۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83097954
T T
۰ نفر

ادامه مرمت برج و باروي ارگ و دروازه نيشابور

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83097954
ادامه مرمت برج و باروي ارگ و دروازه نيشابور

تهران- ايرنا- مدير پايگاه تاريخي محوطه تاريخي بلقيس در خراسان شمالي از ادامه مرمت ها در برج و باروي ارگ، شارستان و دروازه نيشابور در محوطه تاريخي بلقيس خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، محوطه تاريخي بلقيس يكي از محوطه هاي ارزشمند اسفراين در خراسان شمالي با بيش از 200 هكتار وسعت است.
«عليرضا نجفي» مدير پايگاه محوطه تاريخي بلقيس با اشاره به مرمت برج و باروي ارگ در اين مجموعه اعلام كرد: با توجه به محل اعتبارات سال 96، در شش ماه نخست سال 97 ادامه مرمت برج و باروي ارگ در مجموعه شهر تاريخي بلقيس انجام شد كه مرمت اين بخش از محوطه بلقيس از خرداد ماه امسال آغاز شد و تا پايان شهريور به طول انجاميد.
او همچنين به مرمت دروازه نيشابور در مجموعه تاريخي بلقيس اشاره كرد و افزود: محوطه تاريخي بلقيس از گذشته، دو دروازه اصلي شامل دروازه نيشابور و دروازه جرجان قديم (گرگان كنوني) داشته است كه دروازه نيشابور يكي از دروازه هاي اصلي ورود به مجموعه تاريخي بلقيس است كه مرمت آن سال گذشته از محل اعتبارات رهبري انجام شد.
نجفي يادآور شد: ادامه بازسازي و مرمت برج و باروي دروازه نيشابور نيز امسال با هدف ساماندهي مجموعه در دستور كار قرار گرفت كه هم اكنون به پايان رسيده است.
مدير پايگاه محوطه تاريخي بلقيس همچنين از ساماندهي و مطالعات زيرساختهاي گردشگري در اين محوطه خبر داد و افزود: با توجه به اينكه محوطه تاريخي بلقيس يك مجموعه 200 هكتاري است، پايگاه با هدف اجرا و ساماندهي ورود و خروج گردشگران در مجموعه و احياي ساختار معماري مجموعه، با انجام مرمت برج و باروي شارستان و برج و باروي ارگ به طور همزمان در بخش زيرساختها نيز نسبت به ايجاد بلوك هايي براي ساخت سوئيت براي پژوهشگران، نمازخانه، سرويس بهداشتي، پژوهشگاه و موزه اقدام كرد.
او گفت: سال گذشته دو بلوك براي ايجاد نمازخانه و سرويس بهداشتي و يك سوئيت براي اقامت پژوهشگران از محل اعتبارات سال 95 احداث شد و امسال نيز با اعتباري حدود 70 ميليون تومان ديوارچيني و ايزوگام سقف نيز به پايان رسيد و به محض دريافت اعتبارات اين سوئيت ها تكميل خواهد شد.
مدير مجموعه شهر تاريخي بلقيس همچنين به كاوش هاي فصل نهم مجموعه تاريخي بلقيس اشاره كرد و افزود: همزمان با مرمت هاي صورت گرفته در مجموعه، فصل نهم كاوش ها در محوطه تاريخي بلقيس در دو قسمت داخل ارگ براي مشخص شدن ساختار معماري داخل ارگ و در قسمت تپه انجام شد كه اين كاوش ها دو ماه به طول انجاميد.
فراهنگ **1085** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ