۱ آبان ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 83075376
T T
۰ نفر
حدود12تن مواد مخدر دراستان بوشهر كشف شد

بوشهر- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهرگفت: در نیمه نخست امسال 11 تن و 770 كیلوگرم مواد مخدر در این استان كشف و ضبط شد.

ارسطو تركمان منش روز سه شنبه در بازدید و نشست با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر افزود: این میزان كشفیات نسبت به 10 هزار و 800 كیلوگرم كشفیات مواد مخدر سال گذشته 9 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با بیان اینكه عمده مواد مخدر كشف شده در مدت یادشده تریاك و حشیش است اظهارداشت: از كل كشفیات مواد مخدر امسال یك هزار و 760 كیلوگرم درعملیات مشترك با ماموران استان های هرمزگان و فارس كشف شده است.
تركمان منش با اشاره به تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از خشكی به سمت دریا اضافه كرد: در همین ارتباط كشفیات حوزه آبی استان تا نیمه مهر 9هزار و 65 كیلوگرم است كه نسبت به پنج هزارو 480 كیلوگرم سال گذشته 65 درصد افزایش نشان می دهد.
این مقام مسئول بیان كرد: این میزان كشفیات مواد مخدر در دریا نشان می دهد كه مسیر خشكی برای قاچاقچیان مواد مخدر ناامن شده است و به همین دلیل آنها رو به دریا آورده اند.
تركمان منش یادآورشد: مواد مخدر مكشوفه برای مصرف در استان بوشهر نیست بلكه بیشتر به مقصد كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است كه از مسیر استان بوشهر ترانزیت می شود.
وی با اشاره به همكاری دستگاه های مختلف در كشف مواد مخدر گفت: از كل كشفیات مواد مخدر استان بوشهر 6 هزار و 610 كیلوگرم مربوط به پلیس مبارزه با مواد مخدر، یكهزار و 400 كیلوگرم اداره كل اطلاعات، یكهزار و 850 كیلوگرم سازمان اطلاعات سپاه امام صادق (ع)، یكهزار و 903 كیلوگرم دریابانی و هفت كیلوگرم مربوط به گمرك است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر یادآورشد: در همین رابطه یكهزار و 605 متهم مرتبط با جرائم مواد مخدر كشف شده دستگیر، 26 باند مواد مخدر كلان منهدم، 14 دستگاه خودرو و چهار شناور توقیف شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز به دلیل تبلیغات گسترده رسانه های غربی برخی باورهای غلط در جامعه وجود دارد كه مصرف برخی روان گردان ها و شیشه اعتیاد آور نیست و منجر به ترك اعتیاد نسبت به سایر مواد مخدر دیگر نیز می شود این درحالی است این نظریه اشتباه است و نباید باعث فریب خانواده ها شود.
تركمان منش با اشاره به كاهش سن اعتیاد در جامعه اضافه كرد: امروز قاچاقچیان مواد مخدر به معتاد كردن افراد با سن بالا فكر نمی كنند و جامعه هدف خود را جوانان به خصوص دانش آموزان قرار داده اند.
وی یادآورشد: درمان مصرف كنندگان مواد روان گردان به خصوص شیشه بسیار سخت انجام می شود و باید این افراد از لحاظ روحی و روانی بصورت گروهی و خانوادگی درمان شوند تا نتیجه بهتری به دست آید.
تركمان منش تاكید كرد: دانش آموزان و دانشجویان بدانند مصرف داروهای روان گردان نتیجه مثبتی در یادگیری ندارد و ضمن اینكه اعتیاد آور است ضربه های روحی و جسمی جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال دارد.
وی خطاب به خانواده ها گفت: براساس تحقیق های انجام شده بسیاری از جوانان مصرف كننده نخستین تجربه مصرف مواد مخدر را در گروه همسالان بیان می كنند به همین دلیل خانواده ها مراقب دوستی های فرزندان خود باشند و بدانند فرد معتاد به طور مشخص یك فرد ژولیده نیست بلكه امروز مصرف كنندگان مواد مخدر صنعتی با ظاهری آراسته بر سر مسیر فرزندانمان قرار می گیرند و سلامت آنها را با خطر تهدید می كنند.
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر برضرورت شركت خانواده ها دركارگاه های مختلف آموزشی برای آشنایی بیشتر با خطر اعتیاد و مصرف مواد مخدر تاكید كرد.
وی یادآور شد: اعتیاد سن و سال، شغل ،جایگاه و زن و مرد نمی شناسد و قشرهای مختلف جامعه با این خطر روبه رو هستند و تنها وظیفه خانواده ها مراقبت و نظارت بر رفتار و كردار فرزندانشان است.
تركمان منش گفت: در زمان حاضر 52 سازمان مردم نهاد در حوزه فرهنگی، پیشگیری، درمان و حمایت های اجتماعی با ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر همكاری می كنند كه از این تعداد 39 سازمان غیردولتی در بخش پیشگیری و 13 سازمان نیز در بخش درمان هستند.
وی یادآور شد: 47 مركز درمان اعتیاد در استان بوشهر فعال است كه از این تعداد 26 مركز سرپایی، 13 مركز اقامتی، پنج مركز كاهش آسیب (دی آی سی)، انجمن معتادان گمنام، سرپناه شبانه و كنگره 60 است.
تركمان منش در خصوص انجمن معتادان گمنام گفت: در این انجمن 103 گروه به طور هفتگی در كلاس های آموزشی شركت می كنند و 2 هزار و 700 نفر افرادی كه در مسیر بهبودی هستند زیر پوشش این انجمن قرار دارند.
وی در خصوص كنگره 60 گفت: در این انجمن افراد به تدریج در مدت 11 ماه درمان و ماندگارتری ترك اعتیاد آنان بیشتر است این درحالی است كه 80 درصد سایر بهبود یافتگان مراكز درمانی به دلیل نبود حمایت خانواده، نداشتن شغل و درآمد امكان برگشت بیماری دارند.
تركمان منش افزود: با پیگیری های انجام شده برای درمان ویژه بانوان معتاد نیز مجوز 2 مركز درمان در شهرستان های بوشهر و دشتستان گرفته شده كه به زودی افتتاح می شود.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: باتوجه به زیان های متعدد پدیده خانمانسوز اعتیاد برای جامعه یكی از مهمترین ابزارهایی كه می‌تواند در پیشگیری و مقابله با شیوع و سومصرف مواد مخدر موثر باشد، بكارگیری هوشمندانه و كارآمد رسانه‌های ارتباط جمعی است.
اكبر اقبال مجرد افزود:هرچند براساس آمار و ارقام بوشهر بعنوان استان سبز در مورد مواد مخدر معرفی شده است اما فقدان پیوست های فرهنگی در مناطق میزبان صنعت باعث گسترش آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر در محیط پیرامونی شركت های نفت ، گاز و پتروشیمی شده است.
وی یادآورشد: در كنار اقدام های مقابله های و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر پیشگیری و فرهنگ سازی از طریق رسانه در قالب افزایش مهارت های والدین ، ارایه راهكارهای تقویت ارتباط موثر بین والدین و فرزندان و آگاه سازی دانش آموزان نسبت به تبعات مواد مخدر در ایجاد جامعه ای سالم نقش آفرین است.
اقبال مجرد اظهارداشت:نقش رسانه آموزش و انتقال مفاهیم پایه ای مهارت های زندگی و ارتقا‌ مهارت‌های مقابله ای به نوجوانان و كودكان است كه در مدارس، محلات و خانواده و دیگر كانون های اجتماعی توسط مربیان و والدین باید تكمیل و پیگیری شود.
6047/6045

سرخط اخبار استان‌ها