۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۲
کد خبر: 83047339
T T
۰ نفر

ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد

۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۲۲
کد خبر: 83047339
ماهاتیر محمد: سازمان ملل نیازبه اصلاح دارد

كوالالامپور-ایرنا- نخست وزیر مالزی دراجلاس مجمع عمومی سازمان ملل طی سخنرانی بااشاره به آشوب های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان به ویژه تروریسم حمایت شده اسرائیل علیه فلسطینی ها، كشتار مسلمانان روهینگیا، سدهای تجاری علیه كشورهای فقیر،بی عدالتی و بی مسئولیتی قدرتهای جهانی گلایه كرد و با پیشنهادهای مشخص خواستار اصلاحات اساسی در سازمان ملل شد.

** مالزی جدید درپی عدالت، رفاه، ثبات و توسعه
به گزارش ایرنا، ماهاتیر محمد كه روز جمعه پس از 15 سال دوباره در سازمان ملل سخن می گفت افزود: موضوع نشست 73 ام مجمع عمومی، 'ایجاد سازمان ملل متحد برای همه مردم: رهبری جهانی و مسئولیت های مشترك برای جوامع صلح جو، صلح آمیز و پایدار' درپی آرمان بنیانگذاران ما دراین سازمان است. موضوع مربوط و به موقعی است. این موضوع به ویژه مرتبط با مالزی جدید است. دولت جدید مالزی، كه چندی پیش به وسیله مردم با قدرت انتخاب شده، متعهد است تا اطمینان حاصل كند كه هر مالزیایی دارای سهم عادلانه در رونق و ثروت ملت است.
وی در جمع سران كشورهای جهان افزود: در این چارچوب، دولت جدید مالزی متعهد شده است كه تمامی اقدامات سازمان ملل متحد در مورد حمایت از حقوق بشر را تصویب كند.
** جهان راه خود را گم كرده است
ماهاتیر محمد به آخرین سخنرانی خود درسال 2003 در سازمان ملل اشاره كرد و گفت: در آن سال در سازمان ملل از اینكه جهان راه خود را گم كرده ابراز نگرانی كردم و این موضوع را مورد بحث قرار دادم كه كشورهای در حال توسعه نیازمند اصلاح، افزایش ظرفیت سازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد هستند زیرا ما باید بر سرنوشت خود كنترل داشته باشیم و آن را حفظ كنیم.اما امروز، 15 سال بعد از آن زمان، جهان خیلی تغییر نكرده جز اینكه وضعیت نسبت گذشته خیلی بدتر شده است.
ماهاتیر محمد تاكید كرد: اكنون جهان در یك آشوب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.
وی افزود: جنگ تجاری میان دو قدرت اصلی اقتصادی در جهان وجود دارد و مابقی جهان دردمند هستند.
** تروریسم و ریشه های آن با اشاره به تروریسم صهیونیست ها
وی افزود: اما آشوب بدتر در جهان سیاست رخ داده است. ما شاهد اقدامات تروریستی در همه جا هستیم. افراد در بدن های خود بمب كار گذاشته و خود را اماكن شلوغ منفجر می كنند كامیون ها در روزهای تعطیل مردم را زیر می گیرند. جنگ ها به راه افتاده و انسان ها با چاقویی كوچك سراز بدنشان جدا می شود.
نخست وزیر مالزی تصریح كرد: هیچ كس و هیچ كشوری از اقدامات تروریستی مصون نیست. انواع وسایل برای مقابله با تروریسم به كار رفته است اما با این وجود اقدامات تروریستی هنوز ادامه دارد.
وی تاكید كرد: جنگ كنونی علیه تروریسم پایان نمی یابد مگر اینكه ریشه ها و علل آن مورد شناسایی قرار گیرد و از بین رود تا قلب ها و ذهن ها دراین مسیر برنده باشند.
ماهاتیر محمد با طرح این سوال كه ریشه های تروریسم چیست ؟ با اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی گفت: در سال 1948 فلسطینی ها از سرزمین خود رانده شدند تا اسرائیل ایجاد شود، فلسطینی ها قتل عام شده و با زور و اجبار مجبور به ترك سرزمین خود شدند، خانه ها و مزارع آنها غصب شد.
وی افزود: فلسطینی ها در ابتدا سعی داشتند با سنگ ها مبارزه كنند اما با گلوله به آنها جواب داده شد و اكنون هزاران تن از آنها در زندان هستند. ناامید، عصبانی، ناتوان از یك مبارزه متعارف. فلسطینی ها به آنچه كه ما تروریسم می نامیم، متوسل می شوند.
وی افزود: جهان به این موضوعات توجهی ندارد حتی وقتی كه اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می كند ، كشتی های حامل اقلام پزشكی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی را در آب های بین المللی متوقف می كند. فلسطینی ها موشك های بی اثری را استفاده كردند كه هیچكس از آنها آسیب ندیده اما اسرائیل انتقام گسترده ای را با موشك و بمباران مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های دیگر را هدف قرار داد كه فقط غیرنظامیان بی گناه، از جمله كودكان دانش آموز در مدرسه و بیماران بستری در بیمارستان قربانیان آن بودند.
ماهاتیر محمد تاكید كرد: جهان به اسرائیل با شناسایی عمدی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل پاداش داد.
ماهاتیر محمد تاكید كرد: مالزی از تروریسم متنفر است ما با این پدیده شوم می جنگیم اما معتقدیم كه تنها راه مقابله با این روند از بین بردن علل آن است.
وی خطاب به رهبران جهان حاضر درسازمان ملل گفت: اجازه دهید فلسطینی ها به سرزمین خود بازگردند. اجازه دهید كشور فلسطین وجود داشته باشد. اجازه دهید عدالت و حاكمیت قانون وجود داشته باشد. جنگیدن علیه آنها تروریسم را متوقف نخواهد كرد.
** میانمار
وی با انتقاد از وضعیت سركوب مسلمانان در میانمار گفت: در راخین میانمار، مسلمانان كشته شده اند، خانه هایشان آتش زده شد و یك میلیون نفر فرار كرده و مجبور به پناهندگی شدند، بسیاری هنگام فرار در دریاهای آزاد غرق شدند با این حال مقامات میانمار از جمله یك برنده جایزه صلح نوبل انكار می كنند كه این اتفاق می افتد. من به عدم دخالت در امور داخلی ملل اعتقاد دارم. اما آیا جهان شاهد قتل عام هایی است كه هیچ اقدامی در قبال آن نمی شود؟ كشورها مستقل هستند اما آیا این بدان معنی است كه آنها حق قتل عام مردم خود را دارند، چرا كه مستقل هستند؟
** اصلاحات سازمان ملل
وی درعین حال به ضرورت ایجاد اصلاحات در سازمان ملل تاكید كرد: پنج كشور بر پایه پیروزی های 70 سال پیش خود نمی توانند ادعا كنند كه حق دارند جهان را به جبران آن برای همیشه توسط خود نگه دارند. وقتی آنها دموكراسی را در این سازمان انكار می كنند، نمی توانند در مقیاس بالا موعظه های اخلاقی برای دموكراسی و تغییر رژیم ها در كشورهای جهان را مطرح كنند.
ماهاتیر محمد برای اصلاح سازمان ملل پیشنهاد داد: حق وتو نباید صرفا متعلق به یك عضو دائم شورای امنیت باشد بلكه این حق در امور باید حداقل متعلق به دو قدرت عضو دائم با حمایت سه عضو غیردائم شورای امنیت باشد.
ماهاتیر محمد افزود: رای گیری و تصمیم گیری در مجمع عمومی سازمان ملل نیز باید به روش اكثریت ساده بازگردد.
وی تاكید كرد معتقدم جهان بدون سازمان ملل وضعیت فاجعه باری خواهد داشت و نیاز است همه ما با بودجه كافی آن را حفظ كنیم و هیچ كشوری نباید این سازمان را با پرداخت نكردن بودجه تهدید كند.
** ماهاتیر پس از 15 سال در سازمان ملل
رهبر 93 ساله مالزی روز سه شنبه هفته جاری برای شركت در هفتادو سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از لندن به نیویورك سفر كرد تا پس از 15 سال در جمع رهبران كشورهای جهان سخنرانی كند.
ماهاتیر تاكنون در سازمان ملل با رهبران كشورهای مختلف دیدار كرده است. وی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت وگو داشت.
تاكید بر گسترش روابط دو جانبه مهمترین موضوع در دیداردو طرف بود.
وی پیشتر خواستار تجدید نظر در ساختار سازمان ملل شده بود و اظهار كرد جهان راه خود را گم كرده است.
آساق**1599 *شبس*1488 **

سرخط اخبار جهان