۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83099838
T T
۰ نفر

واشنگتن پست: قدرت نظامی آمریكا رو به فرسایش است

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83099838
واشنگتن پست: قدرت نظامی آمریكا رو به فرسایش است

تهران - ایرنا - روزنامه آمریكایی «واشنگتن پست» روز چهارشنبه نوشت : مطالعات كنگره آمریكا نشان می دهد كه قدرت نظامی آمریكا رو به افول و فرسایش است.

به گزارش ایرنا ؛ واشنگتن پست نوشت كه تیغ تیز نظامی آمریكا فرسوده شده و به 'درجه خطرناك' رسیده است و اگر احیانا جنگی با چین و یا روسیه رخ بدهد؛ آمریكا بازنده آن خواهد بود.
این گزارش نتیجه تحقیقات یك كمیسیون كنگره است كه آن را برای ارزیابی استراتژی نظامی دولت ' ترامپ' دایر كرده است.
این كمیسیون در گزارش خود، در عین حال هشدار می دهد كه واشنگتن در عملی ساختن اهداف و دیدگاههای راهبردی اش ؛ نه شتاب كافی به خرج داده است و نه به اندازه كافی سرمایه گذاری كرده است.
با این حساب، این خطر وجود دارد كه هژمونی و استیلای نظامی آمریكا رو به فرسایش بگذارد. موضوع به حدی حائز اهمیت است كه امكان دارد به یك ضرورت امنیت ملی تبدیل شود.
واشنگتن پست نوشت : كمیسیون مزبور ضمنا در گزارش خود اشاره می كند؛ چین و روسیه در پی استیلا بر منطقه شان هستند و مشغول طراحی پروژه قدرت اند تا به یك قدرت نظامی جهانی بدل شوند. این دو كشور درصدد افزایش ظرفیت های دفاعی خود هستند تا بتوانند در نبرد نظامی ؛ رو در روی آمریكا ایستادگی كنند.
این كمیسیون در گزارش خود همچنین به چشم انداز امنیت ملی آمریكا در آینده اشاره كرده و آن را ' غم انگیز ' خوانده و تصریح كرده است : در این چشم انداز ترسیم شده، آمریكا توان نظامی و قدرت نوآوری نظامی اش را از كف داده است و رهبران این كشور ناگزیرند در یك نبرد نظامی به یادگار مانده از دوران جنگ سرد؛ با چین و روسیه درگیر شوند و این دو را از میدان به در كنند .
براساس گزارش كمیسیون یادشده؛ كفه تعادل نظامی در اروپا؛ آسیا و خاورمیانه، برخلاف وزنه آمریكا تغییر وزن داده است. این باعث می شود كه متحدان آمریكا از او سلب اطمینان كنند ضمن آنكه خطر یك برخورد نظامی هم بالا می رود .
كمیسیون مزبور پس از مرور اسناد محرمانه ؛ گزارش ها و توجیهات وزارت دفاع ' پنتاگون' و همچنین مصاحبه با مقامات دفاعی به این نتیجه گیری ها رسیده است.
این كمیسیون همچنین 32 توصیه را برای بهبود شرایط موجود قوای مسلح آمریكا پیشنهاد می دهد.
در یك مورد از این توصیه ها؛ كمیسیون از پنتاگون می خواهد كه طرح و برنامه هایش را برای شكست دادن رقبای اصلی آمریكا در رقابتها و جنگ ها را با شفافیت بیشتری تشریح نماید.
كمیسیون مطرح می كند كه بودجه دفاعی آمریكا امسال 716 میلیارد دلار بوده است كه چهار برابر بزرگتر از بودجه مشابه چین و بیش از 10 برابر بزرگتر از بودجه مشابه روسیه است. اما موضوع این است كه منابع كافی برای شكل دهی مجدد دستگاه دفاعی آمریكا برای مقابله با تهدیدهای جاری وجود ندارد.
كمیسیون پیشنهاد می دهد كه بودجه دفاعی آمریكا برای دو سال آینده بیشتر شود. این بودجه در گذشته كم شده بود و به همین علت هم ظرفیت نظامی آمریكا برای درازمدت لنگ شد.
كمیسیون ضمنا پیشنهاد می دهد كه زرادخانه هسته ای آمریكا مدرن سازی شود و نیز یك مقام عالیرتبه از پنتاگون به این سمت منصوب شود كه وظیفه اش توسعه دفاع بیشتر هوایی و موشكی آمریكا باشد.
اروپام**1591** 1546

سرخط اخبار جهان