۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83048013
T T
۰ نفر

شریعتمداری: استعفا نكرده ام

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 83048013
شریعتمداری: استعفا نكرده ام

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در واكنش به خبر مربوط به استعفایش از این وزارتخانه كه هفته گذشته منتشر شد، گفت: استعفا نكرده ام

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (شنبه) در حاشیه آیین رونمایی از سامانه های جامع تجارت، انبارها و مراكز نگهداری كالا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در جمع خبرنگاران به گفتن همین یك جمله بسنده كرد.
وی همچنین درباره اقدام های انجام شده برای تنظیم بازار تایر خودرو اظهار داشت: علاوه بر 200 میلیون دلاری كه مقرر شده در مهرماه از سوی بانك مركزی برای واردات لاستیك اختصاص یابد، ماهانه 80 میلیون دلار در اختیار واردكنندگان مجاز لاستیك قرار می گیرد.
شریعتمداری درخصوص رفع مشكل كامیونداران افزود: در این زمینه همكاری بسیار خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام شده و ارتباطات خوبی با انجمن های مربوطه گرفته شده است.
به گفته این مقام مسئول، در 6 ماه نخست امسال 520 هزار حلقه لاستیك در داخل تولید شد كه بخشی از آن برای رفع نیاز خودروسازان در اختیار قرار گرفت و بقیه آن نیز در یك شبكه منظم با همكاری سازمان راهداری در اختیار مراكز مختلف توزیع لاستیك قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: البته این میزان تولید كافی نبود و با توجه به اجرایی شدن سیاست های ارزی از ابتدای امسال، گشایش اعتبار اسنادی برخی واردكنندگان اصلی با معطلی هایی در تامین ارز مواجه شد.
«با برگزاری جلساتی در این خصوص، مقرر شد با تسهیل بیشتری این ارز در اختیار واردكنندگان قرار بگیرد.»
شریعتمداری یادآور شد: در گذشته بخشی از واردات لاستیك به كشور از طریق بازارچه های مرزی، تعاونی های مرزنشینان و همچنین رانندگان ترانزیت به صورت غیر تجاری و كالای همراه انجام می شد، اما با افزایش نرخ ارز صرفه اقتصادی این شیوه كاهش یافت و بر این اساس عرضه و تقاضای لاستیك از محل واردات غیرتجاری لطمه دید.
وی ادامه داد: میزان ارز مورد نیاز برای واردات لاستیك سنگین نیز در همسنجی با پارسال با افزایش بیش از 2 برابری، از 300 میلیون به بیش از 700 میلیون دلار رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: همچنین ظرفیت حدود 120 هزار حلقه ای لاستیك سنگین موجود در شبكه توزیع یعنی گمركات و كالاهای متروكه سازمان اموال تملیكی، در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری كل كشور قرار گرفت و در تلاشیم مشكلات را به حداقل ممكن برسانیم.
به گزارش ایرنا، تامین لاستیك مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی یكی از خواسته های رانندگان خودروهای سنگین بود و دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر تعرفه واردات این نوع لاستیك ها را از 26 درصد به پنج درصد كاهش دهد كه از دوم مهر ماه اجرایی شده است.
اقتصام*3065**2025
۰ نفر