۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۵۹
کد خبر: 83097372
T T
۰ نفر
تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز افتتاح شد

اهواز - ايرنا- مدير عامل شركت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به ايجاد تحول در ارائه خدمات فاضلاب به شهروندان اهوازي گفت: اين طرح يكي از طرحهاي مهم در زمينه آب و فاضلاب استان است.

فردوس كريمي در حاشيه افتتاح اين طرح در گفت و گو با خبرنگار ايرنا يادآور شد: تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفيت تصفيه 112هزار مترمكعب در شبانه روز براي پوشش جمعيتي 550 هزار نفري ساخته شده است .
وي با اشاره به اينكه كلنگ ساخت اين تصفيه خانه در سال 88 در مساحتي حدود يازده هزار مترمكعب به زمين زده شد افزود: در اين سال ها به دليل برخي چالش ها، روند اجرايي آن به كندي پيش رفت .
كريمي تاثير اين پروژه بر حفظ زيست محيطي را عاملي براي تسريع در تكميل آن در اين دوره عنوان كرد و ادامه داد: در شرق اهواز روزانه 112هزار مترمكعب فاضلاب توليد مي شود كه از اين پس با كمك تصفيه خانه شرق اهواز پساب هاي فاضلاب براي امور صنعتي و كشاورزي استفاده مي شوند.
وي با اشاره به اعتبار يكهزار ميليارد ريالي اين پروژه از محل اعتبارات وزارت نيرو خاطر نشان كرد: پيش نياز فعالسازي اين پروژه اجراي سه پروژه ديگر شامل پروژه خط انتقال دوقلوي فاضلاب توسط لوله 1400 م.مgrp در مجموع به طول 9 هزار متر و سازه هاي بتني (توسعه لوله 1400 م.م بتني از روي پل روگذر )، اجراي پايپ جكينگ به قطر 1400 ميليمتر و خط انتقال 1200 ميليمتر پلي اتيلن شرق اهواز (زيرگذر پل قلعه چنان)، عمليات تكميلي ايستگاه پمپاژ شامل هزينه تجهيزات و محوطه سازي بوده است.
مديرعامل شركت آبفا اهواز با اشاره به اينكه پيش نيازهاي اين پروژه عظيم با رفع بيش از 500 معارض صورت گرفت ادامه داد: تصفيه 112 هزار متر مكعب فاضلاب در روز و جلوگيري از ورود آن به رودخانه كارون و همچنين افزوده شدن 112هزار مترمكعب آب به چرخه كشاورزي و صنعت شهر اهواز بخشي از مزاياي تصفيه خانه شرق اهواز است.
وي ادامه داد: احياي هفت هزار هكتار زمين كشاورزي باير در اهواز ، اشتغالزايي 35 هزار نفر در زمينه كشاورزي، كمك به حفاظت كيفي رودخانه كارون در راستاي مسايل زيست محيطي، جمع آوري بركه ها و درياچه هاي فاضلاب تصفيه نشده در حواشي شهر اهواز، استفاده از پتانسيل پساب حاصل از تصفيه خانه به منظور توسعه كمربند سبز و تثبيت خاك و مهار كانون هاي ريزگرد منطقه و جمع آوري مرداب فاضلاب روبروي شركت صنايع فولاد و رفع مشكل زيست محيطي از ديگر مزاياي اين تصفيه خانه است.
معاون اول رييس جمهوري روز دوشنبه از طريق فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان شدتا چند طرح مهم عمراني در اين استان را افتتاح كند.
قرار است جهانگيري روز سه شنبه از طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري و كانون هاي داخلي ريزگرد استان ديدن كند و پس از آن ورزشگاه اختصاصي فولاد خوزستان را مورد بهره برداري قرار خواهد داد.
وي همچنين ضمن بازديد از شهرك صنعتي شماره 2 اهواز كارخانه توليد نمك دريايي دلفين را افتتاح خواهد كرد.
برنامه پاياني معاون اول رييس جمهوري در خوزستان شركت در نشست برنامه رهبردي استان خوزستان است كه در استانداري برگزار خواهد شد.
گفتني است تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز بزرگ ترين پروژه به روش SBR خاورميانه و سومين تصفيه خانه به همان روش در جهان است كه در صورت بهره برداري توانتصفيه 112هزار متر مكعب فاضلاب را در شبانه روز دارد.
سيستم تصفيه فاضلاب در اين تصفيه خانه به روش SBR يا همان راكتور ناپيوسته متوالي است،يك فرايند هوازي تصفيه فاضلاب براي اصلاح كيفيت فاضلاب است كه آسيب به محيط زيست و اكوسيستم را به حداقل مي رساند.
هيات دولت در جلسه فروردين سال 96 اجراي پنج ابرپروژه (مگا پروژه) براي حل مشكلات اساسي خوزستان را به تصويب رساند كه ساماندهي آب و فاضلاب خوزستان يكي از آنهاست.
9887/6064
۰ نفر