۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83051001
T T
۰ نفر

خود تحريمي يا احتكار خانگي-زهرا جمشيدي نسب*

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 83051001
خود تحريمي يا احتكار خانگي-زهرا جمشيدي نسب*

خرم آباد- ايرنا- اوضاع نابسامان اقتصادي حاكم بر كشور باعث شده تا برخي به احتكار خانگي كالاهاي اساسي روي آورند، شرايطي كه در اين اوضاع به هم ريخته هيچ عنواني بهتر از خودتحريمي نمي توان بر آن نهاد.

اين روزها با توجه به شرايط اقتصادي حاكم بر كشور و نوسانات بازار ارز و تاثيري كه بر شرايط بازارهاي فروش بر جا نهاده عده اي بي آنكه به عواقب شوم رفتار غلط اجتماعي خود بيانديشند از ترس نابسامان تر شدن بازار و ناياب شدن كالاهاي اساسي اقدام به احتكار خانگي مي كنند.
درواقع يكي از اهداف دشمنان انقلاب اسلامي در طرح اعمال تحريم عليه كشور اين است كه برنامه ريزي هايي صورت دهند كه ملت ايران خودشان يكديگر را تحريم نمايند تا زحمت آنها كمتر شده و زودتر به اهداف شوم خود برسند، با اين وضعيت اين عده كه متاسفانه تعداد آنان نيز كم نيست بي آنكه بدانند آب به آسياب دشمن مي ريزند، دشمنان را در رسيدن به هدف خود ياري مي دهند.
هيچكس منكر شرايط نابسامان اقتصادي كه بر كشور حاكم شده نيست اما به جرات مي توان گفت كه برخي از ما با رفتارهاي غلط اجتماعي باعث آشفته تر شدن شرايط حاكم بر بازار شده ايم؛ يك روز گراني و نبود پوشك و شيرخشك، روز ديگر گراني و كمبود رب گوجه، يك روز هم گران شدن سيب زميني و گوجه فرنگي و به همين ترتيب در دور تسلسل گراني و كمبود و هجوم به بازارهاي فروش براي احتكار خانگي اين اقلام گير افتاده ايم بي آنكه به علت به وجود آمدن اين اوضاع بيانديشيم.
شايد اكثر شما هم در هنگام خريد با افرادي مواجه شده باشيد كه از هر قلم كالاي اساسي به تعداد انبوه خريد مي كنند كه به خيال خودشان اگر در اين گراني و كمبودها قلمي از اين كالاها ناياب شد، از آن بهره مند شوند. در واقع در تفكر اينان خانواده جزيي از جامعه نيست چرا كه حيات آنان از ساير افراد جامعه واجب تر بوده و در مخيله آنان 'خودم نباشم جهان نباشد' حاكم است.اين عده همان افرداي هستند كه برخي در شبكه هاي اجتماعي آنان را همكاران ترامپ مي نامند و بي آنكه به عواقب رفتار خود بيانديشند منجر به تغيير نگاه سايرين نيز مي شوند و احتكار خانگي را در ميان ساير افراد جامعه نشر مي دهند.
اينكه چرا ما كه در عشق به همنوع شهره بوديم اكنون اينگونه نسبت به بقاي همنوعان خود بي تفاوت شده ايم، نياز به تحليل ها و بررسي هاي روانشناسانه دارد اما مگر ما همان ايرانياني نيستيم كه در شرايط سخت دفاع مقدس پشت به پشت هم هشت سال جانانه ايستاديم و تسليم شرايط دشمن نشديم پس چرا حال اينگونه خود را تسليم شرايط جنگ رواني اقتصادي دشمن كرده ايم؟
يادمان باشد در شرايط سخت اقتصادي امروز ملت ايران بيش از آنكه نيازمند احتكار كالا باشد نيازمند وحدت و همدلي است پس هموطن يادت باشد اگر من و تو احتكار خانگي نكنيم شايد كمبود باشد اما ناياب نيست و براي ديگران موجود است .
قطعا شرايط موجود نيز با همت و تدبير مسئولان و البته حمايت هاي من و شما و تنگ نكردن عرصه اقتصادي بر اقشار كم درآمد و ضعيف اين شرايط نيز قابل برطرف شدن است اما تا زماني كه تفكرات اقتصادي خود را اصلاح نكنيم نبايد انتظار برطرف شدن وضع موجود را داشت.
يادمان باشد كه بقا و عزت ما در بقا و عزت همنوعانمان است، به خاطر داشته باشيم كه همه كودكان اين سرزمين آينده سازان ايران آينده اند پس با احتكار خانگي اقلام موردنياز كودكان سرزمينمان و سپردن بازارهاي فروش به دست عده اي افراد سودجو و فرصت طلب اميد به آينده و فردايي روشن را از آنان نگيريم.
* خبرنگار ايرنا
۰ نفر