۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83069528
T T
۰ نفر
اقامتگاه سركنسول عربستان سعودی در استانبول تفتیش می شود

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه اعلام كرد كه اقامتگاه محمد العتیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول هم مانند ساختمان كنسولگری از طرف پلیس تركیه به صورت تخصصی و فنی برای مشخص شدن سرنوشت خاشقچی تفتیش می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، چاووش اوغلو با بیان اینكه مقامات ریاض مدعی هستند كه خانواده سركنسول عربستان سعودی در استانبول در اقامتگاه وی حضور دارند، افزود: امیدواریم امروز بتوانیم این مكان را تفتیش كنیم.
وی در حالی از تفتیش و جستجوی اقامتگاه سركنسول خبر داد كه دیشب پس از خروج العتیبی سركنسول عربستان در استانبول از تركیه، مقامات اعزامی عربستان اجازه بازرسی تخصصی از این مكان را به علت حضور نیافتن یكی از اعضای مرتبط هیات آل سعود و به بهانه حضور خانواده سركنسول در آن محل لغو كردند.
امروز عصر دوباره هیات اعزامی عربستان قبل از بازرسی اقامتگاه سركنسول، وارد این ساختمان شده و پیش بینی می شود تا ساعاتی دیگر این مكان توسط كارسناسان پلیسی تركیه مورد بازرسی قرار گیرد.
وزیر امور خارجه تركیه در مصاحبه امروز خود را خبرنگاران بیان كرد: دیروز تفتیش و بازرسی اقامتگاه سركنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دلیل این كه مقامات ریاض گفتند خانواده وی در این مكان هستند، انجام نشد و امیدواریم امروز این كار را انجام دهیم.
وی درباره دیدار با هیات آمریكایی و مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا نیز گفت: در این دیدار مذاكرات مفیدی انجام شد و پمپئو در این دیدار پیام‌ ترامپ درباره خاشقجی را منتقل و تاكید كرد كه در پرونده خاشقچی باید تمام جوانب موضوع شفاف سازی شود.
وی همچنین مذاكره درباره پرونده خاشقچی، منبج، مبارزه با گروه‌های تروریستی پ.ك.ك و گولن و روابط دوجانبه را از دیگر محورهای دیدار خود با وزیر امور خارجه آمریكا ذكر كرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز پیش از سفر به مولداوی گفت كه 'ما براساس گزارش روزنامه ها اظهارنظر نمی‌كنیم و دادستان كل تفتیش و بازجویی بسیار دقیق و حساسی انجام می دهد.'
وی بیان كرد: هر چند با تاخیر، ولی تفتیش كنسولگری ساختمان عربستان سعودی در استانبول انجام گرفت و متاسفانه شب گذشته تفتیش اقامتگاه سركنسول این كشور انجام نشد.
وی تاكید كرد: عربستان سعودی باید بدون اتلاف وقت در تمام زمینه ها همكاری لازم را با تركیه انجام دهد.
به گزارش ایرنا، مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا پس از سفر به ریاض ساعاتی پیش وارد آنكارا شد و با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه تركیه دیدار و درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در كنسولگری عربستان در استانبول گفت و گو كرد.
این دیدارها كه همزمان با تشدید فشارهای بین المللی علیه رژیم سعودی به دلیل دست داشتن در قتل احتمالی خاشقچی انجام شده، نشان می دهد كه مقامات واشنگتن، ریاض و آنكارا درصدد پیدا كردن راه حلی هستند كه هر سه طرف را در پرونده قتل خاشقچی راضی كند.
كارشناسان منطقه سفر پمپئو به ریاض و آنكارا را به تلاش واشنگتن برای بیرون كشاندن عربستان از گردابی ارزیابی می كنند كه به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.
خاشقچی در 2 اكتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی تركیه اعلام كردند كه وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.
روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته كه تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است كه اثبات می كند خاشقچی پس از شكنجه، كشته شده است.
خاشقچی كه پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرد و به آمریكا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یك زن تبعه تركیه را داشت و برای طی كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
امروز رسانه های تركیه ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارك صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل خاشقچی را منتشر كردند.
همه مدارك و شواهد ادعا شده در رسانه های تركیه نشان می دهد كه نزدیكان محمد بن سلمان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود در قتل این روزنامه نگار كذب است.
خاورم/1905**1586

سرخط اخبار جهان