۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83070032
T T
۰ نفر

گازگرفتگی نشانه های شبیه آنفلوانزا دارد

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83070032
گازگرفتگی نشانه های شبیه آنفلوانزا دارد

مشهد - ایرنا - سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: نشانه های مسمومیت با گاز منواكسیدكربن معروف به «قاتل خاموش» شبیه بیماری آنفلوانزا است.

دكتر «بیتا دادفر» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سردرد، سرگیجه، احساس سیاهی در چشم، حالت تهوع و استفراغ از نشانه های مسمومیت خفیف با گاز منواكسید كربن است لذا فرد فكر می كند دچار سرماخوردگی شده در حالی كه این علایم هشداردهنده است.
وی ادامه داد: علایم مسمومیت با گاز منواكسید كربن بسته به شدت و زمان آن متفاوت است به طوری كه مسمومیت های شدید درد در قفسه سینه و كاهش هوشیاری را در پی دارد و در این شرایط فرد قدرت تكلم و تكان دادن دست ها و پاهای خود را ندارد و در نهایت اغما و مرگ به سراغش می آید.
سرپرست گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: منواكسید كربن گازی است بدون بو و غیرقابل دیدن و هر نوع سوخت كربنی كه ناقص بسوزد منجر به تولید این گاز می شود بنابراین سوخت ناقص دستگاه های حرارتی، سوختن چوب، ذغال، وسایل پخت و پز و آبگرمكن گازی از منابع تولید منواكسید كربن است.
وی افزود: نیمه نخست امسال 11 مبتلا به مسمومیت با گاز منواكسید كربن در مركز سم شناسی بالینی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد كه شمال شرق كشور را زیر پوشش دارد پذیرش و پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
دكتر دادفر ادامه داد: پارسال نیز 39 نفر در اثر مسمومیت با گاز منواكسید كربن در بیمارستان امام رضا مشهد بستری و درمان شدند كه 21 نفر از آنان زن و بقیه مرد بودند.
وی گفت: البته بخشی از مسمومان با گاز منواكسید كربن به علت شدت مسمومیت در محل فوت می كنند كه آمار آن در اختیار پزشكی قانونی است.
سرپرست گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشكی مشهد استفاده نكردن از كباب پز در داخل فضاهای بسته، گرم نكردن خانه با اجاق گاز، عدم استفاده از گاز پیك نیك برای گرم كردن داخل خودروهایی مانند كامیون و اتوبوس، اطمینان از باز بودن مسیر دودكش و تجهیز آن با كلاهك را از جمله اقدامات ضرورتی حفاظتی و ایمنی بخش برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواكسید كربن عنوان كرد.
بر اساس اعلام اداره كل پزشكی قانونی خراسان رضوی، از فروردین تا پایان شهریور امسال 25 نفر در این استان به علت مسمومیت با گار منواكسید كربن جان باخته اند.
3027/1858
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه