۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۸:۵۲
کد خبر: 83060727
T T
۰ نفر
متهم سكه ثامن قصد فرار به كانادا را داشت

تهران- ایرنا- رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی (ناجا) با كذب خواندن ادعای قصد بازگشت متهم سكه ثامن گفت: این متهم با برنامه ریزی قبلی بیست و سوم شهریور به دبی و از آنجا به كشور دیگر رفت و با دو شركتی كه در كانادا ثبت كرده بود، قصد رفتن به این كشور را داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار كمال هادیانفر روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: هفته نیروی انتظامی هفته ای برای گزارش بیشتر اقدامات و فعالیت های انجام شده است و با توجه به بحث روز، موضوع سایت سكه ثامن را مطرح می كنم.
وی ادامه داد: این شركت به مدت 2 سال با مجوز اتحادیه طلا و جواهر شهرستان بناب فعالیت می كرد؛ ابتدا فعالیت این شركت در زمینه طلای خرد بود و خواست به صورت مجازی تبادل سكه انجام دهد درحالی كه سكه و طلایی تبادل نمی شد.

* 35 هزار نفر عضو سایت سكه ثامن بودند
رئیس پلیس فتا گفت: 35 هزار نفر عضو سایت و كانال سكه ثامن شدند كه 6 هزار نفر دارای تراكنش مالی بودند و متهم با ایجاد ظرفیت تراكنش سیگنال ها، افراد سرمایه گذار را موفق و الگو محسوب می كرد.
وی افزود: فردی بود كه ١٠٠ میلیون تومان سرمایه گذاری كرد و كمتر از سه ماه هفت میلیارد تومان سود دریافت كرد.
سردار هادیان فر با كذب خواندن ادعای اعداد نجومی، بیان آن را توسط افراد ضد انقلاب خواند و گفت: ١٧٠٠ میلیارد تومان نهایت تراكنش سكه ثامن بود.
به گفته وی، كل افرادی كه تاكنون به عنوان شاكی به مراجع قضایی و پلیس مراجعه كرده اند، ١٧٠٠ نفر با مبلغ ١٠ میلیون تا ١٠ میلیارد تومان است كه عمده موضوعات در تهران، مشهد، اصفهان و تبریز اتفاق افتاد.

* اتهامات رئیس سكه ثامن مصداق پولشویی و كلاهبرداری است
هادیانفر گفت: حساب های این متهم كه بیش از ٨٠ میلیارد تومان در ٣١ بانك داخلی بود، به محض خروج او از كشور توقیف شد كه بخشی از این مبالغ به حساب همسرش واریز شده بود. به دنبال آن 6 نفر از همدستانش بازداشت شده اند البته آنان نسبت به متواری شدن متهم بی اطلاع بودند.
رئیس پلیس فتا، خرید و فروش اینچنینی طلا و سكه را در فضای مجازی یك نوع قماربازی دانست و اظهار داشت: هیچ طلا و سكه ای عملا مبادله نشده و فقط بحث صورت و زیان مطرح بوده است.
وی اتهامات زاهدی فر را مصداق كلاهبرداری و پولشویی عنوان و تصریح كرد: بر اساس قانون سال ٩٦ كمیته ای متشكل از چند نهاد باید در امر مبارزه با پولشویی نظارت كنند اما این نظارت انجام نشد؛ بنابراین از دادستان خواستیم مسببان این امر احضار شوند.
هادیانفر درباره چرایی ذكر نشدن نام كشور ثالثی كه زاهدی فر در آن دستگیر شد، گفت: پلیس فتا با ١٧٠ كشور ارتباط دارد و برخی كشورها به دلیل اعمال فشار آمریكا همكاری محدودتری با ایران دارند. این متهم توسط یك افسر مستقر در كشور ثالث دستگیر شد.
این مقام ناجا با بیان مجهول المكان بودن متهم سكه ثامن اظهار داشت: او نخست برای كار مجوز داشت اما وزارت صنعت بعد نظارت نكرد. مجهول المكان بود و شركتی نداشت تا افراد حضوری به آنجا مراجعه كنند. مركز تشخیص پیشگیری بر سایت های اینچنینی نظارت می كند كه هشت سایت به این صورت فعالیت می كنند و با هماهنگی قوه قضاییه تك تك این سایت ها هفته بعد احضار می شوند و فعالیت و بحث های مالی شان نظارت و بررسی می شود.
وی ادامه داد: طراح سایت سكه ثامن هفت میلیارد تومان از متهم پول دریافت كرد؛ درحال حاضر تمام اطلاعات سرور سایت در حال ریكاوری شدن است و پول هایی كه از طریق صرافی ها به چند كشور مبادله شده، درحال بررسی است.
رئیس پلیس فتا با قدردانی از مقامات قضایی، پلیس مواد مخدر، افسر مستقر در كشور ثالث، وزارت خارجه و سفیر ایران در كشور مقصد، درباره چرایی دستگیر نشدن همه متواریان در خارج از كشور گفت: هر مجرمی را كه فرار كند دستگیر می كنیم اگر استرداد برخی افراد خوب انجام نمی شود، به این دلیل است كه هماهنگی ها در داخل و خارج از كشور خوب انجام نمی شود.
وی ادامه داد: این متهم گفته بود زمان فرار را وقتی انتخاب كردم كه پس از فرار من چهار روز تعطیلی رسمی بود و این یعنی دقیقا با برنامه ریزی این كار را كرده بود و این فرصت خوبی است كه فرد صدها كیلومتر از كشور دور و در خانه ای كه از قبل برای پوشش در اختیار گرفته بود، مخفی شود.
این مقام ناجا اضافه كرد: با این همه، در همین ایام تعطیلات پلیس به طور شبانه روزی این فرد را دنبال می كند؛ پیامی كه فرد در 26 شهریور ماه (هفتم محرم) گذاشت این بود كه در داخل كشور است و با استفاده از همین پیام او را ردیابی كردند.

* افزایش ٩٠٠ درصدی جرایم سایبری در پنج سال
سردار هادیانفر با اشاره به اینكه پلیس فتا از سال ٩٢ در ناجا شكل گرفته است، گفت: در حوزه فضای مجازی پنج میلیون كاربر در سال ٩٢ به بیش از 56 میلیون نفر در سال ٩٧ افزایش یافته است و در این چند سال رشد ٩٠٠ درصدی جرایم و رشد ٣٢٠٠ درصدی استارتاپ ها را شاهد بوده ایم.
وی ادامه داد: امروز پلیس فتا با گوگل، تلگرام و اینستاگرام دست و پنجه نرم می كند؛ رمز گوگل و سایت ها در اختیار آمریكاست و دسترسی برای پلیس كشور ما مهیا نیست. میزان گزارشاتی كه پلیس آمریكا و فرانسه از اینستاگرام دریافت كرده وجود دارد اما ما به دلیل برخی شرایط این دسترسی را نداریم.

* بیشترین جرایم فضای مجازی در تلگرام و اینستاگرام روی می دهد
رئیس پلیس فتا با بیان رشد 354 درصدی ای تی ام ها و صدور ٨٢ میلیون كارت بانكی در كشور گفت: هر فرد در كشور می تواند صد كارت بانكی و چندصد سیم كارت بخرد و محدودیتی برای او وجود نداشته باشد. اما با وجود همه مشكلات كشور در حوزه فضای مجازی دستاوردهای خوبی داشته ایم و در ١٤٨ شهر كشور پلیس فتا فعالیت می كند.
وی افزود: پیشتر زمان رسیدگی به پرونده ٣٢ روز بود كه به ٢٢ روز كاهش یافت. پیچیدگی های پرونده ها هر روز بیشتر می شود و امیدواریم زمان رسیدگی را كاهش دهیم. سامانه هایی بین پلیس فتا با قوه قضاییه، ناجا و بانك ها ایجاد شده است.
هادیانفر درباره اقدامات پلیس فتا در بحث پیشگیری از جرایم، گفت: در طرح كوات (كودك و اینترنت) ٢٧ هزار دانش آموز كشور را پارسال آموزش دادیم؛ در بحث سند پیشگیری نظام مقابله، این سند در شورای عالی فضای مجازی تصویب و حوزه مردم و كسب و كارها به پلیس فتا واگذار شد. همیاران بحثی است كه امروز ٤٢ هزار همیار به پلیس فتا كمك می كنند.

* تشكیل ١٣٣ هزار و ٣٣٣ فقره پرونده در فتا
رئیس پلیس فتا از تشكیل 133 هزار و ٣٣٣ فقره پرونده و كشف ١١١ هزار و ٧٦٥ جرم و دستگیری ٧٤ هزار نفر در این چند سال فعالیت فتا خبر داد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال ٢٦ هزار و ٩٦٢ فقره پرونده تشكیل شد و ٥٥ درصد رشد جرایم نسبت به مدت مشابه در سال ٩٦ داشتیم.
وی ادامه داد: ٧٠ درصد پرونده ها را قادر به كشف بودیم و ٩ هزار نفر دستگیر شده اند.

* جرایم مالی در صدر جرایم فضای مجازی
رئیس پلیس فتا، جرایم مالی با هدف كسب مال نامشروع، انتقام و تسویه حساب شخصی و جرایم ضد اخلاقی را سه عنوان اتهامی نخست در فضای مجازی برشمرد و گفت: جرایم ضد اخلاقی نسبت به نیمه نخست سال ٩٦ حدود ٢٣ درصد رشد داشته است و در این زمینه ١٣ هزار و ٦٠٠ پرونده را خود پلیس تشكیل داد كه عمده این جرایم در تلگرام و اینستاگرام واقع شد و رشد ٥٥ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت.
وی درباره تحصیلات دستگیرشدگان اظهار داشت: عمده دستگیرشدگان ٥٢ درصد دیپلم ، ٧٠ درصد زیردیپلم و كمتر از ٥ درصد با تحصیلات كارشناسی ارشد بوده اند و رابطه اشتغال و جرم در اینجا كاملا محرز است. ٦٤ درصد این افراد در تلگرام و ٣٤ درصد در اینستاگرام فعالیت می كنند.

* ٩٦ درصد مردم كشور با احراز هویت در فضای مجازی مشكلی ندارند
به گفته هادیانفر، در بحث بیشترین جرایم فضای مجازی نخست برداشت های اینترنتی غیرمجاز و كلاهبرداری اینترنتی و سپس مزاحمت های اینترنتی قرار دارند؛ زیرا احراز هویت در این فضا اتفاق نمی افتد.
این مقام نیروی انتظامی گفت: ٩٦ درصد مردم ما با احراز هویت در فضای مجازی مشكلی ندارند چون فعالیت غیرقانونی انجام نمی دهند و تنها ٤ درصد نسبت به احراز هویت تمایلی ندارند. در سایر كشورها افراد احراز هویت می شوند.
وی افزود: تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران بیشترین نرخ جرایم و گلستان، سیستان و بلوچستان، كهگیلویه و بویر احمد و لرستان كمترین نرخ جرم را در فضای مجازی تشكیل می دهند.
هادیانفر با بیان اینكه عملیات های مختلفی در حوزه پلیس فتا صورت گرفته است، اظهار داشت: در حوزه طبابت و دارو درمانی (پانجی‌آ) غیرمجاز حدود 12 هزار سایت را مورد هدف قرار دادیم؛ 550 نفر بازداشت شدند و 2 میلیارد و 700 میلیون تومان تاكنون اموال غیرقانونی كشف شد؛ در بحث های رمزهای یك‌بار مصرف جلساتی داشتیم، بانك ها مكلف به انجام opt (رمز یكبار مصرف) هستند، در بسیاری از پرونده‌ها كارت سرقت می‌شود و تا اینكه فرد بخواهد كاری انجام دهد، سرقت انجام می شود و انجام این كار بسیار گره‌ گشا خواهد بود.
وی ادامه داد: در بحث رخنه‌ها به سایت های حساس 30 كشف حفره و شناسایی هكر داشتیم، در بحث حمله سایبری به شركت های فرودگاهی دو حمله مشاهده شد؛ 1381 سایت، كانال و گروه در حوزه سكه شناسایی شدند و تعدادی (200 نفر) توقیف شدند.

* شناسایی 704 سایت اصلی قمار در 6 ماه
رئیس پلیس فتای كشور اظهار داشت: حتی با كانال ارتباط گمرگ در رابطه با قمیت‌گذاری سكه برخورد كردیم؛ در بحث قمار در 6 ماهه ابتدای امسال 704 سایت اصلی شناسایی، 400 پرونده قضایی تشكیل شد و 146 نفر بازداشت شدند، 445 میلیارد ریال از این افراد توقیف و بیش از 218 درگاه بانكی آنان مسدود شد كه این عملیات ادامه دارد.
وی افزود: فقط در بخشی از پرونده‌ها در مازندران 30 هزار و 598 نفر در این حوزه نقش داشتند و 60 میلیارد تومان گردش مالی آنها بود؛ در بحث فیشینگ در یك پرونده پنج هزار حساب بانكی سرقت شده است كه به آنها اطلاع‌رسانی می شود. در پرونده دیگر چهار هزار فقره اطلاعات قربانیان در اختیار متهم بود كه آن متهم بازداشت شد.

* سایت های صیغه و همسریابی بدون متولی
سردار هادیانفر با بیان اینكه در بحث صیغه‌یابی و همسریابی، هنوز متولی برای نظارت بر این سایت ها وجود ندارد، گفت: بیشتر این سایت ها توسط پلیس فتا شناسایی و مسدود می‌شود.
به گفته وی، این سایت‌ها فعالیت خود را در سال گذشته در تلگرام گسترش دادند كه اغلب آنها، كلاهبرداری و فیك است.
رئیس پلیس فتا به بانوان توصیه كرد عكس های خود را در شبكه های مجازی قرار ندهند.

* وزارت اطلاعات مسئول پیگیری پیامك ها به نمایندگان مجلس
هادیانفر درباره پیامك تهدیدآمیز به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه بررسی لایحه سی اف تی (CFT)، گفت: چنین موضوعی به پلیس فتا گزارش نشده است.
وی اضافه كرد: قرار است این موضوع از سوی وزارت اطلاعات بررسی شود.
اجتمام**٧٣٢٩*1834

سرخط اخبار سیاست