سرپرست گروه موسیقی کالیوه از آرمان‌های هنری خود می‌گوید :

بعضی هنرمندان دوست ندارند سلبریتی باشند

تهران- ایرنا- همیشه در تاریخ موسیقی ایران، هنرمندانی هستند که با وجود توانمندی‌های غیر قابل انکار، در بین عموم مردم کمتر شناخته شده‌اند. سارا احمدی هنرمندی است که در سطح جهانی بیش از ایران شناخته شده است و بسیاری از شیوه‌های جذب مخاطب در فضای مجازی را در شان خود نمی‌بیند و دوست ندارد سلبریتی باشد.

همیشه در تاریخ موسیقی ایران شاهد حضور افرادی بودیم که با تلاش و پشتکار فراوان توانسته‌اند در عرصه موسیقی به اهداف با ارزشی برسند. این هنرمندان عموما نوازنده‌ها و یا آهنگسازان مولف و صاحب سبکی هستند که در بین عموم مردم کمتر شناخته شده و یا ناشناس مانده‌اند. اکثر این هنرمندان خود تمایلی به مشهور شدن نداشته و یا به هر دلیلی آنچنان که مستحق آن هستند مورد توجه عموم جامعه قرار نگرفته‌اند. این افراد بیشتر به ادامه فعالیت خود در گمنامی و ادامه سیر و سلوک هنری خود تمایل دارند تا حضور در جامعه به عنوان چهره‌های شاخص. این طیف هنرمندان از جریان عوام‌زده و عوام‌فریبی که همیشه در تمامی عرصه‌های فرهنگی، جاری و ساری بوده دوری جسته‌اند؛ این هنرمندان هرگز سلبریتی نمی‌شوند.

** شناخته‌شده در جهان و گمنام در میهن خویش
سارا احمدی متولد 28 اسفند 1356 در تهران، نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای و سرپرست گروه موسیقی (کالیوه ندای صلح و دوستی) یکی از هنرمندان ایرانی است که پس از سالها تلاش و ممارست و مطرح شدن در عرصه بین‌المللی به عنوان یک چهره هنری ایرانی همچنان مایل است تا از شهرت و تبعات آن دوری کند.
او از سالها قبل با گروه موسیقی رستاک، گروه موسیقی سیمین غانم و گروه‌های متعدد داخلی و خارجی همکاری داشته است که از آن جمله می‌توان به اجرای کنسرت در آمریکا (همکاری با گروه بلو گرس، گروه کر سیاتل)، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، لتونی و چین اشاره کرد.
وی در ایالتهای مختلفی از آمریکا در همایش موسیقی ملل و در ژاپن حضوری پررنگ داشته است و به مدت 4 سال برای آموزش دف در کشور لتونی و به مدت دو ماه برای آموزش دف در کشور فرانسه زندگی کرده است. از دیگر فعالیتهای بین‌المللی این هنرمند می‌توان به شرکت در فستیوال موسیقی کردی در کردستان عراق و شرکت در فستیوال موسیقی تونس و اجرای موسیقی در عمان به مناسبت روز جهانی زن و شرکت در فستیوال فرهنگ و دوستی ملل در مکزیک اشاره کرد.
احمدی با گروه موسیقی مهرنوا، حور و یوشیج و آوای حنانه نیز همکاری داشته‌ و اکنون ضمن تدریس این ساز در آموزشگاه خود، بیشتر اوقات خود را صرف گروه موسیقی خود کالیوه کرده است.
موفقیت‌های این بانوی هنرمند بهانه شد تا خبرنگار فرهنگی ایرنا با وی به گفت‌وگو نشیند.

** خواستن دف بنوازم، دف مرا با خود برد
- ایرنا : از چه زمانی موسیقی و نوازندگی را آغاز کردید؟
- احمدی : در ابتدا علاقه وافری به نقاشی داشتم و در رشته مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کردم.علاقه من به نقاشی باعث شد تا در دوره‌های آموزشی نقاشی «فرشید غریب نژاد» شرکت کنم. او گاهی برای خود دف می‌نواخت. با شنیدن صدای دف او بود که شوریدگی و شیدایی و عشق به نوازندگی وجود مرا را فرا گرفت و آموختن دف را نزد آقای غریب نژاد آغاز کردم. بهتر است بگویم از همان زمان بود که سفر عاشقانه من و دف آغاز شده و تا ابد ادامه خواهد یافت.
پس از مدتی و در سال 78 غریب نژاد گروه چهل دف را تشکیل داد و من موفق شدم به عنوان تک‌نواز دف، عضو این گروه باشم.

- ایرنا : آیا نزد اساتید دیگری هم آموزش دیده‌اید؟
- احمدی : سه سال بعد از آغاز نوازندگی دف، به پیشنهاد یکی از دوستانم نزد بیژن کامکار رفتم و پس اینکه برای بیژن کامکار دف نواختم او به من گفت نیازی به گذراندن دوره آموزشی نزد وی ندارم.

- ایرنا : پس از جدایی از گروه رستاک با گروه دیگری فعالیت خود را ادامه دادید؟
- احمدی : سالهاست عضو ثابت گروه موسیقی خانم سیمین غانم هستم و علاوه بر آن به عنوان سرپرست گروه خودم به نام کالیوه (بانوان و مختلط) مشغول فعالیتم.

** هرگز جوانی و تجربه همراه هم نبودند
- ایرنا : اگر به بیست سال قبل برگردید باز هم موسیقی را انتخاب می‌کنید؟
- احمدی : بله اما سعی می‌کردم از فرصت‌هایی که برایم به وجود آمده بود بیشتر استفاده می‌کردم. با توجه به محدودیت‌ها و شرایط سختی که در اینجا داشتم سعی می‌کردم حضورم در عرصه‌های بین‌المللی را بیشتر کنم. اما همیشه دوران جوانی با بی‌تجربگی همراه بوده است.

- ایرنا : از چه زمانی به فکر تشکیل گروه کالیوه افتادید؟
- احمدی : در ابتدا من نوازنده دف گروه رستاک بودم. از مدتها قبل هم به داشتن گروهی برای خودم فکر می‌کردم. ضمنا زمانی که باید صرف گروه رستاک می‌کردم با زمان کلاس‌های دانشگاه من همخوانی نداشت. در همان زمان تصمیم گرفتم از گروه رستاک خداحافظی و برای تشکیل گروه خودم اقدام کنم.

** کالیوه صدای شیدایی در کلام مولاناست
- ایرنا : چرا اسم گروه خود را کالیوه گذاشتید؟
- احمدی : من علاقه وافری به اشعار مولانا داشتم و با این اسم در غزل 2826 این شاعر بی‌بدیل اشنا شدم.
همه چون ذره روزن ز غمت گشته هوایی
همه دُردی کش و شادان که تو در خانه مایی
همه ذرات پریشان همه کالیوه و شادان
همه دستک زن و گویان که تو خورشید لقایی
به همین خاطر نام کالیوه را برای این گروه انتخاب کردم که به معنای شیدایی بود؛ همان شیدایی و شوریدگی که از لحظه اول شنیدن صدای دف در وجود من آغاز شد. در طراحی لوگوی گروه هم از فرم قاصدک الهام گرفتیم که همواره در پیچش و چرخش و حرکت است، تو گویی قاصدک هم همان شیدایی و شوریدگی را در نهاد خود دارد. کالیوه صدای شیدایی در کلام مولاناست.

- ایرنا : آیا واقعا کالیوه هم مانند قاصدک همیشه در گشت‌وگذار است؟
- احمدی: بله گروه ما به اکثر نقاط دنیا سفر کرده و با اکثر تمدن‌ها و فرهنگ‌های متنوع موسیقایی از نزدیک برخورد داشته است. یکی از ایده‌آل‌های من در زمان تشکیل گروه کالیوه درنوردیدن مرزهای جغرافیای ایران و میل به سمت جهانی شدن با موسیقی بود.
- ایرنا : اعضای این گروه را به چه صورت انتخاب کردید؟
- احمدی : هسته اولیه این گروه را خودم و خواهرانم تشکیل دادیم و بقیه اعضا را با شناختی که از روحیات آنها به دست آورده بودیم و توسط اطرافیان به ما معرفی شدند انتخاب کردیم. یعنی همه نوازندگان به نوعی از قبل با ما در ارتباط بودند.

- ایرنا : منظور از روحیات خاص اعضای گروه چیست؟
- احمدی : بیشتر از هر چیز برای ما اخلاق کار گروهی و اعتماد و صداقت مطرح بود.

- ایرنا : آیا نوازندگان گروه کالیوه فقط در همین گروه فعالیت می‌کنند؟
- احمدی : من هیچ یک از هنرمندان گروه را مجبور به حضور انحصاری در گروه خودم نکردم. چون هم با مشکلات معیشتی درگیر بودم و از آنجا که برایم مقدور نبود تمام مسائل مالی هنرمندان را تامین کنم هرگز هم اجبار نکردم که فقط در کالیوه حضور داشته باشند. از طرفی هر نوازنده‌ای نیاز به دیده شدن دارد، خود من هم چنین نیازی را در درون خودم حس می‌کنم. بنابراین اعضای گروه را آزاد گذاشتم تا در گروه‌های دیگری نیز فعالیت کنند اما به شرطی که فعالیت در سایر گروه‌ها به کیفیت کاری گروه کالیوه لطمه نزند.

- ایرنا : زمان رسمی آغاز به کار این گروه چه زمانی بود؟
- احمدی : کالیوه سال 90 به صورت رسمی در ارشاد ثبت شد. در ابتدا سعی داشتیم به عنوان یک گروه موسیقی مخصوص بانوان باشد اما با توجه به پتانسیل این گروه تصمیم گرفتیم به عنوان یک گروه مستقل و آزاد فعالیت کنیم. در همین راستا بود که از جواد حسن زاده، هنرمند میهمان از شمال خراسان دعوت به همکاری کردیم که خواننده گروه بود و همچنین رضا غلامی به همراه هنرمندان همراه خود از قوچان در اولین اجرای خود همزمان با تولد مولانا در مهرماه 91 و در تالار رودکی همراه ما بودند. در کنسرت بعدی این گروه که بهمن 93 برگزار شد از حضور جمشید عزیزخانی خواننده کردی استفاده کردیم. در قسمت اجرای موسیقی ملل نیز با داوید ابراهیمیان از ارمنستان وعارف جعفری از افغانستان همکاری داشتیم. همچنین علی تنها یک قطعه ترکی استانبولی و کبیر معصومی نیز یک قطعه هندی را اجرا کردند و همچنین در اجرای بخش موسیقی مللل گروه کالیوه که آذر 95 در تالار وحدت برگزار شد کامران اطاعتی به عنوان خواننده بخش استانبولی ما را همراهی کرد.
حضور کالیوه در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال 95 نقطه عطف آغاز فعالیت‌های رسمی ما بود. در آن مراسم برای اولین بار روی صحنه تالار وحدت رفتیم و در بین حاضران در سالن علاوه بر هنرمندان ایرانی چهره‌های هنری بین‌المللی هم حضور داشتند. آذرماه 95 گروه کالیوه اولین اجرای رسمی خود را در تالار وحدت برگزار کرد.

- ایرنا : کالیوه بیشتر چه آثاری را اجرا می‌کند؟
- احمدی : به جز مواردی که قطعات ساخته خودمان را اجرا کردیم اجرای موسیقی‌های محلی و فولکلوریک مناطق مختلف ایران مد نظر ما بوده که توسط کالیوه با تنظیم خودمان اجرا می‌شود اما الان عمده تمرکز ما بر روی اجرای موسیقی ملل مختلف بوده است. چون همانگونه که در قبل به ان اشاره کردم هدف اصلی ما حضور در عرصه‌های بین‌المللی موسیقی با شعار صلح و دوستی است.

- ایرنا : آیا در زمینه مطرح شدن در عرصه بین‌المللی هم به توفیق‌هایی دست یافتید؟
- احمدی : بله موفق شدیم نام خود را در خانه‌های فرهنگ اکثر سفارتخانه‌ها مطرح کنیم در اکثر سفارتخانه‌ها و در مقابل اکثر شخصیت‌های سیاسی و هنری جهان روی صحنه رفتیم و خوشحالم که بگویم کالیوه به اکثر کشورهای دنیا هم سفر داشته و ضمن اجرای موسیقی خود در نقاط مختلف دنیا با هنرمندان و فرهن‌گهای مختلف موسیقایی جهان هم رو در رو شدیم.

- ایرنا : آیا این گروه با توجه ابعاد گسترده فعالیت بین‌المللی خود اسپانسر و حامی مالی هم دارد؟
- احمدی : خیر ما تمام هزینه‌های این گروه را تاکنون خودمان تامین کرده‌ایم اما از این به بعد با توجه به ایده گسترده شدن فعالیت‌های بین‌المللی خود به این نیاز رسیده‌ایم که باید از حضور یک اسپانسر و حامی مالی نیز بهره‌مند باشیم.

**مرام و معرفت همیشه در اولویت بوده است
- ایرنا : شما در کنار فعالیت‌های هنری خود در گروه کالیوه سالهاست به تدریس ساز دف هم مشغول بودید. آیا تدریس برای شما صرفا نوعی امرار معاش است یا هدف چیز دیگریست؟
- احمدی : تدریس تاکنون هرگز انگیزه مالی برای من نداشته است. من هیچوقت به تدریس با چشم کسب درآمد نگاه نکردم. هر شاگرد برای من یک انسان ناشناخته با درونیات و روحیات منحصر بفرد خود است. من از این رویایی لذت می‌برم. از کشف استعدادها لذت می‌برم. همیشه در حین درس دادن درس هم می‌گیرم. من خودم در سالهای گذشته در مسیر یادگیری این ساز با مشکلات متعددی از قبیل مشکلات مالی درگیر بودم. یکی از بزرگترین اهداف من در امر تدریس هموار کردن دشواریهای این مسیر برای هنرجویان خودم بوده است. به اعتقاد من معلم خوب معلمی است که بیش از نوازندگی به هنرجویان خود مرام و منش و معرفت بیاموزد.

** مطرح شدن به هر قیمتی در فضای مجازی در شان هنرمند نیست

- ایرنا : چرا پس از سال‌ها فعالیت جدی، هرگز این فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذاشتید. علت دوری شما از فضای مجازی و تمایل شدیدتان به بودن در سایه چیست؟
- احمدی : من هم مانند هر هنرمندی دوست دارم دیده شوم و با هنرم با انسانها رودررو شوم. اما متاسفانه اتفاقی که این‌روزها در فضای مجازی و توسط برخی از هنرمندان روی می‌دهد را نمی‌پسندم. من استفاده از ترفندهای جذب مخاطب و افزایش فالوئرها را نه در شان و شخصیت خودم می‌بینیم و نه مایلم از ساز خودم به عنوان دست‌افزاری برای رسیدن به شهرت به هر قیمتی استفاده کنم. ساز من هم مانند هنر و شخصیتم برایم بسیار با ارزش‌تر از اینست که خود را راضی کنم تا دست به چنین اقدامات تبلیغاتی سخیفی بزنم. آنچه برای من مهم بوده اثرگذاری مثبت بین اهالی هنر بوده است. هرگز به کمیت مخاطب اهمیتی ندادم اما کیفیت ذهنی و سطح فکری و فرهنگی مخاطبانم به شدت برایم اهمیت داشته و مطرح شدن کالیوه در سطح بین‌المللی نیز همیشه مهم بوده است.

** کارگاه‌های آموزشی یک روزه معمولا با انگیزه‌های مالی برگزار می‌شود
- ایرنا : چندیست در عرصه آموزش موسیقی شاهد برگزاری دوره‌های فشرده نوازندگی بدون هیچ پیش‌نیازی برای هنرجویان هستیم. نظر شما در این رابطه چیست؟
- احمدی : به نظر من این دوره‌ها به هیچ عنوان راهگشا نبوده و نخواهد بود. با تعداد پنجاه هنرجو در عرض چند ساعت چه کار مفیدی می‌توان کرد؟ در این فرصت کوتاه قرار است به این هنرجویان چه چیزی آموزش داده شود؟ آیا این فرصت حتی برای رفع مشکلات ابتدایی در شیوه نوازندگی کفایت می‌کند؟
مهم‌ترین اصل برای من در آموزش، استایل و شیوه استاندارد نوازندگی است. واقعا نمی‌دانم در این دوره‌های چند ساعته چگونه مشکلات مربوط به شیوه و استایل نوازندگی هنرجویان را درعرض چند ساعت می‌توان برطرف کرد؟

- ایرنا : اخیرا در بین هنرمندان موسیقی مخصوصا نوازندگان سازهای کوبه‌ای تمایل شدیدی برای جلب حمایت یک کمپانی خارجی تولید ادوات موسیقی دیده می‌شود. یا به عبارت دیگر بسیاری از نوازندگان اصرار دارند به عنوان هنرمند برخی از کمپانی‌ها مطرح شوند. آیا شما هم در این زمینه اقداماتی کرده‌اید؟
- احمدی : اصلا به چنین موردی فکر هم نکرده‌ام. برای من بیشتر، ارتباط سازنده با هنرمندان مطرح بوده و اینکه این ارتباطات درست بتواند ثمره‌های با ارزشی داشته باشد. برایم اجراهای خارج کشور و یافتن دوستان هنرمند جدید بیش از این اقدامات اهمیت داشته است. از طرفی معتقدم هنرمند این کمپانی‌ها شدن هم از آزادی عمل من خواهد کاست و هم مجبور خواهم شد از همان ترفندهای جذب مخاطب بیشتر در فضای مجازی برای جلب نظر مدیران این کمپانی‌ها استفاده کنم.

**همیشه محدودیت فرصتی برای پیشرفت بوده است
- ایرنا : آیا شرایط ادامه فعالیت هنری در زمینه موسیقی را برای بانوان در ایران دشوار وغیر ممکن می‌دانید؟
- احمدی : در ایران نمی‌توان منکر این مشکلات شد اما به اعتقاد من در بسیاری از موارد محدودیت‌ها فرصتی برای پیشرفت و بالندگی هستند، کافیست زاویه نگاه خود را به موضوع تغییر دهیم. همیشه برایم این سوال مطرح بوده که چگونه است در تئاتر یک هنرپیشه زن می‌تواند آزادانه بخواند اما در اجرای موسیقی زنده این تک‌خوانی با ممانعت روبه‌رو می‌شود و باید به صورت همخوانی اجرا شود.

- ایرنا : ارتباط خود را با سازتان به چه صورت تعریف می‌کنید؟
- احمدی : همواره رابطه ما مثل احساس مربوط به عشق اول بوده است؛ همیشه گرم و جذاب. با سازم به همه جای دنیا سفر کردم و با آن به آغوش طبیعت پناه بردم، با امواج دریا هم‌نوا شدم. ابهت کوه را با سازم شنیدم. من و سازم به راستی عاشق و معشوقی جدا ناشدنی هستیم.

- ایرنا: پس نسبت به ساز و موسیقی خود متعصب هم هستید؟
- احمدی: اصلا. به نظر من تعصب و جهل، زاییده نادانی و عمق میدان دید محدود به هنر است. تعصب همیشه مانعی در مسیر پیشرفت بوده است. در موسیقی باید با همه سبک‌ها آشنا شد و گوش خود را برای شنیدن هر موسیقی با ارزشی آماده کرد. در غیر اینصورت حتی موفق نخواهید شد از ساز و موسیقی خود بیشترین بهره را ببرید.

**بیژن کامکار اسطوره نوازندگی دف است
- ایرنا : در بین نوازندگان دف ایران شیوه نوازندگی کدام هنرمند را دوست دارید؟
- احمدی : همواره شنیدن صدای دف بیژن کامکار برایم جذاب بوده است. در روزهای آغازین نوازندگی دف همواره سعی و تلاشم بر این بوده که مانند او بنوازم. بیژن کامکار اسطوره من در تمام دوران زندگی هنری بوده است.
فراهنگ**ع.ا** 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال