۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83093586
T T
۰ نفر
یك میلیون و 250 هزار ایرانی امسال خون اهدا كردند

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال یك میلیون و 586 هزار و 805 نفر برای اهدای خون به مراكز انتقال خون سراسر كشور مراجعه كردند كه حدود یك میلیون و 250 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

بشیر حاجی بیگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان در صدر اهداكنندگان خون در كشور قرار دارند و نزدیك به 38 درصد خون های اهدایی در كشور مربوط به این چهار استان است.
وی افزود: در هفت ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته استان های خراسان شمالی، ایلام و كردستان بیشترین میزان رشد اهدای خون در كشور را داشتند.
حاجی بیگی خاطر نشان كرد: سال گذشته (1396) در مجموع دو میلیون و 67 هزار و 613 واحد خون و فرآورده های خونی در بین مراكز درمانی و بیمارستان های كشور توزیع شده است كه از این میزان یك میلیون و 132 هزار و 739 واحد گلبول قرمز فشرده، 378 هزار و 694 واحد پلاسمای تازه منجمد و 556 هزار و 180 واحد پلاكت بود.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هم اكنونن نزدیك به 90 درصد اهداكنندگان خون در كشور با گروه های خون مثبت و فقط 10 درصد اهداكنندگان خون در كشور گروه خون منفی دارند.
وی افزود: نزدیك به 34 درصد اهداكنندگان خون در كشور O مثبت هستند و به عنوان فراوان ترین گروه خونی تلقی شده و گروه خونی AB منفی با یك درصد كمیاب ترین گروه خونی در بین اهداكنندگان خون در كشور هستند.

* حداكثر سن برای اهدای خون 60 سال است
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداكثر سن 60 سال تمام است.
حاجی بیگی افزود: حداكثر سن برای اهدای خون برای اهداكننده مستمر (با سابقه حداقل 2 بار اهدای خون در سال) حداكثر 65 سال است.
وی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح كرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند؛ به طوری كه از هر سه نفر در دنیا، یك نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می كند.
حاجی بیگی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت هایی كه در آن نیاز مبرم به خون است، زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.
وی اضافه كرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی كه به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان كه تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند، از مصرف كنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می روند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یك زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شكل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت كنند.
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت كاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشت و به منظور كمك به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود و هم اكنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای هزار نفر جمعیت است. زنان سهم كمتری از اهدای خون دارند و حدود 4.5 درصد اهدا كنندگان خون زن هستند.
اجتمام *2181*1834
۰ نفر