جریان‌سازی تئاتر دینی؛ بایدها و نبایدها (11)

هویت تئاتر ایران از مفاهیم دینی وام می‌گیرد

تهران - ایرنا - پژوهشگر و مدرس هنرهای نمایشی با بیان آنکه هویت تئاتر ایران از مفاهیم دینی وام می‌گیرد، گفت: آمیختگی رفتارهای فرهنگی ایرانیان با مضامین دینی باعث شده است که شاهد بیشترین تجلی مفاهیم مذهبی در شکل تولیدات هنرمندان در مسیر فعالیت‌هایشان باشیم.

محمدحسین ناصربخت روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا مهم‌ترین اصل در ارتقای سطح تئاتر هر جامعه‌ای را اتکای هنرمندان بر مقوله پژوهش، مطالعه و تحقیق دانست و تصریح کرد: اگر هدفمان از خلق آثار هنری در کنار جذابیت‌های بصری، ارتباط گیری با مخاطب و تاثیرگذاری بر رفتار فرهنگی جامعه باشد، تمامی هنرمندان نیازمند اصل اتکا به پژوهش و تحقیق در خلق آثار هنری‌شان هستند.
وی ادامه داد: وقتی درباره هنری به گستردگی تئاتر صحبت می‌کنیم، بازه زمانی چهارهزار ساله‌ای پشت سر خود می‌بینیم که برای اشراف و آگاهی به تمامی زوایای این هنر پویا و زنده و خلاق، نیازمند مداقه هر چه بیشتر از سوی هنرمندان هستیم.
ناصربخت بیان داشت: ناگفته پیداست اگر تولید آثار تئاتری بدون استناد به این پژوهش‌ها و نگاه‌های تحقیقاتی صورت گیرد، قطعا در ارتباط گیری با مخاطب با لکنت مواجه می‌شود.
نویسنده کتاب «ادبیات ایران و آیین شبیه‌خوانی» تولید تئاتر بر اساس مفاهیم و الگوهای دینی را گام گذاشتن هنرمندان در بستری دانست که مخاطبان این دسته از آثار بیشترین دانش و بینش را نسبت به این مقوله دارند و خاطرنشان کرد: درست بر همین اساس است که اگر هنرمندان تئاتر دینی در خلق اثرشان مرتکب کوچکترین اشتباه و خطایی شوند، بیشترین مجازات را از سوی مخاطبان در عدم همراهی با آثارشان دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری هنرهای نمایشی در جهان و سرچشمه اصلی آنها که وابستگی عمیق به مفاهیم آیینی و مذهبی دارد، گفت: ارتباط تنگاتنگ مردم با مفاهیم دینی و آیینی باعث شکل‌گیری هنر تئاتر در جهان شد، اگر امروز ما با مفهوم مدرن تئاتر دینی در ایران مواجه هستیم، نباید از کنار این نکته به سادگی گذر کنیم که دستیابی به تئاتری قدرتمند با اتکا به مضامین و مفاهیم دینی برای مخاطبان باید منطبق با شناخت مخاطبان از آن مفاهیم همراه با نگاه زیبایی‌شناسانه و هنرمندانه باشد.
این پژوهشگر و نسخه‌شناس ادامه داد: در غیر این صورت مخاطب در مواجهه با تئاتر دینی باز هم به همان مفاهیمی دست پیدا خواهد کرد که پیشتر در آموزه‌های مذهبی آنها را فرا گرفته است، پس اگر تئاتر دینی نگاه خلاقانه و هنرمندانه‌ای با خود به همراه نداشته باشد نتیجه آن به عدم ارتباط مخاطب با اثر هنری منتج می‌شود.
وی ادامه داد: طی چهار دهه اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تاکید بر گسترش نگاه‌های مذهبی در خلق آثار هنری از جمله تئاتر، خوشبختانه شاهد رشد هنرهای دینی در ایران بوده‌ایم؛ اما نباید از کنار این مساله به سادگی عبور کنیم که در این بازه زمانی، تئاتر دینی در ایران با فراز و فرودهای مختلفی همراه بوده است و هیچگاه نتوانسته بنا بر سیاست‌های متفاوت مدیران مختلف به حرکت ثابت و دائم خود بر اساس ریل‌گذاری واحد و مشخص ادامه دهد و به همین دلیل است که با وجود گذشت تاریخ چهل سال از تولید مستمر آثار تئاتری با مفاهیم دینی در ایران، هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.
ناصربخت مفاهیم و آموزه‌های دینی را بخشی از شناسنامه فرهنگی کشورمان دانست و تاکید کرد: آنچه می‌تواند به ارتقای سطح کیفی تئاتر دینی در ایران منتج شود بهره بردن هنرمندان تئاتر از مضامین و رویکردهای خلاقه در استفاده از مفاهیم دینی است و اگر چنین امری ممکن شود، آن زمان می‌توان با اقتدار گفت که هویت تئاتر ایران آنچنانکه از آن انتظار می‌رود وامدار مفاهیم دینی خواهد بود.
فراهنگ**9266** 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال