۱ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
کد خبر: 83076422
T T
۰ نفر
تایید زنگنه برای سهمیه بندی سوخت؛ دولت مخالف افزایش قیمت است

تهران- ایرنا- وزیر نفت گفت: درباره سهمیه بندی یا كارت سوخت به طور جدی بحث است اما اساس دولت بر افزایش قیمت ها نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» شامگاه سه شنبه در حاشیه امضای قرارداد «طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درون شهری(جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت كلانشهر» در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: البته برای كسانی كه می خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست.
وزیر نفت همچنین تاكید كرد «به صفر رساندن فروش نفت ایران امكانپذیر نیست».
به گزارش ایرنا،نشریه آمریكایی «فارن پالیسی» امروز در گزارشی نوشت: با توجه به عقب نشینی دوستان آمریكا، هدف رییس جمهوری این كشور برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر دور از دسترس است و مقاومت اروپا در همكاری نكردن با وی برای افزایش فشار اقتصادی بر تهران، تاثیر تحریم ها را زیر سوال می برد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز نوشت: پس از ادعای عربستان مبنی بر ایفای نقشی سازنده و مسئول در تامین نفت بازارهای جهانی، قیمت نفت كاهش یافت اما هنوز نگرانی ها از چگونگی تامین تقاضا پس از تحریم های ماه آینده آمریكا علیه ایران، باقی است.

** طرحی برای محیط زیست
وزیر نفت میزان تعهد وزارت نفت برای خرید و تامین 2 هزار واگن برای قطار شهری 9 كلانشهر را 2.6 میلیارد دلاراعلام كرد و افزود: این كار برای محیط زیست موثر است و همه از آن منتفع می شوند.
زنگنه ادامه داد: دولت با صرفه جویی در مصرف سوخت، هزینه ها را تامین می كند و هیچ بار مالی ندارد و بخشی از سوختی كه اكنون مصرف می شود و محیط را آلوده می كند برای بازپرداخت هزینه های تامین واگن ها خواهد شد.
به گفته زنگنه، صنعت داخلی برای توسعه متروها فعال می شود و این یكی از قدم هایی است كه دولت در زمینه محیط زیست و بهینه سازی سوخت برداشته است.
وی افزود: در قسمت های دیگر اعم از گازرسانی شهرها و روستاها و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاكسی ها امور در جریان است.
شامگاه سه شنبه طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت كلانشهر با حضور وزیر نفت امضا شد.
این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و كاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و كاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اجرا می شود.
بر پایه این طرح، 2 هزار دستگاه واگن جدید در تهران و یك هزار دستگاه در كلانشهرها تا سال 1400 به ناوگان مترو تهران و كلانشهرها می پیوندد.
پیش از این، وزارت نفت به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی كشور مصوب 1394 و آیین‌نامه اجرایی آن طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت كلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، كرمانشاه، مشهد، كرج و قم» را پیشنهاد كرد كه پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت تكلیف شد.
در همین پیوند، پارسال تفاهمنامه همكاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) میان شركت بهینه سازی مصرف سوخت و شهرداری ها امضا شد كه بر اساس آن تا سال 1400، 2 هزار دستگاه واگن جدید شامل یك هزار واگن در تهران و یك هزار دستگاه در كلانشهرها به ناوگان ریلی می پیوندد.
وی در ادامه درباره اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر همكاری استراتژیك این كشور با روسیه، به این سئوال كه آیا ایران شكلی از این همكاری را در بازار نفت برای خود تهدید می بیند یا می تواند برای ما خنثی باشد، گفت: وزیر نفت عربستان دیروز بعد از مدت ها به واقعیت های مهمی اعتراف و اشاره كرد كه نمی توانند جایگزینی برای نفت ایران شوند و اصلا بازار، نمی تواند نفت ایران را جایگزین كند و احتمال رسیدن قیمت نفت به سه رقمی را نمی توانند منتفی بدانند.
زنگنه درباره میزان دقیق قاچاق سوخت هم گفت: آمار دقیقی وجود ندارد وآمارهای اعلامی بر اساس حدس و گمان است.
وزیرنفت در عین حال در پاسخ به خبرنگاری كه گفت 'شما راجع به بورس نفت اظهار نگرانی كرده بودید'، تصریح كرد: من ابراز نگرانی نكرده بودم رسانه ها اشتباه منعكس كردند.
وی در مورد عرضه نفت خام در بورس هم گفت این كار پیچیدگی‌ ها و ریزه‌ كاری‌ های زیادی دارد كه بدون تعیین تكلیف این ریزه ‌كار ی‌ ها و پاسخ به سئوالاتی كه فعالان این بخش دارند امكان عرضه در بورس نیست.
زنگنه با اشاره به انجام ریزه كاری های لازم و اطلاعیه چند صفحه ای صادره در این ارتباط گفت: این كه هر كسی نفت می خواهد بتواند خریداری كند، عملی نیست. شرایط، ریزه كاری ها و جزئیات در این اطلاعیه نوشته شده است.
وی همچنین درباره اظهارات منتسب به وزارت نفت مبنی بر این كه این وزارتخانه مخالف احیای كارت سوخت است ، گفت: این هم دروغی مانند دیگر دروغهای رسانه ‌نماها است.
وزیر نفت این را هم اضافه كرد كه زمان احیای كارت سوخت مشخص نیست و اگر كارت سوخت احیا شود، برای همه كشور خواهد بود.
به گفته زنگنه، در زمان حاضر، بیشتر بحث ‌ها در مورد بنزین است چرا كه گازوئیل پیچیده‌ تر بوده و بحث احیای كارت سوخت برای بنزین به طور جدی مطرح است.
وی در عین حال تاكید كرد: كارت سوخت می تواند مصرف را كنترل كرده ومانع قاچاق شود.
زنگنه همچنین درباره طرح مساله تحریم بخشی از ماركتینگ نفت ایران در بازارهای دنیا گفت: این ها را اولین بار اسرائیلی ها گفته اند كه هرگز حرف راست نمی گویند اما درباره تحریم هم اگر ازمن سئوال هم كنید جواب نمی دهم.
وزیر نفت همچنین درباره نحوه عرضه و نوع استفاده از سوخت گفت: ما مخالف نوع استفاده نیستیم، هدف اصلی ما از هر اقدامی كنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و آمادگی برای این است كه وابستگی به واردات نداشته باشیم.
اقتصام*6984*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد