۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 83055260
T T
۰ نفر
آمريكا، تركيه را هدف ترور اقتصادي قرار داده است

آنكاراـ ايرناـ كارشناسان سياسي و اقتصادي تركيه با انتشار يادداشت و مقاله در رسانه هاي خبري و يا گفت و گو با شبكه هاي تلويزيوني اين كشور عنوان كردند كه ايالات متحده آمريكا، تركيه را مورد ترور اقتصادي قرار داده است.

به گزارش روز جمعه ايرنا، ابراهيم كاراگول از روزنامه نگاران نزديك به هيات حاكمه تركيه و سردبير روزنامه يني شفق با انتشار مقاله اي تحت عنوان 'آشفتگي سياسي از طريق ترور اقتصادي' نوشت: فشار اقتصادي و اعمال تحريم ها به واقع حمله اي از سوي واشنگتن عليه آنكارا است تا به اين طريق رنج جامعه تركيه بيشتر شده و در ادامه به افزايش نارضايتي عمومي منجر شود.
به نوشته اين كارشناس سياسي، فشار اقتصادي آمريكا را مي توان نوعي تسويه حساب منطقه اي نيز محسوب كرد چرا آنها با اين اقدامات، تلاش مي كنند تا امتيازات بيشتري را از تركيه در معادلات منطقه اي به دست آورند و يا آنكارا را بيش از پيش همراه خود سازند.
وي در شماره امروز روزنامه يني شفق نيز با انتشار يادداشتي عنوان كرد كه 'تاكتيك مورد استفاده آمريكا (ترور اقتصادي) فقط مختص تركيه نبوده بلكه بسياري از كشورهاي خاورميانه و حتي اروپا را نيز هدف قرار داده و به همين دلايل، وضعيت جهان به سوي تنش و درگيري هاي بيشتر مي رود و حال بايد براي مقابله با فتنه هاي آمريكا و اسراييل، جهانيان به دنبال موازنه قدرت در قالب جديد باشند.
ياسين آكتاي معاون حقوق بشر حزب حاكم عدالت و توسعه و نماينده سابق شهر سيرت در مجلس تركيه با انتشار مقاله اي در روزنامه يني شفق تحت عنوان 'آمريكا وابسته ترين كشور جهان است' نوشت: نظام اقتصادي آمريكا براي كسب منافع ميان مدت و بلند مدت به دنبال وابسته كردن كشورهاي ديگر به خود است و با اعطاي وام هاي كلان و در ادامه بالا بردن ارزش دلار، كشور گيرنده وام را تحت فشار فرامين خود قرار مي دهد و به نوعي ترور اقتصادي مي كند.
به نوشته اين مقام ارشد حزب حاكم تركيه، هوشياري مقامات ساير كشور مي تواند راه مقابله با ترفندهاي پيچيده واشنگتن را آسان كند چرا كه اين كشور در زمينه هاي گوناگون زيادي به سرمايه هاي انساني، فكري و منابع انرژي وابسته است و به همين دليل با همگرايي كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي منطقه اي مي توان تير آتشيني را به نقشه هاي هيزمي آمريكايي ها پرتاب كرد.
خديجه كاراهان روزنامه نگار، استاد اقتصاد دانشگاه استانبول و پژوهشگر ارشد بنياد تحقيقات اقتصادي، سياسي و اجتماعي (SETA) تركيه نيز با انتشار مقاله اي تحت عنوان 'مبارزه با تورم' در روزنامه يني شفق نوشت: فشار اقتصادي و اعمال تحريم ها از سوي آمريكا عليه تركيه موجب افت شديد ارزش پول ملي(لير) در برابر ارزهاي خارجي، رشد نرخ بهره بانكي و افزايش تورم شد و حال مبارزه با جهش قيمت ها به وظيفه اصلي دولت و اولويت كاري آن بدل شده است.
بنا بر اعتقاد اين استاد دانشگاه، تحريم هاي آمريكايي، شوكي به بازار تركيه وارد كرد كه مي توانست پايه هاي دولت حاكم بر كشور را متزلزل كند يعني همان چيزي كه واشنگتن دنبال مي كرد، اما اتخاذ تدابير هوشمندانه به كنترل شرايط اقتصادي انجاميد و از اين پس نيز شرايط حاكم بر بازار كشور نياز به تدابير وِيژه اي دارد تا در آينده به كنترل تورم بينجامد.
ييغيت بولوت مشاور ارشد رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه نيز در برنامه 'بررسي دقيق' شبكه تي.آر.تي ضمن اشاره به سخنان رييس جمهوري اين كشور اظهار كرد: اردوغان به درستي بالا رفتن قيمت ارز در بازار تركيه را 'ترور اقتصادي' از سوي آمريكا توصيف كرد و من رييس جمهوري را به دليل ابراز اين تعبير هوشمندانه تحسين مي كنم.
ارسوي دده روزنامه نگار و كارشناس اقتصادي هم با انتشار مقاله اي تحت عنوان 'هدف ترور اقتصادي هستيم' در روزنامه استار نوشت: اولويت كاري دولت در روزها و ماه هاي آتي كاستن از وابستگي به خارج است يعني دولت همه تلاش خود را به كار گرفته تا در زمينه سوخت، انرژي و ماشين آلات صنعتي از وابستگي به خارج بكاهد چرا كه هر كدام از اين ها فشار را بر كشور در مواقع حساس بين المللي بيشتر مي كند و دست مقامات سياسي براي تاثيرگذاري در موضوعات بين المللي را مي بندد.
وي تاكيد كرد: افزايش فشار اقتصادي عليه تركيه در واقع يك حمله و ترور اقتصادي بود كه اهداف پيچيده اي را پشت سر خود به همراه داشت و اگر ساختار اقتصادي كشور از وابستگي به خارج فاصله بگيرد، بي گمان شاهد افزايش قيمت ها، تورم و ديگر شاخص هاي منفي در بازار نخواهيم بود.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه چندي پيش در نشست گروهي اعضاي حزب عدالت و توسعه تاكيد كرد كه نوسانات بازار ارز تركيه نشان داد كه هيچ كشوري از نظر اقتصاد سياسي ايمن و مصون نيست.
وي با انتقاد شديد از سياست‌هاي واشنگتن در برابر آنكارا تاكيد كرد: پس از تصميم‌هايي كه آمريكا عليه ملت تركيه گرفت، ما با حمله خائنانه‌اي مواجه شديم وافزايش ناگهاني نرخ دلار به هفت لير در ماه آگوست، مدركي از اقدام براي ترور اقتصادي تركيه است.
بروز تنش در روابط ميان آنكارا و واشنگتن بر سر محكوميت حبس خانگي كشيش برونسون آمريكايي در شهر ازمير باعث شد تا ايالات متحده آمريكا تحريم هاي را عليه تركيه وضع كند كه اين فشارهاي اقتصادي باعث وارد شدن شوكي به بازار تركيه شد و قيمت دلار به رقم بي سابقه 7 لير و قيمت يورو نيز به رقم 8 لير در ماه آگوست رسيد.
اتخاذ تدابير اقتصادي از سوي آنكارا و نيز نرم تر شدن مواضع طرفين در مجادله هاي لفظي از التهاب بازار طي يك ماه اخير كاست به طوري كه امروز ثباتي نسبي بر بازار معاملات ارز تركيه حاكم شده است و قيمت دلار در تابلوهاي صرافي ها حوالي 6.10 و قيمت يورو نيز حدود 7.06 در نوسان است.
اگر چه امروز آرامشي نسبي در فضاي معاملات ارز در بازار تركيه ديده مي شود، اما به گفته كارشناسان اقتصادي ترك، اقتصاد تركيه با موجي از طوفان تورمي مواجه خواهد شد و تورم 25 درصدي ماه گذشته ميلادي در واقع پله اول جهش قيمتي در بازار تركيه بود و در آينده جامعه تركيه با مخاطرات قيمتي افسار گسيخته اي مواجه مي شود.
خاورم/1905 ** 1908

سرخط اخبار جهان