در دنیای حرفه‌ای موسیقی هیچ رهبر ارکستر توانمندی بیکار نمی‌ماند

تهران- ایرنا- علی رهبری؛ موسیقی‌دان ایرانی که «ناکسوس» یکی از معتبرترین شرکت‌های نشر و پخش موسیقی کلاسیک دنیا قصد دارد پوئم سمفونی «بیروت» او را تولید کند، معتقد است در دنیای حرفه‌ای موسیقی امروز هیچ رهبر ارکستر توانمندی بیکار نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، چندی پیش برای اولین بار علی رهبری مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، پراگ، مالاگا، زاگرب و تهران که شهرت جهانی‌اش به خاطر رهبری بیش از 120 ارکستر سمفونیک و ضبط دهها آثار از آهنگسازان بزرگ جهان است، 8 اثر تازه خود را در قالب پوئم سمفونی به نام «مادرم ایران» جهت نشر جهانی در اختیار موسسه بین‌المللی «ناکسوس»، ناشر آثار موسیقی قرار داد و توسط این موسسه روانه بازارهای جهانی شد.
پوئم سمفونی «بیروت» نیز که در سال 1364 در شهر وین کشور اتریش و تحت تاثیر جنگ‌های داخلی لبنان و کشتار فلسطینیان خلق شده است، دارای 5 تابلو و برای 10 فلوت نوشته شده است.
تابلوها عبارتند از «زیبائی شهر بیروت»، «ورود تانک‌ها و قتل عام»، «بیچارگی و ناامیدی»، «عروسی» و «مناجات برای رفته‌گان».
این قطعه توسط گروه فلوتیست‌های وین، یکی از مشهورترین گروه‌های بین‌المللی فلوت، نخست در کشورهای هندوستان، کره جنوبی، آلمان، اتریش، انگلیس، مکزیک، سوئیس، مجارستان و اسپانیا اجرا و سپس حدود 30 سال پیش برای اولین بار توسط یکی دیگر از موسسه‌های بین‌المللی نشر موزیک به نام «کُخ اینترناشنال» ضبط شد.
ضبط تازه این پوئم سمفونی در روز یکشنبه 20 آبان ماه امسال در وین و توسط گروه فلوتیست‌های وین در همین شهر صورت خواهد گرفت، در ادامه همکاری با علی رهبری، آثار دیگرش مانند «خون ایرانی» و «کنسرتو برای تار و ارکستر سمفونیک» نیز به زودی در شهر وین ضبط خواهد شد.
همکاری مشترک این رهبر بین‌المللی ارکستر با کمپانی معتبر ناکسوس بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی کوتاه با وی داشته باشیم.

- ایرنا: آیا یک رهبر ارکستر سمفونیک تمام عیار تنها با گذراندن آموزشهای آکادمیک تربیت خواهد شد و یا اینکه جز آموزش‌های اکادمیک و اکتسابی، نیاز به توانمندی‌های ذاتی هم وجود دارد؟
- رهبری: مهم‌تر از هر چیز داشتن رپرتوار است که بخش زیادی از آن در اکادمی و یا دانشگاه دولتی و نه خصوصی جمع‌آوری می‌شود و مقدار زیادی هم با تجربه، البته استعداد رهبر ارکستر مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند البته رزومه اکثر رهبران ایرانی دستکاری شده و حقیقی نیست.

- ایرنا: متر و معیار و سنگ محک سنجش استاندارد توانمندی‌ها و دانش یک رهبر ارکستر چیست؟
- رهبری: توانایی یک رهبر بسیار خوب برای افراد وارد، خیلی سریع مشخص می‌شود. ارکستر تهران وقتی در سال 1394 سمفونی 9 دوژاک و بتهوون را ضبط کرد و برای موسسه بین‌المللی ناکسوس فرستاد فورا روی آن قضاوت درجه یک شد و قرار شد قطعاتی را که این ارکستر ضبط می‎‌کند به بازار بین‌المللی بیاورند از قضا همان نوازنده‌ها می‌توانند تحت امر رهبری ضعیف، خیلی هم بد بنوازند.

- ایرنا: تفاوت اصلی سیستم انتخاب رهبر ارکستر در ایران با جریان استاندارد این امر چیست؟
- رهبری: در ایران رهبر حرفه‌ای واقعی با تجربه هیچ وقت وجود نداشته و صد در صد رهبرها تجربه‌شان با همین ارکستر تهران بوده است در صورتیکه یک رهبر خوب نمی‌تواند در دنیای امروز بیکار باشد و حتما به ارکسترهای مختلف دعوت خواهد شد ولی اکثر رهبران ایران بدون همکاری با ارکستر سمفونیک تهران بیکار بوده‌اند و این خودش لطمه بزرگی به ارکسترها زده است. بسیاری از رهبران ایرانی تمام تلاششان را در اروپا کردند که به یک ارکستری دعوت بشوند ولی وقتی بعد از سالها نشد به ایران بازگشتند و برای خبرنگاران جوان، داستان‌های ساختگی تعریف کردند (البته تا زمانی که اینترنت نبود). در این میان فقط فرهاد مشکات بود که توانست در خارج از ایران ماندگار شود و کار کند.
فراهنگ**ع.ا** 1055

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال