۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۴۰
کد خبر: 83080751
T T
۰ نفر
دولت باید بدهی خود در بخش مسكن را جبران كند

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی حوزه اقتصاد، چند اولویت و وظایف برای آنها تعیین كرد كه از جمله یكی از مهمترین آنها در بخش مسكن بود: «در زمینه مسكن دولت بدهكار است و باید جبران كند.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، تعاون، راه و صنعت به تشریح برخی از مشكلات حوزه اقتصادی و وظایف و اولویت‌های وزیران این وزارتخانه‌ها پرداخت.

** بازگرداندن نقدینگی به سمت مسكن
وی با بیان اینكه وزیر راه و شهرسازی مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، اظهارداشت: به عنوان رییس جمهوری در برابر مردم می‌گویم، در زمینه مسكن دولت بدهكار است و باید جبران كنیم و همه توان خود را به كار ببریم تا مشكل مسكن حل شود. من امروز تاكید می كنم كه این از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است.
«معتقدم در این شرایط سخت باید نقدینگی را به سمت مسكن برگردانیم؛ می توانیم در این صنعت مشاغل زیادی را راه بیاندازیم تا مساله اشتغال و رشد اقتصادی حل شود.»

** ضرورت حل مشكلات ناوگان جاده‌ای و دریایی
رئیس جمهوری همچنین عملكرد حمل و نقل در زمینه بنادر و كشتیرانی را خوب توصیف كرد و گفت: با این حال وزارت راه در زمینه ناوگان دریایی و جاده‌ای مشكلاتی دارد كه باید حل شود.
«باید در شرایط تحریم بخشی از بار دریا روی شانه ناوگان ریلی قرار گیرد؛ كار بزرگ و سنگینی بر دوش این وزارتخانه است.»
وی ادامه داد: كامیون‌داران مشكلاتی دارند كه باید حل شود؛ راه، راه آهن و كشتیرانی و بنادر كه می تواند كشورهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی را به یكدیگر متصل كند؛ بویژه راه ترانزیت جنوب- شمال و راه ترانزیت جنوب- غرب برای ما بسیار اهمیت دارد؛ این بار سنگین بر دوش آقای اسلامی خواهد بود.

** ارزانی نرخ سوخت و انرژی در ایران
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به پایین بودن نرخ انرژی و سوخت در كشور اشاره كرد و گفت: آیا انرژی در كشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان ترین كشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یك قیمت متعادل و ارزان نسبت به كشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل‌ونقل كه مقداری نیاز به كمك بیشتر دولت و مجلس دارد در یك شرایط معتدل نیست؟
«از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی، نیازمندی ها و كالاهای اساسی جزو ارزان‌ترین كشورهای دنیا هستیم.»

** به بهانه مشكلات، نباید گفت نمی‌توانیم
روحانی در ادامه به برخی از مشكلات اقتصادی كشور اشاره كرد و گفت: در بسیاری موارد، امروز مردم بویژه آنهایی كه حقوق ثابت دارند، نیازمندی ها و مشكل دارند؛ حل این مشكل وظیفه ماست، نمی توانیم به مردم مان بگوییم چون فشار آمریكا وجود دارد پس نمی‌توانیم كاری كنیم، این پاسخ پذیرفته نیست.
«نمی توانیم به مردم بگوییم چون فروش نفت ما مشكلاتی دارد در اداره كشور ناتوانیم، نمی توانیم به مردم بگوییم چون از لحاظ روابط بانكی و تعاملات مالی با دنیا مشكلاتی داریم زندگی مردم را نمی توانیم اداره كنیم.»... وظیفه داریم كشور را اداره كنیم؛ باید مردم واقعیت‌ها و شرایط كشور را به خوبی بدانند.

** ابرتورم نداریم
رئیس جمهوری همچنین درباره تورم گفت: آنهایی كه به مردم می‌گویند ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران نمی‌فهمند؛ ما ابر تورم نخواهیم داشت؛ این حرف از نظر اقتصادی و تحلیل سیاسی هم نادرست است،
وی توضیح داد: از یك اقتصاد تورم تك رقمی عبور كرده‌ایم اما حتما می توانیم تورم را مهار كنیم.
روحانی با تاكید بر اینكه این روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت، اضافه كرد: امروز یكی از وظایف سنگین وزیر صنعت و وزیر اقتصاد ما همین موضوع است؛ تورم ما در یك مقطعی به دلیل شرایط مختلف، افزایش و رشد اقتصادی كاهش یافت.

** بخشی از مشكلات اقتصادی در نتیجه قیمت ارز
وی ادامه داد: بخشی از مشكلات اقتصادی، قیمت ارز است اما ذخایر ارزی نسبت به پنج سال گذشته بالاتر است؛ هم كل ذخایر و هم ذخایر اسكناس.
«مشكل لاینحلی نداریم؛ معضلات و مشكلاتی داریم كه باید با كمك و یاری همدیگر از آن عبور كنیم.»

** ادامه خودكفایی در تولید برخی محصولات
رئیس جمهوری همچنین با بیان اینكه امروز در برخی كالاها خودكفایم و در آینده در برخی كالاهای دیگر خودكفا خواهیم شد، افزود: در بخش انرژی، گاز و گازوئیل خودكفایم؛ در بنزین ماه‌های آینده خودكفا می‌شویم؛ اینها به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل جامعه توسط مجلس و دولت است.

** نیازمند عدالت مالیاتی هستیم
مسایل مالیاتی، از موضوع‌های مهمی است كه رئیس جمهوری نیز به آن اشاره كرد و گفت: بی‌تردید وزارت امور اقتصادی و دارایی یكی از وزارتخانه‌های مهم ما در این دوره است زیرا درآمد عمده دولت از آن تامین می‌شود؛ بخش مالیات برای ما اهمیت خاصی دارد.
رییس قوه مجریه با بیان اینكه نیازمند عدالت مالیاتی هستیم، گفت: در بسیاری از كشورهای دنیا زندگی مردم و حقوق كارمندان اداری به طور كامل از مالیات پرداخت می شود؛ امروز باید درآمد مالیاتی مان را از طریق پایه مالیاتی افزایش دهیم.
«در این شرایط ركود نمی توانیم مالیات ها را افزایش دهیم؛ باید بتوانیم آنهایی كه فرار مالیاتی دارند را به مسیر و جاده درست برگردانیم.»
« وقتی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم، بحثی درمورد مالیات داشتیم. ایشان ‌فرمودند پرداخت مالیات بر مردم واجب شرعی است و همه مبلغان و آنهایی كه تریبون دارند باید به مردم بگویند كه فرار مالیاتی به عنوان یك عمل ناصحیح و حرام شرعی است.»
رئیس جمهوری همچنین گفت: نباید بگذاریم یك عده مالیات پرداخت كنند و بار سنگین را بر دوش بگیرند و عده‌ای به شیوه‌های مختلف از پرداخت مالیات سرباز می‌زنند؛ اینگونه حق و حقوق مردم ضایع می‌شود؛ یكی از مسئولیت‌های سنگین این وزارتخانه، مالیات است.
روحانی در ادامه از گمركات به عنوان یكی دیگر از مسئولیت‌های سنگین وزارت اقتصاد برشمرد و افزود: گمرك نقش بسیار اساسی در صادرات و واردات دارد؛ تعادل صادرات با تعرفه های تعیین شده از سوی دولت و مبارزه با قاچاق رابطه دارد.
«امروز این وزارتخانه مسئول كنترل تورم و رشد اقتصادی است. وزارت اقتصاد و دارایی در كنار بانك مركزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش كنند تا بتوانیم تورم را مهار كنیم.
«این به نظر من شدنی است؛ این كار فرصت های بسیار خوبی ایجاد می كند. البته ما سئوالات اساسی در اقتصاد داریم.»

** افزایش معضلات كشور با عدم اصلاح بانكها
رئیس جمهوری از دیگر معضلات كشور به «بانك‌ها» اشاره كرد و گفت: بار سنگین اقتصاد كشور بر دوش بانكهاست و روابط مالی، سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی با دنیا بدون بانك امكان‌پذیر نیست.
«همین بانك است كه می تواند پس‌انداز مردم را تبدیل به رشد اقتصادی كند اما در عین حال اگر ما به اصلاح بانك‌ها نپردازیم این بانكی كه باید راه حل مشكلات اقتصادی ما باشد یكی از معضلات اقتصادی ما خواهد بود.»

** رشد نقدینگی از آسمان هفتم نازل نشده است
روحانی در ادامه به پیامدهای رشد نقدینگی بر اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: «همه می‌گویند رشد نقدینگی به عنوان یك معضل و یك مشكل است؛ رشد نقدینگی به عنوان یك مشكل همیشه در كشور ما بوده است، قبل از انقلاب از سال 41 تا 57 به طور متوسط نقدینگی ما بالای 25 درصد بوده است و بعد از انقلاب در مقاطع مختلف رشد نقدینگی ما در سال به طور متوسط گاهی 26 و در دولت قبل 27 درصد و در دولت یازدهم رشد نقدینگی 24.4 دهم درصد بوده است و در سال 96 رشد نقدینگی 22.1 دهم درصد بوده است؛ فكر نكنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است.»
«رشد نقدینگی را همیشه داشته‌ایم كه در سایه ضریب فزاینده یا بر مبنای پایه پولی كاملا متفاوت است؛ رشد نقدینگی در سال‌های اخیر به طو عمدتا بر مبنای پایه پولی نبوده بلكه ضریب فزاینده بوده است؛ شاید تحرك بیش از حد لازم بانك ها در تراكنش ها بوده است.»

** حراست دولت از انضباط مالی
رئیس جمهوری ادامه داد: معمولا در سال های پیش و در دولت های گذشته، رشد نقدینگی به دلیل استقراض دولت از بانك مركزی بوده است؛ امروز رشد نقدینگی در سایه برداشت بانك ها از بانك مركزی است؛ بنابراین دولت انضباط مالی خود را به خوبی حراست و حفظ كرده است.
روحانی افزود: اما بانك های ما ضمن اینكه امروز مشكلات ما را حل می كنند، متاسفانه گاهی اوقات مشكل آفرین اند كه یكی از آنها رشد نقدینگی است.
«تقریبا روزانه حدود یك هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی اضافه می شود؛ در سایه اصلاح بانك ها باید رشد نقدینگی را حل كنیم، بانك های ما باید اصلاح شوند و از بنگاهداری دست بردارند؛ بانك های خصوصی و دولتی باید تحت انضباط دقیق بانك مركزی در بیایند.»
روحانی در ادامه گفت: باید نكته ای را بگویم كه شاید مجلس روی آن حساس است؛ در جلسات سه قوه در شورای عالی هماهنگی های اقتصادی هم از تحریم عبور كرده و هم گاهی از قانون عبور می كنیم؛ ما از قانون عبور نمی كنیم، اگر موردی هم لازم باشد با یك زمان بندی موقت و چند ماهه یا یك ساله، قانون باید توسط مجلس اصلاح شود. ما قانون را اصلاح یا تغییر نمی دهیم، روی ضرورت ها برای زمان موقت شاید اقداماتی را انجام دهیم.»
رئیس جمهوری در ادامه به بانك مركزی نیز اشاره كرد و گفت: در مصوبه اخیر برای نظارت بانك مركزی بر موسسه های مالی و بانك های دولتی و خصوصی، قدرت بانك مركزی را افزایش دادیم.

** وزیر باید حداقل 14 ساعت در روز كار كند
روحانی افزود: از بعضی وزیران پیشنهادی كه امروز خدمت شما هستند، سوال كردم در 24 ساعت چند ساعت كار می كنید؟ اگر وزیری امروز كمتر از 14 ساعت كار كند، نمی تواند بار سنگین را به مقصد برساند. بنابراین وزیر ما حداقل باید 14 ساعت در روز كار كند؛ ما نمی توانیم با 7، 8 یا 10 ساعت كارمان را پیش ببریم.
** بازار سرمایه رشد اقتصادی را جبران كرد
رییس قوه مجریه در ادامه به بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: بازار سرمایه، دست وزارت اقتصاد و دارایی است؛ البته درست است كه همه حضور دارند و مشاركت دارند اما عمدتا دست این وزارتخانه است بنابراین این بازار برای ما بسیار مهم است.
روحانی افزود: موفقیت این بازار در ماه های اخیر یكی از افتخارات اقتصادی ما بود زیرا در كنار تورمی كه از یك رقمی عبور می كرد و در كنار رشد اقتصادی كه اندكی در حال كمتر شدن بود، این بازار سرمایه بود كه به حركت درآمد و تا حد زیادی جبران كرد.
«این بازار در اختیار این وزارتخانه است؛ سرمایه گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است؛ نگویید 4 تا 10تا یا 20 شركت اروپایی از كشور خارج شدند؛ خارج شوند، ما به راه های مختلف باید سرمایه را جذب كنیم؛ از كشورهای همسایه و كشورهای دوست باید سرمایه جذب كنیم.»

** سوءاستفاده برخی از ارز یارانه‌ای
روحانی در ادامه درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دارد به دلیل اینكه علاوه بر بخش صنعت و تولید، به نیازمندی های مردم و كالاهایی كه باید در اختیار مردم قرار بگیرد نیز باید رسیدگی كند. همچنین هماهنگی این وزارتخانه با بانك مركزی نیز بسیار اهمیت دارد.
وی به برخی مشكلات در ماه های گذشته نیز اشاره كرد و گفت: «متاسفانه در ماه‌های گذشته عده‌ای از ارز یارانه ای سوء استفاده كردند. ما ارز 4200 تومانی در اختیار عده ای گذاشتیم، ارز هفت هزار و 500 تومانی در اختیار عده دیگری گذاشتیم، برخی از آنها سوءاستفاده كردند. ضمن اینكه اكثریت تجار، بازرگانان، صادركنندگان، واردكنندگان و مغازه‌داران افراد سالم و دلسوز برای كشورند ولی همه جا اقلیتی داریم كه متاسفانه سوء استفاده می‌كنند.»

** امضای طلایی در وزارت صنعت
رییس دولت تدبیر و امید گفت: «وزارت صمت، كلیدی و بسیار مهم است. اینجا امضای طلایی هست؛ در جلسه خصوصی چیزی به آقای رحمانی گفتم؛ اشكال ندارد اینجا هم تكرار كنم؛ بعضی از سمت‌ها هر كسی را می گذارید اگر ابوذر و سلمان هم بود یك سال بعد عوض كن. بعضی جاها را نمی شود. متاسفانه در جامعه ما آدم سالم را عده دیگری فاسد می كنند، آنقدر با طواف معكوس دورش می چرخند كه او را در یك منجلاب فرو می برند و باید مراقب باشیم.
روحانی خاطرنشان كرد: امروز «صنعت، معدن، واردات و صادرات ما در بخش اعظم و كنترل بازار و كنترل قیمت ها مسئولیت بسیار سنگینی است كه این وزارتخانه بر دوش دارد.»

** وزیران درباره اقدامات خود به مردم قول دهند
رییس دولت دوازدهم خطاب به چهار وزیر پیشنهادی گفت: همه گزینه های پیشنهادی امروز به مردم قول بدهند و به آنها بگویند چه كار خواهند كرد؛ به مردم بگویند ما در ماه های آینده چه گره‌هایی را باز می‌كنیم و شما نمایندگان در نطق های خود بگویید این وزیران چه باید بكنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

** ایجاد شغل، مساله اصلی كشور
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، اشتغال را یك مساله اصلی در كشور دانست و ادامه داد: ما در این پنج سال افتخار می‌كنیم كه شاغلان كشور را از 20 میلیون و 600 هزار به 23 میلیون و 300 هزار نفر افزایش داده ایم.
«روزی كه دولت را تحویل گرفتیم، این میزان 20 میلیون و 600 هزار نفر بود اما امروز اشتغال در كشور 23 میلیون و 300 هزار نفر است كه دولت 275 هزار شغل در طول پنج سال ایجاد كرده‌ است.»
روحانی به سایت مركز آمار ایران اشاره كرد و افزود: این آمار رسمی كشور است، اما معنی آن این نیست كه ما در موضوع اشتغال در كشور مشكل نداریم.
وی با یادآوری فرزندان و جوانان بیكار در خانواده ها، خاطرنشان كرد: این افراد در انتظار تلاش بیشتر ما هستند، بنابراین در زمینه اشتغال باید تلاش كنیم و این وزارتخانه(تعاون) وظیفه سنگینی در زمینه اشتغال و حمایت از كارگران برعهده دارد.
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز برای كارگران ما شرایط سخت است، برخی از آنها ممكن است از كار منفصل شوند، این وزارتخانه باید اشتغال را تامین كند تا كارگران ما بتوانند زندگی خود را اداره كنند، این مسئولیت سنگین اول این وزارتخانه است.
«این وزارتخانه بخش حمایت اقشار ضعیف و نیازمند را برعهده دارد، این وزارتخانه باید به افراد تحت پوشش بهزیستی و كسانی كه از لحاظ تامین مواد غذایی مشكلاتی دارند، كمك كند؛ در روزهای آینده اولین اقدام خود را در این زمینه انجام خواهیم داد؛ دولت به عنوان كمك به اقشار كم درآمد در زمینه حمایت به وسیله سبد غذایی، نیمی از جمعیت كشور را مورد حمایت قرار خواهد داد.»

** ضرورت ساماندهی صندوق های تامین اجتماعی
رییس قوه مجریه در ادامه به مساله ساماندهی تامین اجتماعی به عنوان یكی از مسئولیت های وزارت تعاون، كار و و رفاه اجتماعی اشاره و خاطرنشان كرد: صندق های ما متاسفانه از حالت صندوق خارج شده است؛ همه صندوق های ما مشكل دارند.
روحانی با طرح این سوال كه درباره این صندوق چه باید كرد، ادامه داد: همه اقداماتی كه وزیر سابق انجام داده است، باید مضاعف شود تا ما بتوانیم این صندوق‌ها را احیا و مشكلات آن ها را حل كنیم.
رییس جمهوری اضافه كرد: امروز در زمینه تامین اجتماعی كه مشكلات آن شبیه مشكلات بانك ها است، وظیفه دولت باید به خوبی انجام شود.
روحانی وظیفه مهارت آموزی را به عنوان یكی دیگر از وظایف وزارت تعاون عنوان كرد و گفت: امروز مشكل ما در جامعه این است كه خانه های ساخته شده پس از 15 سال كلنگی می شوند، در حالی كه خانه باید بعد از 100 یا 200 سال خانه باشد.
اقتصام ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست