۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۰:۵۸
کد خبر: 83091885
T T
۰ نفر
ساز وكار مالی مستقل راه مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریكاست

نیویورك- ایرنا- یك تحلیلگر نظامی آمریكایی، رفتار واشنگتن علیه تهران را «تروریسم اقتصادی» دانست و گفت: تنها راه دفاع در برابر آن، ایجاد ساز وكار مالی مستقل از دلار است.

«جیم دابلیو دین» سردبیر اجرایی تارنمای نظامی «كهنه سربازان امروز» (Veterans Today) روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره سیاست های یكجانبه آمریكا علیه ایران افزود: دست ایالات متحده رو شده و در شرایطی بلند مدت نمی تواند دست برتر را از آن خود كند؛ چون همه كسانی را كه با تحریم هایش هدف قرار داده با یكدیگر متحد می شوند.
وی تصریح كرد: آنها اكنون می بینند كه تنها راه دفاع در برابر این اقدامات یكجانبه، ایجاد ساز وكار مالی مستقل از دلار است تا دیگر قربانی تروریسم اقتصادی نشوند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریكا از برجام را اعلام كرد اما بلافاصله دیگر كشورهای امضا كننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محكوم كردن خروج این كشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاكید كردند كه به برجام پایبند مانده و از تجارت شركت هایشان با ایران حمایت می كنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یكجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نكردن جهان با آمریكا نشان داد كه این كشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریكا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال كردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شركت های خود در ایران، اعلام كرد كه ساز وكار مالی برای ادامه تجارت شركت های خارجی با ایران و همچینن فروش نفت ایران و امكان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می كند.

** تاریخ طولانی موساد در طراحی ترور
این كارشناس آمریكایی درباره ادعای دولت دانمارك در خصوص برنامه ریزی عملیات تروریستی در این كشور اروپایی اظهار كرد: بسیاری از تحلیلگران غربی نمی فهمند كه چرا دانمارك كه از سوی كسی تهدید نمی شود، درگیر اتهامات ساختگی علیه ایران شده است.
دین ادامه داد: این پرسش مطرح است كه آیا اسرائیلی ها یا عوامل ناتو دست به اجرای سناریوی تازه و مبهم ضد ایرانی زده اند؟ باید گفت اقدامات آنها برای صاحبنظران و كارشناسان بچه گانه است كه احساس می كنند دانمارك با تهدید بزرگتر از سوی مسلمانان افراطی مهاجری روبروست كه قصد ندارند فرهنگ دانماركی را بپذیرند.
ایرنا از جیم دین پرسید: ادعاهای منابع اسرائیلی مبنی بر اینكه سازمان اطلاعاتی این رژیم، موساد 'طرح ایرانی' در دانمارك را لو داده است، چگونه می بیند؟
وی پاسخ داد: من از ابتدا بر این باور بودم كه این یك عملیات كلاسیك از سوی موساد است. اسرائیل تاریخ طولانی از اجرای چنین رشته عملیاتی دارد كه آنها را به تنهایی یا به همراه كشور میزبان پیاده می كند. هدف از آن هم آدرس غلط دادن و جنگ روانی است.
این تحلیلگر نظامی خاطرنشان كرد: خود اسرائیلی ها بارها به توانایی خود در مورد اجرای این دست از قبیل عملیات اقرار كرده و افتخار می كنند كه بدون گیر افتادن، آنها را پیاده می كنند.
دین افزود: رسانه های ما، از افشای عملیات اطلاعاتی اسرائیل پرهیز می كنند چون ترجیح می دهند از حقوق شهروندان در برابر لابی اسرائیل چشم بپوشند و خواستار توقف این فعالیت های موساد و دستگیری عوامل اسرائیلی در داخل كشور نشوند.
وی خاطرنشان كرد: اكنون این حتی در ایالات متحده اتفاق می افتد؛ جایی كه اسرائیل عملاً رشته عملیات گسترده اطلاعاتی را بدون هیچ مانعی انجام می دهد. چنین دنیای غم انگیزی است كه در آن زندگی می كنیم.

** تعهد ترامپ به سعودی ها و صهیونیست ها در فشار به ایران
ایرنا در ادامه نظر این كارشناس نظامی را درباره جدیت كاخ سفید برای پایان دادن به كشتار مردم یمن از سوی عربستان و امارات جویا شد.
دین گفت: تا زمانی كه به غیر از حرف زدن، ایالات متحده اقدامات دیگری انجام ندهد، عربستان اظهارات آمریكا درباره آتش بس یمن را صرفاً برای مصرف سیاسی داخلی آمریكا تلقی خواهد كرد.
سردبیر تارنمای نظامی كهنه سربازان امروز تصریح كرد: در طول تمام بحث های آتش بس در گذشته، جیمز متیس وزیر دفاع حرف های دوپلهو زده است. او خواستار پایان سریع جنگ یمن شده و سپس در نشست منامه گفته كه هیچ دلیلی برای كاهش حملات به یمن وجود ندارد.
دین اظهار كرد: او سعودی را به عنوان یك متحد كلیدی آمریكا در منطقه توصیف و لیستی از ادعاها در مورد «رفتار مخرب» ایران مطرح كرده است كه البته این توصیف وی با آنچه جان بولتون معمولا به عنوان حمایت ایران از تروریسم در منطقه توصیف می كند، متفاوت است.
وی ادامه داد: ژنرال جوزف وتل فرمانده ستاد مركزی ارتش آمریكا در رابطه با پوشش خبری گسترده درباره قتل خاشقچی گفته است: اساساً «هیچ تغییری در روابط نظامی با عربستان سعودی ایجاد نخواهد شد». ما باید به یاد داشته باشیم كه ژنرال ها سیاست های آمریكا را ترسیم نمی كنند. ما هنوز نمی دانیم كه آیا كنگره درباره سعودی اقدام جدی می كند یا خیر، اما من خیلی بر روی آن شرط نمی بندم.
دین با ابراز بدبینی نسبت به تغییر سیاست های ترامپ گفت: سیاست ضد ایران ترامپ همچنان ادامه خواهد داشت؛ زیرا او به انجام این فشارها به اسرائیل و عربستان سعودی قول داده است.
اروپام*م.ع*1429

سرخط اخبار جهان