۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸
کد خبر: 83093318
T T
۰ نفر
مشتریان انرژی دوباره برای خرید از ایران صف كشیدند

تهران–ایرنا– پنج روز پس از بازگشت تحریم های آمریكا علیه مردم ایران، جزئیات تازه ای از معافیت های تحریمی اعلام شده و در عین حال، كشورهایی مانند كره جنوبی نمایندگان خود را مامور سفر به تهران كرده اند تا برای ازسرگیری خرید نفت از ایران مذاكره كنند.

به گزارش روزجمعه ایرنا، آمریكا پس از ماه ها هیاهو و تلاش بی ثمر برای «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» مجبور شد هشت كشور را از الزام به اجرای تحریم های نفتی معاف كند. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای كشورهای چین، یونان، هند، تركیه، ژاپن، كره جنوبی و تایوان معافیت 180 روزه برای واردات نفت از ایران صادر كرده است.
یكی از دلایلی كه باعث شد آمریكا از طرح خود عقب نشینی كند واقعیات بازار نفت بود. كشورهایی مانند هند پالایشگاه های خود را صرفا برای پالایش نفت ایران تنظیم كرده اند و به دلیل فاصله نزدیك میان دو كشور، خرید نفت برای آنها مقرون به صرفه تر است. علاوه بر این، تحریم های آمریكا امنیت انرژی خریداران نفت ایران را تهدید می كرد كه این مساله برای آنها غیرقابل قبول بود.
به نوشته رویترز،«راویش كومار»سخنگوی وزارت خارجه هندگفت: هند یكی از واردكنندگان بزرگ نفت خام از ایران است كه اهمیت زیادی برای تامین امنیت انرژی ما دارد. به نوشته رویترز، دهلی نو در حال بررسی جزئیات طرح معافیت این كشور از تحریم های آمریكا علیه ایران است.

**نمایندگان كره جنوبی در راه تهران
در شرایطی كه هند در حال بررسی جزئیات معافیت ها و نحوه ادامه خرید از ایران است، كره جنوبی نیز تلاش می كند نیاز خود به نفت ایران را به سرعت تامین كند. خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام آگاه گزارش داد، انتظار می رود هیاتی از كره جنوبی هفته آینده راهی تهران شود تا در خصوص از سرگیری واردات نفت از ایران مذاكره كند.
منابع آگاه گفتند كه طبق معافیت های آمریكا، كره جنوبی می تواند روزانه تا دویست هزار بشكه نفت، عمدتا به صورت كندانسه، از ایران وارد كند. كندانسه (نفت تقطیر شده یا نفت میعانی) نفتی بسیار سبك است كه از آن برای تولید خوراك پتروشیمی ها استفاده می شود.
تا پیش از بازگشت تحریم ها، كره جنوبی سومین واردكننده بزرگ نفت از ایران و بزرگ ترین واردكننده كندانسه بود. كره جنوبی از ژانویه تا اوت امسال روزانه به طور متوسط 159 هزار و 770 بشكه كندانسه از ایران وارد كرده بود.
یكی از منابعی كه با رویترز مصاحبه كرده است، گفت نحوه پرداخت پول خرید نفت، انتقال و بیمه آن از جمله مواردی است كه باید در مورد آنها صحبت شود. همچنین «حجم دقیق واردات نیز به مذاكرات هفته آینده بستگی دارد.» قیمت نفت نیز یكی دیگر از فاكتورهای كلیدی خواهد بود.
وزارت خارجه كره جنوبی هفته جاری اعلام كرد كه در ازای خرید نفت ایران، «وون» واحد پول كره جنوبی، پرداخت خواهد كرد. احتمال می رود كه نفت ایران توسط نفتكش های شركت ملی نفت ایران به خریداران كره ای تحویل شود.
علاوه بر این، «شركت ملی نفت امارات» (ENOC) واردات كندانسه از پارس جنوبی را افزایش داده است.

**تركیه به خرید گاز طبیعی ایران ادامه می دهد
هنوز جزئیات معافیت های تحریمی آمریكا به برخی كشورها ابلاغ نشده است اما برخی منابع، آمار و ارقامی را ذكر كرده اند كه می تواند بخشی از جزئیات پنهان معافیت ها را روشن كند. «فاتح دونمز» وزیر انرژی تركیه گفت معافیتی 25 درصدی به آنكارا داده است تا بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد. این معافیت 25 درصدی برابر با حدود سه میلیون تن نفت در سال خواهد شد.
وی به شبكه NTV تركیه گفت البته این رقم، تقریبی است و آمریكا هنوز رقم دقیق را به تركیه اعلام نكرده است. وزیر انرژی تركیه تاكید كرد كه كشورش همچنان قراردادی شش ساله برای خرید گاز طبیعی از ایران دارد. او افزود كه كشورش به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد.
كارشناسان وتاجران معتقدهستند كه تركیه یكی ازكشورهایی است كه بیشترین زیان را ازتحریمهای آمریكا می بیند. «عمر كیلر»رئیس كمیته روابط تجاری ایران و تركیه درشورای تجارت خارجی تركیه به شبكه آلمانی دویجه وله گفت:تركیه بیشترین تاثیر را تحریم ها می پذیرد. ما انتظار داشیتم كه آمریكا ملاحظه بیشتری در مورد ما داشته باشد.

**معافیت 45 روزه برای عراق
عراق یكی دیگر از همسایگانی است كه آمریكا را تحت فشار قرار داد تا از اجرای تحریم ها معاف شود. این كشور كه در حال حاضر 1200 مگاوات برق از ایران خریداری می كند تلاش فراوان كرد تا روابط تجاری خود را با ایران حفظ كند. در نهایت آمریكا مجبور شد عراق را در فهرست كشورهایی قرار دهد كه از تعهد به تحریم های ضدایرانی معاف شده اند.
جزئیات معافیت عراق مشخص نیست اما سفارت آمریكا در بغداد اعلام كرد كه واشنگتن معافیتی 45 روزه به عراق داده است تا بتواند به واردات گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، یك مقام سفارت آمریكا در ویدیویی كه روی صفحه فیسبوك این سفارت قرار گرفت، اظهار داشت: آمریكا یك دوره معافیت موقت 45 روزه به عراق داده است تا بتواند به خرید گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد.
وی ادعا كرد كه این معافیت «به عراق فرصت می دهد تا به سمت استقلال در حوزه انرژی حركت كند.» این مقام در ادعای دیگری اظهار داشت: «تحریم های اقتصادی جدید مردم ایران را هدف قرار نمی دهد.» گفته می شود این معافیت ها با این شرط به عراق داده شده است كه در ازای واردات از ایران، دلار آمریكا پرداخت نكند.
شبك**9423**1708
۰ نفر

سرخط اخبار جهان