۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83055505
T T
۰ نفر
عربستان متهم اصلی روزنامه نگار ناپدید شده در استانبول

آنكارا- ایرنا- سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عرب كه چهار روز پیش و پس از ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در شهر استانبول تركیه ناپدید شد، همچنان نامعلوم است و رسانه ها آل سعود را مسئول این امر می دانند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مسئولان سركنسولگری عربستان در استانبول خطاب به پلیس تركیه اعلام كرده اند كه خاشقجی به این سركنسولگری مراجعه نكرده است ولی شبكه الجزیره دیشب اعلام كرد كه جمال خاشقچی پس از دستگیری به سرعت از كنسولگری عربستان در استانبول به بیرون منتقل شده و پس از انتقال از تركیه به عربستان، اكنون در زندان شهر جده نگهداری می شود.
شبكه خبری 'خبر.ترك' امروز شنبه اعلام كرد كه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اعلام كرده است كه برای رفع ابهام در خصوص سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه نكار ناپدید شده در استانبول، تركیه می تواند كنسولگری عربستان سعودی در شهر استاانبول را بازرسی و جستجو بكند.
این رسانه به نقل از ولیعهد عربستان نوشت كه دولت عربستان در صورت درخواست از طرف دولت تركیه، علاوه بر صدور اجازه بازرسی، امكان بازرسی از ساختمان را نیز فراهم می كند.
به گزارش این رسانه، پیش از این انجمن رسانه های ترك ـ عرب كه خاشقجی نیز عضو آن به شمار می رود، مدعی دستگیری و حضور این روزنامه نگار در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول شده بود ولی برخی رسانه ها اعلام كردند كه او در همان ساعات ورود به ساختمان بازداشت و ربوده شده و به وسیله خودروهای دیپلماتیك از محل خارج شده است.
جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عرب كه مدتی در تبعید خودخواسته در آمریكا به سر می برد و با روزنامه واشنگتن پست همكاری دارد، از منتقدان جدی آل سعود به شمار می رود و به ادعای رسانه های تركیه، در چند ماه اخیر همواره از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تحت فشار و تعقیب بوده است.
روزنامه استار تركیه دیروز نوشت كه 'خدیجه.آ' نامزد ترك خاشقجی مدعی شده كه او هنوز در ساختمان كنسولگری عربستان حضور دارد.
پس از این ادعا، شمار زیادی از خبرنگاران و روزنامه نگاران عضو انجمن رسانه های ترك ـ عرب در مقابل كنسولگری تجمع عربستان سعودی در استانبول تجمع كردند و توران كیشلاكچی رئیس این انجمن نیز با بیان گروگان گرفته شدن این روزنامه نگار گفت كه مقامات آل سعود باید هر چه زودتر او را آزاد كرده و توضیحاتی در این زمینه ارائه كنند.
در پی این اتفاقات روزنامه واشنگتن پست نیز در خصوص وضعیت خاشقجی ابراز نگرانی كرد و سردبیر این روزنامه نیز گفت كه برای مشخص شدن وضعیت او با كسانی كه می توانند كمك كنند، اعم از مقامات آمریكایی، ترك و عربستان ارتباط برقرار كردیم.
یاسین آكتای از مقامات حزبی نزدیك به رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه درباره سرنوشت این روزنامه نگار عرب به روزنامه ینی شفق گفت كه 'تصویر ورود خاشقجی به سركنسولگری عربستان سعودی موجود است ولی تصاویر خروج او از این مكان وجود ندارد.
وی بیان كرد: واحدهای امنیتی تركیه بررسی های لازم را انجام می دهند و به علت این كه این فرد از سوی اینترپل تحت تعقیب نبوده و پیشتر از تركیه نیز برای استرداد او درخواستی به عمل نیامده است.
وزارت امور خارجه تركیه نیز دو روز پیش در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عرب در كنسولگری ریاض در استانبول، ولید بن عبدالكریم الحجیری سفیر عربستان سعودی در آنكارا را احضار كرد.
انجمن رسانه ای ترك ـ عرب و خانم ح.الف نامزد این روزنامه نگار معروف روز گذشته در گفت و گو با رسانه ها، كنسولگری عربستان سعودی در استانبول را مسئول سرنوشت او اعلام كرده و به صورت تلویحی مدعی ربایش او شدند.
ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه نیز امروز اعلام كرد كه كشورش پیگیر وضعیت جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عرب است كه پس از ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شد.
وی بیان كرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده، این روزنامه نگار عرب برای انجام امور مربوط به ثبت ازدواج رسمی خود به كنسولگری كشور متبوع خود مراجعه كرده و از ساختمان كنسولگری بیرون نیامده است.
كالین افزود: 'اداره پلیس و وزارت امور خارجه تركیه این موضوع را پیگیری می كنند و بر اساس اطلاعاتی كه داریم، این شهروند سعودی هنوز در كنسولگری عربستان سعودی در استانبول حضور دارد.'
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه همچنین با تاكید بر ادامه پیگیری دقیق این موضوع گفت: ناپدید شدن یك روزنامه نگار در ساختمان این كنسولگری مغایر با حقوق بین الملل، خلاف قوانین جمهوری تركیه و مغایر با حقوق بشر است و بر همین اساس، این مساله را به صورت همه جانبه بررسی و دنبال خواهیم كرد.
وی همچنین اظهار امیدواری كرد كه این مساله با آرامش حل و فصل شود.
به گزارش ایرنا، شبكه خبری ان.تی.وی تركیه دو روز پیش با انتشار گزارشی با عنوان 'خبری از روزنامه نگار مراجعه كننده به كنسولگری عربستان در استانبول نیست' نوشت: از سرنوشت این مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست پس از مراجعه به كنسولگری عربستان سعودی در استانبول خبری در دست نیست.
انجمن رسانه ای ترك ـ عرب نیز با انتشار بیانیه مطبوعاتی اعلام كرد كه جمال قاشقچی روزنامه نگار، نویسنده و ستون نویس مشهور عرب كه زمانی هم مدیر مسئول و سردبیری گروه رسانه ای العرب را بر عهده داشت، پس از مراجعه و ورود به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است.
این نهاد رسانه ای در بیانیه خود اعلام كرد كه 'ما ناپدید شدن این روزنامه نگار را با نگرانی دنبال می كنیم.'
به نوشته انجمن رسانه ای ترك ـ عرب، خاشقجی به عنوان یك شهروند آزاد عربستان از مدتی پیش در شهر استانبول حضور داشته و ناپدید شدن او به نظر می رسد مرتبط با تحولات اخیر عربستان سعودی بوده و سرنوشت او موجب نگرانی فعالان حقوق بشر و اصحاب رسانه در تركیه و جهان شده است.
این نهاد مدنی رسانه ای همچنین در بیانیه خود اعلام كرد: 'ما از طرف انجمن رسانه های ترك ـ عرب از مقامات پادشاهی عربستان سعودی خواستار ارائه توضیحات روشن در خصوص وضعیت این روزنامه نگار و خواهان خروج از ساختمان كنسولگری عربستان سعودی و آزادی او هستیم.'
شبكه خبری تی.آر.تی خبر تركیه نیز اعلام كرد كه این روزنامه نگار عربستانی در پی اتفاقات اخیر در كشور خود، به واشنگتن آمریكا مهاجرت كرده و در روزنامه واشنگتن پست مشغول به كار شد و مقالات او به صورت منظم در این نشریه چاپ می شده است.
شبكه خبری ان.تی.وی تركیه نیز اعلام كرد كه ح.الف نامزد این روزنامه نگار عربستانی گفت كه هنگام ورود خاشقجی به ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول، بیرون از ساختمان منتظر او بوده و بیرون آمدن او از ساختمان را ندیده است.
این رسانه به نقل از نامزد خاشقجی اعلام كرد كه این روزنامه نگار مشهور عرب قبل از رفتن به داخل ساختمان كنسولگری اعلام كرده است برای تحویل مدارك به داخل ساختمان می رود و اگر اتفاقی افتاد، بلافاصله به یاسین آكتای مشاور رییس حزب عدالت و توسعه(از نزدیكان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه) و به انجمن رسانه ای ترك ـ عرب اطلاع داده شود.
مجتهد، افشاگر خاندان آل سعود ساعتی پس از این اتفاق با نوشتن مطلبی در شبكه توئیتر به ناپدید شدن خاشقجی در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول واكنش نشان داد و بیان كرد: '8 ساعت از ناپدید شدن جمال خاشقجی پس از ورود به سفارت عربستان در تركیه می گذرد...زمانی كه دولت تركیه پیگیر شد، سفارت ادعا كرد كه وی به آنجا نرفته است. اگر معلوم شود كه او ربوده شده باشد(كه این احتمال وجود دارد) این اتفاق می تواند یك بحران دیپلماتیك عمده را با تركیه ایجاد كند.'
وبسایت خبری خبر.7 تركیه نیز اعلام كرد كه هنوز از سرنوشت این روزنامه نگار عربستانی تبار در دست نیست ولی برخی منابع خبری غیررسمی در تركیه اعلام كردند كه خاشقجی در داخل ساختمان كنسولگری به گروگان گرفته شده و جان او در خطر است.
همچنین برخی منابع خبری عضو انجمن رسانه ای ترك ـ عرب مدعی شدند كه خاشقجی توسط كاركنان امنیتی كنسولگری ربوده و توسط خودروهای دیپلماتیك از ساختمان كنسولگری خارج و به مكان نامعلومی منتقل شده است.
خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته است و از معدود كسانی است كه توانسته بل اسامه بن لادن مصاحبه كند و مدتی نیز در افغانستان ماموریت داشته و در اوایل سالهای 1990 برای آشتی میان بن لادن و خاندان سعود تلاش كرده است.
خاشقجی با كمك ولید بن طلال یك شبكه تلویزیونی در بحرین به نام 'العرب' تاسیس كرده بود ولی مدت كوتاهی پس از فعالیت بسته شد.
وی در مقالاتی كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی عربستان با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
روابط تركیه و عربستان سعودی را كه در پی حمایت مقامات ریاض از دولت السیسی در مصر و نیز تحریم قطر سرد شده، با ناپدید شدن این روزنامه نگار ،می تواند پر تنش و چالش برانگیز تر شود.
خاورم/1905**1144

سرخط اخبار جهان