۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۴:۳۶
کد خبر: 83071432
T T
۰ نفر
ترامپ روایت عربستان از شیوه مرگ خاشقچی را معتبر دانست

تهران – ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا شامگاه جمعه (به وقت محلی) گفت كه روایت عربستان سعودی در مورد شیوه مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود را «گامی بزرگ» و «معتبر» می‌داند.

به گزارش ایرنا به نقل از سی‌اِن‌اِن، ترامپ كه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، تاكید كرد كه با این وجود، همچنان باید ارزیابی های بیشتری در رابطه با مرگ خاشقچی صورت بگیرد.
وی بدون اشاره به بیش از دو هفته انكار و سكوت مقام‌های سعودی در این خصوص، ادامه داد: فكر می‌كنم این گام نخست بزرگ و مهمی است و خیلی زودتر از آنچه دیگران گمان می كردند رخ داد.
رئیس جمهوری آمریكا گفت: ما با ریاض در ارتباط هستیم و باید سوال‌هایی را از آن‌ها بپرسیم.
ترامپ كه پیشتر از احتمال تحریم مقام‌های سعودی گفته بود، ادامه داد: ترجیح می‌دهم قرارداد 110 میلیارد دلاری را دستمایه تحریم قرار ندهیم.
رئیس جمهوری آمریكا در سخنان خود همچنین بارها از لزوم موازنه قدرت در منطقه و نیاز آمریكا به همپیمانی چون ریاض در برابر ایران سخن گفت.
ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی در سال 2017 قراردادی نظامی و تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با مقام های این كشور امضا كرده بود.
بخشی از این قرارداد برای فروش تجهیزات و جنگ افزارهای تهاجمی به ریاض است كه از سه سال پیش با تجاوز نظامی به یمن، این كشور را به خاك و خون كشیده و هزاران انسان بیگناه را به كام مرگ فرستاده است.
خاشقچی 59 ساله كه با روزنامه واشنگتن پست همكاری می‌كرد، بیش از دو هفته پیش برای كارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول مراجعه كرد و دیگر برنگشت.
رسانه‌های تركیه گزارش كرده‌ بودند كه 15 تن از اعضای سرویس اطلاعاتی عربستان پس از خاشقچی وارد كنسولگری شده و احتمالا در قتل او نقش داشته‌اند.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی مدعی است كه وی در جریان یك مشاجره در كنسولگری عربستان كشته شده است؛ ادعایی كه بعید است مورد پذیرش افكار عمومی واقع شود.
شبس ** 9386 **1613
۰ نفر

سرخط اخبار جهان