۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 83094049
T T
۰ نفر
تشكیل ارتش اروپا؛ طرح فرانسه برای استقلال از آمریكای ترامپ

تهران-ایرنا- «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه كه افزایش هزینه های دفاعی را برای تحقق اهداف سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) تصویب كرده است با پیشنهاد تشكیل ارتش اتحادیه اروپا، ظاهرا به دنبال كسب استقلال دفاعی اروپا از آمریكا در دولت «دونالد ترامپ» است .

به گزارش ایرنا، ترامپ جمعه شب با یك هدیه ویژه برای مكرون وارد پاریس شد؛ توئیتی كه ازمكرون به دلیل پیشنهادش برای تشكیل ارتش جدید اروپا انتقاد می كرد.
ترامپ همچنین ناتو را نیز مورد حمله دیگری قرار داد و مدعی شد كه ائتلاف ارتش اروپا به اندازه كافی سهم خود در دفاع مشترك را نمی پردازد.
ترامپ یك شب قبل از این كه هواپیمای ایر فورس وان رئیس جمهور در خاك فرانسه به زمین بنشیند در توئیتی نوشت: رئیس جمهور مكرون به تازگی پیشنهاد كرد كه اروپا ارتش خود را داشته باشد تا از آن در مقابل آمریكا، چین و روسیه محافظت كند.
رئیس جمهوری آمریكا در ادامه توئیت خود این پیشنهاد مكرون را بسیار «توهین آمیز» توصیف كرد و افزود: اما شاید اروپا نخست باید سهم مناسب خود را در ناتو بپردازد كه آمریكا نقش بسزایی در تامین هزینه آن داشته است.
حدود 60 نفر از رهبران جهان از جمله ترامپ این هفته برای شركت در رویدادهای بزرگداشت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در پاریس گرد هم می آیند.
مكرون و سایر رهبران اروپا از سیاست خارجی ترامپ درباره «اولویت بودن آمریكا» انتقاد كرده اند و می گویند او ائتلاف های سنتی غرب از جمله ناتو را تضعیف كرده است.
رئیس جمهوری فرانسه برای مثال از تصمیم چند وقت گذشته ترامپ برای خروج از پیمان كنترل تسلیحاتی سال 1987 موسوم به «پیمان منع موشك‌های هسته‌ای میان‌بُرد» (INF) انتقاد كرده است. این پیمان به منظور جلوگیری از توسعه موشك های میان بردی از سوی روسیه طراحی شده اند كه قادر به دسترسی به شهرهای اروپای غربی هستند.
مكرون به تازگی در مصاحبه با «رادیو اروپا 1» از تشكیل «ارتش واقعی در اروپا» به منظور «حفاظت از این قاره در مقابل چین، روسیه و حتی آمریكا» سخن گفت و با اشاره به تصمیم ترامپ درباره پیمان INF با روسیه گفت: وقتی رئیس جمهور ترامپ اعلام كرد كه از یك توافق مهم درباره خلع سلاح كه بعد از بحران موشكی اروپا در دهه 1980 شكل گرفت، خارج شده است، قربانی اصلی چه كسی است؟ اروپا و امنیت آن.»

** استقبال از پیشنهاد مكرون برای تشكل ارتش اروپا
پیشنهاد مكرون درباره تشكیل ارتش اروپا تاكنون مورد حمایت «اوا كایلی» سیاستمدار اهل یونان وعضو پارلمان اروپا قرار گرفته است.
این سیاستمدار یونانی از ایده تشكیل نیروهای دفاعی اتحادیه اروپا استقبال كرد و در پاسخ به این پرسش كه آیا فكر می كند كه اتحادیه اروپا به ارتش خود نیاز دارد به تارنمای «Raw Politics» گفت ، «بله مطمئنا نیاز دارد».
وی افزود:همان طوری كه می دانید كشورهای ما مرزهای اروپا را تشكیل می دهند. بنابراین یونان و ایتالیا بیشترین آسیب را ازبحران مهاجرت متحمل شده اند. ما همچنین از سوی كشورهای متحد ناتو از جمله تركیه تهدید می شویم. من فكر می كنم این چیزی است كه اگر بخواهیم با آن مواجه شویم به كمك بقیه كشورهای اروپایی نیاز داریم.
این عضو پارلمان اروپا در تایید اظهارات مكرون گفت ارتش اتحادیه اروپا حمایت بیشتری را از دیگر كشورهای عضو این اتحادیه در مقابل افزایش دشمنی روسیه بعمل خواهد آورد.
وی افزود: البته برای چند كشور كه مرزهایشان نزدیك روسیه قرار دارد، وجود چنین ارتشی حائز اهمیت است. من فكر می كنم كه تشكیل چنین ارتشی در اروپا در واقع چنین مشكلاتی را به مشكلات همه كشورهای اروپایی تبدیل می كند زیرا تحمل آنها برای اروپا، یونان و ایتالیا بسیار سنگین است.
مكرون روز پنجشنبه در اظهاراتی كه روزنامه انگلیسی اكسپرس آن را «تكان دهنده» توصیف كرد، گفت: «به پروژه اروپای مستقل و قدرتمند باور دارد. اگر ارتش واقعی در اروپا نداشته باشیم نمی توانیم از كشورهای اروپا حفاظت كنیم.»
اعضای ناتو به جز فرانسه و انگلیس، از زمان جنگ جهانی دوم تاكنون عمدتا به قدرت آمریكا برای حفاظت از آنها در مقابل تهدیدها متكی بوده اند.
مكرون گفته است افزایش خصومت روسیه مهمترین دلیل طرح تشكیل نیروهای دفاعی اروپا است.
«مارگاریتس شیناس» Margaritis Schinas سخنگوی ارشد كمیسیون اروپا در واكنش به اظهارات مكرون خاطرنشان كرد كه پروژه جدید اتحادیه اروپا برای همكاری در زمینه تحقیقات و خرید تجهیزات دفاعی تاكنون وجود دارد.
وی گفت فكر نمی كنم كه این هویت دفاعی با تشكیل ارتش اتحادیه اروپا آغاز شود.
اما «نایجل فاراژ» سیاستمدار جنجالی انگلیس و رهبر پیشین حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوكیپ با خشم به ایده تشكیل ارتش اروپا پاسخ داد و گفت: افرادی همچون مكرون با طرح چنین پیشنهادهایی واقعا نگرانم می كنند. من فكر می كنم ارتش اروپا بسیار بسیار خطرناك است. چه سخنان توهین آمیزی. این اظهارات كسانی را كه به همكاری با آمریكا و دیگر اعضای ناتو باور دارند، نگران می كند.

** پیشنهاد مكرون قوت گرفت
كمیسیون اروپا به دنبال درخواست رئیس جمهوری فرانسه درباره شكل گیری ارتشی واقعی در اروپا به منظور كاهش وابستگی به آمریكا، اعلام كرد كه احتمالا ارتش اتحادیه اروپا تشكیل می شود.
«ژان كلود یونكر» رئیس كمیسیون اروپا كه از حامیان قدیمی این ارتش است، سال گذشته گفته بود كه تمكین از ناتو دیگر نمی تواند بهانه قانع كننده علیه تلاش های مشترك دفاعی دراروپا باشد.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به بحث همكاری دفاعی در اتحادیه اروپا جان تازه ای بخشیده است و بروكسل نگران آن است كه ترامپ در مقایسه با رئیس جمهوری سلف خود تمایل كمتری برای دفاع از اروپا در مقابل اقدامات تهاجمی احتمالی روسیه باشد.
در عین حال برخی رهبران اتحادیه اروپا در تایید مواضع انگلیس عنوان كرده اند كه اعطای نقش نظامی بزرگ به اتحادیه اروپا ممكن است ناتو را تضعیف كند.

** ارتش اروپا سوژه جنگ لفظی جدید ترامپ و یك رهبراروپایی
ترامپ سخنان مكرون درباره تشكیل ارتش اروپا را توهین كننده توصیف كرده است و گفته می شود مكرون كه امروز شنبه میزبان ترامپ است به او پاسخ خواهد داد. تازه ترین تنش در روابط ترامپ یك رهبر اروپایی به دنبال چند ماه خودداری رئیس جمهوری آمریكا از انتقاد از اروپا و رهبرانش بروز كرده است. ترامپ در كمپین های انتخابات میان دوره ای كنگره به نفع جمهوری خواهان به جای انتقاد از اروپا، چین را به دلیل مازاد تجاری اش با آمریكا محور انتقادهایش قرار داد.
لفاظی های ملایم تر ترامپ در ماه های اخیر تا اندازه ای به دلیل آتش بس جنگ تجاری است كه وی در ژوئیه گذشته با یونكر به آن دست یافت.
اما در هفته های گذشته، برخی از كشورهای اروپایی نگران این مساله هستند كه ترامپ ممكن است باردیگر ایده اعمال تعرفه های واردات خودروهای خارجی را احیا كرده باشد كه به ویژه تاثیر مخربی بر آلمان خواهد داشت.
انتقاد تازه ترامپ از اظهارات مكرون ماه ها بعد از این كه وی رهبران اروپایی را در اجلاس ناتو در بلژیك شوكه كرد مطرح شده است. ترامپ در این اجلاس از «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان به دلیل سطح هزینه های دفاعی این كشور انتقاد كرد.
ترامپ مدام از آلمان و برخی دیگر از رهبران اروپایی به دلیل عمل نكردن به تعهد خود برای اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه های دفاعی انتقاد كرده است.

** طرح مكرون برای تشكیل نیروی واكنش سریع
مكرون از زمان روی كار آمدن در مه 2017، خواستار همكاری دفاعی نزدیك تر بین متحدان اروپایی شده است. اما تاكنون موفقیت چندانی بدست نیاورده است زیرا برخی از كشورهای عضو ناتو خود را از آن كنار كشیده اند. تعداد معدودی از رهبران اروپا به اندازه مكرون در انتقاد از ترامپ با صراحت لهجه سخن گفته اند. مكرون قبل از دو تصمیم ترامپ یكی درباره خروج از توافق آب و هوایی پاریس و دیگری توافق هسته ای ایران كه توسط «باراك اوباما» رئیس جمهوری سلف ترامپ بدست آمدند، تلاش می كرد روابط حسنه ای با ترامپ داشته باشد.
اما طرح مكرون همچنین با اشتیاق كمتری از سوی المان به عنوان قدرت نظامی و اقتصادی اروپا مواجه شده است. این كشور به ویژه نگاه تردیدآمیزی به طرح دفاعی پیشنهادی فرانسه با مشاركت 10 كشور دارد.
بر اساس این طرح، كه انگلیس، اسپانیا، لهستان، بلژیك، دانمارك، استونی، پرتغال، فنلاند، فرانسه و آلمان در یك ارتش سراسری اروپا شركت خواهند داشت می توانند به عنوان یك نیروی واكنش سریع در داخل و خارج قاره اروپا اقدام كنند.
البته این طرح مكرون جدید نیست و به «دكترین دوگل» (ژنرال شارل دوگل، رئیس جمهوری سابق فرانسه)معروف است كه «ستون اروپا» در ناتو را كه به طور مستقل از آمریكا عمل خواهد كرد، پیش بینی می كند.
مفهوم ماموریت «خارج از حوزه» تابوی مهمی برای آلمان محسوب می شود كه بعد از الحاق دوباره در سال 1990 میلادی به حمایت از نیروها در بالكان و افغانستان كمك كرده است. ارتش المان بر اساس اصل بعد از دوران جنگ جهانی در زمینه عملیات نظامی تهاجمی به مجوز پارلمان این كشور برای انجام هر گونه ماموریتی در خارج از خاك این كشور نیاز دارد.
تشكیلات امنیتی آلمان درباره طرح دفاعی فرانسه بشدت مظنون است چرا كه این طرح به منظور عملیات در خارج از ساختار فرماندهی ناتو طراحی شده است. تشكیلات امنیتی آلمان همچنین نگران آن است كه نیروهای نظامی در عملیات نظامی در خارجی گرفتارشود كه مجوز پارلمان را ندارد و اهداف سیاست خارجی آلمان را به ویژه در كشورهای فرانسوی زبان غرب و شمال افریقا تامین نكند. این كشورها همگی مستعمره سابق فرانسه بوده اند و پاریس حضوری قوی در آنها دارد.
پیشنهادها برای تشكیل ارتش اتحادیه اروپا با یك فرماندهی مشترك موضوعی عمیقا حساس در بین كشورهای عضو این اتحادیه محسوب می شود كه به دنبال دفاع از حاكمیت خود هستند. مقامات فرانسوی گفته اند پیشنهاد مكرون برای تشكیل «ارتش» اتحادیه اروپا صرفا درخواستی برای یك همبستگی دفاعی نزدیك تر است.
اروپام**9158 ** 1546

سرخط اخبار جهان