اين رژيم هستند به ويژه آل سعود بعداز آن مقاومت ضد صهيونيستي را در فهرست تروريستي خود قرار دادند و اين در حالي است كه حزب الله لبنان علاوه بر دفاع از ملت ها و كشورهاي عربي و اسلامي به ويژه لبنان و سوريه و فلسطين در مقابل تهاجم هاي تروريست هاي صهيونيستي و وهابي به عنوان يك حزب سياسي مقتدر و قدرتمند در دولت و پارلمان لبنان مشاركت دارد.
از آخرين باري كه رژيم صهيونيستي و حزب الله در عرصه جنگي روبروي هم قرار گرفتند، دوازده سال مي گذرد.
ناظران معتقدند ضرباتي كه مقاومت در جريان جنگ سي و سه روزه در سال 2006 به رژيم صهيونيستي وارد كرد، نوعي توازن را بين دو طرف ايجاد كرده و مانع حمله دوباره آن رژيم به لبنان شده است.
به نظر مي رسد افزايش توانمندي رزمي حزب الله و تجربه نيروهاي آن در عرصه هاي جنگي بويژه در سوريه، باعث شده رژيم صهيونيستي و حامي اصلي آن يعني آمريكا در انديشه رويارويي با اين حزب در عرصه نظامي نباشند و ترجيح مي دهند ميدان جنگ را وارد عرصه هاي نرم همچون اقتصادي كنند.
خاورم**2054

سرخط اخبار جهان