۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83089645
T T
۰ نفر

برنج جدید به شالیزارهای شمال كشور می آید

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83089645
برنج جدید به شالیزارهای شمال كشور می آید

ساری- ایرنا- كمتر از یك هفته پس از مصوبه هیات دولت در محدود كردن كشت برنج به استان های مازندران و گیلان، مسئولان حوزه كشاورزی مازندران اعلام كرده اند كه امسال رقم جدید برنج پرمحصول كیفی را وارد شالیزارهای استان می كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیات دولت هفته پیش تصویب كرد كه با توجه به محدودیت های منابع آبی در حوضه های آبریز، كشت برنج در خارج از استان های گیلان و مازندران با محدودیت رو به رو شود.
دلیل اجرای این سیاست وجود منابع آب تامینی برای تولید برنج به عنوان محصول آب بر در این دو استان شمالی كشور در مقایسه با سایر استان ها عنوان شد و به همین دلیل ،برنامه وزارت جهاد كشاورزی اختصاصی كردن كاشت برنج در كشور فقط در استانهای مازندران و گیلان است.
معاون موسسه تحقیقات برنج كشور مستقر در آمل روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه توزیع بذر اصلاح شده و پرمحصول مهم ترین پیش نیاز اختصاصی كردن كشت برنج در دو استان شمالی است.
رحمان عرفانی افزود: توسعه مكانیزاسیون و ساماندهی واردات هم سبب می شود تا كشت ارقام كیفی پر محصول برنج با موفقیت همراه شود.
كشت ارقام پرمحصول برنج با هدف دستیابی به خودكفایی در تولید این محصول راهبردی از دهه 60 در دستور كار قرار گرفت ولی به علت آماده نبودن زیرساخت ها و عدم معرفی ارقام مناسب به شكست انجامید.
كشت ارقام پرمحصول نامناسب مانند آمل 2 و آمل 3 در شالیزارهای مازندران مهم ترین دلیل شكست این طرح بود كه در عین حال سبب بدنامی ارقام پرمحصول نزد افكار عمومی شالیكاران و همچنین مصرف كنندگان شد.
اگر چه بعدها ارقام كیفی پرمحصول به كشاورزان شالیكار معرفی و كشت آنها مورد ترغیب قرار گرفت، ولی آمارهای رسمی نشان می دهد در حال حاضر تنها در حدود 60 هزار هكتار از شالیزارهای مازندران و گیلان برنج ارقام پرمحصول كشتب می شود.
این در حالی است كه قرار بود تا پایان برنامه ششم دستكم 255 هزار هكتار از شالیزارهای این دو استان به كشت برنج پرمحصول اختصاص یابد.
** ' تیسا '، رقم جدید برنج شمال
معاون موسسه تحقیقات برنج كشور مستقر با اعلام این كه راهبرد وزارت جهادكشاورزی برای خوداتكایی كشور به محصول برنج داخلی بر محور بالا بردن بهره وری مصرف آب و افزایش بازده تولید در سطح استوار است، گفت: همسو با این رویكرد موسسه تحقیقات در صدد معرفی ارقام كیفی پرمحصول متناسب با شرائط جدید اقلیمی شمال كشور است.
وی اضافه كرد: در یك دهه اخیر چندین رقم پرمحصول كیفی در موسسه تحقیقات برنج كشور به كشاورزان معرفی شد، اما به دلیل واردات بی رویه، نبود خرید تضمینی با قیمت مناسب و عدم پرداخت بموقع مطالبات شالیكاران سطح كشت ارقام پرمحصول تا سال 92 تا 90 درصد كاهش یافت.
وی به وجود ارقام ' شیرودی ' ، ' فجر ' و ' ندا ' به عوان رقم های كیفی پر محصول برنج اشاره كرد و بیان داشت: در سال زراعی جاری هم رقم ' تیسا ' به عنوان یك رقم كیفی پرمحصول برای كشت رونمایی می شود.
معاون موسسه تحقیقات برنج كشور توضیح داد: این رقم مقاوم به آفات ، كم آب بر ، دارای عملكرد هشت تا 9 تن شلتوك در هكتار، پا كوتاه و مقاوم در مقابل ورس شدن ( خوابیدگی ) است.
میانگین عملكرد ارقام كیفی كم محصول برنج در مازندران مانند طارم حدود پنج تن در هكتار است.
عرفانی با بیان این كه امسال سه تن از بذر اصلاح شده رقم تیسا بین شالیكاران مازندران توزیع می شود، اظهار داشت: این رقم بر گرفته از بذر ارقام محلی و بومی' طارم ' و ' بهنام ' است كه در فرایند رگه گیری از آنها تلاش شده تا عطر ، طعم و كیفیت پخت ارقام كیفی كم محصول را با خود داشته باشد.
طارم رقم كم محصول بومی مازندران و بهنام نیز رقم پرمحصول محسوب می شود.
این مسئول تاكید كرد: از آنجایی كه كیفیت ارقام پر محصول شیرودی و فجر و تیسا نزدیك به رقم بومی طارم محلی و متناسب با ذائقه مردم است و قیمت آن نیز به نسبت كمتر خواهد بود، بازار خرید و فروش آن نیز همواره وجود خواهد داشت.
این كارشناسی ارشد در بخش تولید برنج در عین حال از ارقام كیفی پرمحصول تنها به عنوان یك فاكتور مهم در اختصاصی كردن كشت برنج یاد و تاكید كرد: مكانیزاسیون در كشت شالی هم باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد اگر چه با توجه به رویكرد حمایتی دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر تسهیلات مكانیزاسیون قابل توجهی به كشاورزان پرداخت شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی مازندران، امسال با ورود دستگاههای نشاكار 30 درصد از شالیزارهای استان به صورت مكانیزه نشاء كاری و همچنین با ورود كمباین های مخصوص درو شالی تا 95 درصد از شالیزارها به صورت مكانیزه بوده است.
عرفانی همچنین یكی دیگر از عوامل مهم گسترش كشت ارقام پرمحصول برای رسیدن به طرح خود اتكایی برنج را نظارت و ساماندهی بر واردات عنوان كرد و گفت: خوشبختانه امروز كه دولت دوازدهم مصوبه اختصاصی شدن كشت برنج در مازندران و گیلان را اعلام كرده است، واردات برنج نسبت به دولت های گذشته حدود 60درصد كاهش یافت.
پیش از روی كارآمدن دولت یازدهم میزان واردات برنج به كشور حدود 2 میلیون تن در سال بود كه این واردات بر اساس اعلام رسمی وزارت جهاد كشاورزی در سال گذشته به حدود 750 هزار تن رسید.
معاون موسسه تحقیقات برنج كشور مستقر در مازندران اجرای طرح تسطیح یكپارچه سازی زمین های شالیزاری و آبیاری تناوبی را هم از دیگر راهكار های مهم برای رسیدن به اهداف گسترش كشت ارقام پرمحصول و خود اتكایی برنج برشمرد.
بر پایه آمارهای وزارت جهاد كشاورزی، استان های گیلان و مازندران حدود 480 هزار هكتار شالیزار دارند كه سالانه بیش از یك میلیون و 650 هزار تن برنج سفید از آنها برداشت می شود.
در حال حاضر مازندران با تولید حدود یك میلیون تن برنج سفید ، 42درصد نیاز برنج كشور را تامین می كند.
6990/1654
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد