۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83093761
T T
۰ نفر
شركت های دانش بنیان برای فرآوری محصولات كشاورزی ورود كنند

بیرجند - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی گفت: برای فرآوری و تهیه اكسیر برخی محصولات از جمله زرشك و عناب مشكل داریم و نیاز به ورود شركت های دانش بنیان در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه بازدید از سایت الگویی كشت خارشتر چاهك موسویه شهرستان قاینات در جمع خبرنگاران افزود: باید راهی پیدا كنیم تا در خصوص بسته بندی و فرآوری عناب و زرشك با كار مشترك، محصولات خراسان جنوبی را به دنیا معرفی كنیم تا جایگاه اصلی خود در دنیا را پیدا كند كه امیدواریم شركت های دانش بنیان این موضوع را دنبال كنند.
وی ادامه داد: وضعیت زعفران در این سالها بهبود یافته است با توجه به بازاریابی های انجام شده، كشورهای مختلف، زعفران ایران را می شناسند و روز به روز تقاضای جهانی افزایش یافته است.
وزیر جهاد كشاورزی یادآور شد: 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما در فرآوری این محصول هنوز مشكل وجود دارد و نیز در بازاریابی و فرآوری عناب و زرشك عقب تر هستیم.
وی با اشاره به سایت الگویی كشت خارشتر گفت: خارشتر گیاه مرتعی است و با توجه به ظرفیت ها و پروتئین خوبی كه دارد با یونجه برابری می كند.
حجتی، گیاه خارشتر را سازگار با اقلیم ، طبیعت و كویر خراسان جنوبی دانست و اظهار داشت: در سالهای اخیر همكاران تلاش كردند و این گیاه برای نخستین بار در این استان كشت شد و از این طریق آشنایی لازم با چگونگی كشت خارشتر ایجاد شده است.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه اكنون با مكانیزمی كه طراحی شده این گیاه كشت می شود و با كمترین توقع آبی در انواع خاك رشد می كند، گفت: در برخی مناطق كشت این گیاه خوب است و بر اساس برآورد انجام شده حدود 7 تن خارشتر در هكتار به صورت مكانیزه برداشت می شود.
حجتی یادآور شد: می توان این گیاه را به صورت كنسانتره آماده و در اختیار احشام قرار داد با توجه به محدودیت علوفه ای كه در كشور داریم و تجربه ای كه در این سالها كسب شده این اقدام می تواند بخشی از نیاز علوفه ای را در این مناطق حل كند.
وی افزود: خداوند هیچ منطقه ای را بدون حكمت نیافریده و علیرغم خشكسالی چندین ساله خراسان جنوبی محصولاتی از جمله گیاهان دارویی، زعفران، زرشك، عناب و سایر هر روز در حال رشد و گسترش است.
مدیر عامل شركت كشت و صنعت پیوند خاوران قاینات هم در حاشیه این بازدید گفت: برای كشت گیاه دارویی خارشتر، 219 هكتار زمین اختصاص یافته كه در حال حاضر پنج هكتار تولید بذر انجام شده است.
سینا سرحدی هدف از اجرای این طرح را تامین علوفه، تولید بذر و عرقیجات دانست و افزود: خارشتر به عنوان یك قابلیت مهم برای كشت و توسعه در استان مطرح است.
وی بیان كرد: خارشتر گیاه چند ساله ریزوم دار( بافت ذخیره ای) با خواص دارویی و مصرف علوفه ای و همچنین تثبیت شن های روان است كه رشد زیادی داشته و به سرعت بخش بزرگی از زمین یك ناحیه را می پوشاند.
مدیر عامل شركت كشت و صنعت پیوند خاوران اظهار داشت: ریشه این گیاه بسیار عمیق، قوی و گسترده است و همانطور كه از ظاهرش پیداست، گیاهی سرسخت و مخصوص رویشگاه های خشك مانند برخی از نواحی مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی است و در بیابان ها و مناطق كویری به راحتی می روید.
وی یادآور شد: پراكنش گیاه خارشتر در سطح عرصه های شهرستان قاینات وسیع بوده به طوری كه در تمامی عرصه های زراعی و غیر زراعی دیده شده و از آن به عنوان علف هرز یاد می شود.
سرحدی عنوان كرد: عمده رویشگاه های این گیاه در عرصه های طبیعی شهرستان قاینات در مناطق محمدآباد پسكوه، خضری، نیمبلوك و چاهك موسویه است.
وی مساحت این اراضی را 20 هزار هكتار اعلام كرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی در این شهرستان برای كشت و توسعه این گیاه نیازمند توجه جدی و برنامه ریزی برای آن هستیم.
فعالیت ‌های اولیه در زمینه گیاه دارویی خارشتر در خراسان جنوبی از سال 94 آغاز شد و كارشناسان جهاد كشاورزی در این مدت توانستند به تكنیك بذر خارشتر برای نخستین بار در كشور دست پیدا كنند.
وزیر جهاد كشاورزی ظهر روز گذشته (جمعه) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش كشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارتخانه مورد استقبال معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.
وی پس از ورود به بیرجند از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بازدید كرد كه یك هكتار سطح زیركشت گل رز به روش هیدروپونیك دارد و در این گلخانه، گل رز هلندی در 15 رقم و 10 رنگ كشت می شود.
حجتی همچنین ضمن بازدید از مجتمع كشت و صنعت سربیشه به منظور افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هكتاری اسماعیل آباد به شهرستان نهبندان سفر كرد.
بازدید از مزرعه خارشتر شركت پیوند خاوران به عنوان نخستین مزرعه الگویی در سطح كشور در شهرستان قاینات، بازدید از كارخانه تروند زعفران، افتتاح پروژه آبیاری تحت فشار شركت سهامی زراعی اسلام آباد قاین و بازدید از شركت سهامی زراعی خضری از جمله برنامه های وزیر جهاد كشاورزی در دومین روز سفر به خراسان جنوبی است.
محمود حجتی همچنین امروز ( شنبه) با سفر به شهرستان های فردوس و بشرویه به ترتیب از پروژه های پرورش بز سانن و پروژه های آبخیزداری صندوق توسعه ملی بازدید می كند.
افتتاح همزمان پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در سطح 800 هكتار و بازدید از كارخانه سبزی خشك كنی و تولید عرق های اكسیر طبس از برنامه های آخرین روز سفر وزیر جهاد كشاورزی به استان خراسان جنوبی خواهد بود.
خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هكتار اراضی زراعی و باغی زیر كشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و كویری می توان به زرشك، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره كرد.
7557 * 6054

سرخط اخبار اقتصاد