۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83059945
T T
۰ نفر
ایجاد 20 كانون سلامت محله در استان یزد پیش‌بینی شد

یزد - ایرنا - معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد از پیش‌بینی ایجاد 20 كانون سلامت محله تا پایان سال 1397 در استان خبر داد و تأكید كرد: در این كانون‌ها از حضور فعال و تأثیرگذار مردم در حوزه سلامت همگانی استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا دكتر محمدحسن لطفی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر تنها كانون سلامت استان در محله‌ « اسكان» شهر یزد فعالیت دارد و با توجه به اقدامات و فعالیت‌های كانون به‌عنوان نمونه در سطح ملی مطرح است.
وی با اشاره به اینكه از مجموع كانون‌های پیش‌بینی‌شده هفت مورد در شهر یزد تشكیل می‌شود، اظهار داشت: این كانون‌ها باهدف كمك به افزایش مشاركت مؤثر، كارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله راه‌اندازی می‌شود.
لطفی ادامه داد: كانون‌ها تنها مختص به مناطق حاشیه شهر یا كمتر برخوردار نیست بلكه در تمام محله‌ها و شهرستان‌های مختلف استان دایر می‌شود.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یزد بابیان اینكه سال 1398، تعداد كانون سلامت محله‌ها در استان افزایش خواهد یافت ،افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در محلات به نفع سلامت جمعی است.
وی در ادامه با تأكید بر مشاركت مردم در حوزه سلامت یادآور شد: ارتقای سطح آگاهی سلامت، همكاری‌های بین ‌بخشی و عدالت در این حوزه از مفاهیم اجتماعی سلامت است.
لطفی سطح سلامت مردم استان را 62.5 درصد بیان كرد و افزود: رتبه استان در این زمینه در كشور 27 است كه این عدد رضایت‌بخش نیست و باید ارتقا یابد.
وی خاطرنشان كرد: باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم، افراد جامعه را در جریان بیماری‌ها قرارداد و با همكاری هم از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری كرد.
لطفی بابیان اینكه برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها به همكاری بین بخشی تمام دستگاه‌ها نیاز است، یادآور شد: 30 درصد سهم سلامت مربوط به افراد جامعه، 45 درصد از آن حاكمیت و بقیه مربوط به‌نظام سلامت است.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یزد ادامه داد: در راستای ارتقای سطح اطلاعات سلامت عمومی برپایی كارگاه آموزشی ، همایش و حضور كارشناسان در محلات در دستور كار قرار دارد.
وی تصریح كرد: باید بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی در راستای سلامت همگانی و اجتماعی استفاده كنیم.
لطفی ادامه داد: برای ارتقای سلامت باید موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی را جدی گرفت استفاده از ظرفیت‌های هنر و هنرمندان در راستای فرهنگ‌سازی نیز مهم است و موسسه آوای هنر سلامت در وزارت بهداشت به همین منظور راه‌اندازی شد.
وی تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) سلامت استان را 40 مورد بیان كرد و افزود: خیرین استان یزد در امر سلامت همیشه پیشتاز بوده و هستند .
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یزد تأكید كرد: در سند جامع سلامت استان 250 طرح توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف تعریف شد كه این طرح‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سلامت مردم نقش دارند.
به گفته لطفی 20 مورد این طرح‌ها تا پایان سال جاری در استان اجرا می‌شود.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی یزد و درمجموع 132 مركز بهداشتی، درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است كه شامل 36 مركز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مركز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
2088/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها