۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۶
کد خبر: 83070906
T T
۰ نفر
مجلس با تصویب وزارت میراث فرهنگی به دنبال ثبات مدیریت است

تهران- ایرنا- نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر شورای عالی میراث فرهنگی می گوید كه مجلس با تصویب وزارت میراث فرهنگی به دنبال برطرف كردن ضعف عدم ثبات مدیریت در این سازمان است.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار كرد: انتظار پیشرفت با عدم ثبات مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیهوده است.
وی افزود: من از جمله كسانی بودم كه با شدت پیگیر ماجرای وزارتخانه شدن این سازمان بودم و حتی وقتی برای اولین بار این پیشنهاد از طرف رئیس مجلس (علی لاریجانی) رد شد، اعتراض من باعث بازگشت این پیشنهاد به چرخه تصویب شد.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تاكید كرد: این سازمان از بحران بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد و هم اكنون نیز مشخص نیست كه علی اصغر مونسان به عنوان رئیس این سازمان باقی می‌ماند یا فرد دیگری جایگزین وی می‌شود.
او ادامه داد: همه مدیرانی كه در گذشته به میراث فرهنگی آمدند هیچیك جز مرعشی متخصص نبودند؛ چگونه می‌شود در یك حوزه كاملا تخصصی مدیران غیر تخصصی می‌گمارند؟ در حالی كه در وزارت علوم هیچوقت اینطور نبوده و همیشه یك استاد تمام باید وزیر علوم باشد.
سلحشوری اضافه كرد: حتی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری كه من از طرف مجلس عضو ناظر آن هستم نیز در شرایط فعلی كه رئیس آن رئیس جمهوری است در این دو سال كلا دو یا سه بار تشكیل جلسه داده در حالی كه شورای عالی آموزش و پرورش هر دو هفته یك بار تشكیل جلسه می‌دهد.
وی تاكید كرد: وقتی این موضوع را با رئیس سازمان میراث فرهنگی (مونسان) این موضوع را مطرح كردم، او پاسخ داد كه ما دستور جلسه نداریم؛ واقعا اگر وزارتخانه میراث فرهنگی داشتیم هم می توانستند بگویند ما دستور كار نداریم؟
سلحشوری گفت: یك عزم فرابخشی و یك باور به اقتصاد فرهنگ باید وجود داشته باشد كه اكنون وجود ندارد؛ غیر از گردشگری زیارتی ما در سایر شاخه‌های گردشگری اُفت داشته‌ایم در شرایطی كه این نتیجه برای كشوری با ظرفیت میراث فرهنگی غنی و اقلیم متنوع عدم بهره‌وری محسوب می‌شود یعنی هیچ كاری نكرده‌ایم.
او گفت: البته وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط دیگر هم دخیل هستند و باید به میدان بیایند؛ مثلا توسعه گردشگری سلامت نیاز به همكاری وزارت بهداشت دارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه 10 مرداد 1397 طرح یك فوریتی تشكیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بررسی و با 137 رای موافق، 41 رای مخالف، یك رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر تصویب كردند.
در ماده واحده این طرح كه به تصویب مجلس رسید، آمده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی كه به موجب قوانین و مقررات دارا است، با رعایت بند د ماده 29 قانون مدیریت خدمات كشوری و بدون توسعه تشكیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود و بار مالی ناشی از تغییر عنوان از محل منابع داخلی و صرفه جویی تامین می‌شود.
نمایندگان در تبصره 1 ماده واحده این طرح مقرر كردند كلیه امكانات، اموال و نیروی انسانی سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می‌گیرد.
خانه ملتی‌ها در تبصره 2 ماده واحده این طرح تصویب كردند: شرح وظایف این وزارتخانه مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذكور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه جدید را حداكثر ظرف مدت یك سال برای تصویب به مجلس ارائه دهد.
با تصویب نمایندگان مجلس در تبصره 3 ماده واحده هر گونه افزایش نیروی انسانی، امكانات و بار مالی برای وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع است.
بنا به همین گزارش، عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در 24 شهریور97 اعلام كرد طرح تشكیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان رد شد.
یكی از دلایل رد این لایحه، اشكال شورای نگهبان به اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مواردی كه خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اشكال دیگر این شورا نسبت به لایحه تشكیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفته بود: در ذیل ماده واحده كه بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه جویی تأمین كرده است، با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد، ایرادات نسبت به این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اكنون در زمینه‌های مربوط به آثار تاریخی و باستانی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد و با حكم رئیس‌جمهوری كنونی ایران، حجت الاسلام حسن روحانی، ریاست این سازمان را علی‌اصغر مونسان بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا در هفت سال اخیر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 6 رئیس به خود دیده و این بی‌ثباتی مدیریتی از جمله دلایلی است كه برخی منقـّدان به همین دلیل به این سازمان لقب «حیاط خلوت دولتها» داده‌اند.
بنا به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در 30 مرداد 96 در مراسم انتصاب رئیس كنونی این سازمان با لحنی مزاح‌گونه گفته بود: بنده برای چنین مراسمی در وزراتخانه‌های دیگر فقط هر چهار سال یك‌ بار می‌روم ولی برای این مراسم در این سازمان و این سالن، زیاد آمده‌ام؛ امیدوارم دیگر تا پایان دولت شاهد چنین تغییری اینجا نباشیم.
فراهنگ**3079** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ