تاثیر رسانه ها در دوران دفاع مقدس قابل اندازه گیری نیست

تهران - ایرنا - رییس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نقش رسانه های دیداری، شنیداری و مكتوب در هشت سال دفاع مقدس را بی بدیل و تاثیر گذار دانست و گفت: تاثیر رسانه ها بر افكار عمومی در آن دوران غیر قابل اندازه گیری است.

«محمد مهدی فرقانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون كفن، جانبازان، ایثارگران به ویژه عرصه رسانه و مطبوعات در دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: بدون شك با توجه به اینكه در آن دوران بروز و ظهور رسانه ها به شكل امروزی وسعت نداشت.
وی اظهارداشت: هرچند با توجه به كمبود امكانات برای مخابره خبر بعضا فعالان عرصه رسانه با مشكلات عدیده ای مواجه می شدند اما رسالت خطیری كه اهالی رسانه برعهده داشتند آنها را وا می داشت كه به هر نحوه ممكن با ظرفیت های موجود لحظه به لحظه وقایع و رخدادهای جنگ تحمیلی را به سمع و نظر همگان در داخل و خارج برسانند.
وی یادآور شد: هرچند گاهی اوقات ارسال و انتشار خبری مشمول مرور زمان می شد اما آنچه حائز اهمیت بود این كه اصحاب رسانه برای تبیین آنچه روی داده درجهت شفاف‌سازی و بیان واقعیت ازهیچ تلاش و كوششی دریغ نمی كردند.
این پیشكسوت و فعال رسانه تصریح كرد: دقیقا نقطه مقابل رسانه های ایرانی، رسانه های بیگانه قرار داشتند كه چنانچه لحظه ای درانتشار و انعكاس اخبار مربوط به جبهه و جنگ از آنها غافل می شدند، متاسفانه آنها با استفاده از هر شیوه و حربه ای اخبار را بصورت وارونه و درجهت نفع خود با هدف تضعیف روحیه افكارعمومی و ایجاد جنگ روانی با یكطرف پخش كردن خبرها حركت می كردند.
فرقانی گفت: هرچه از دوران دفاع مقدس دورتر می شویم پیدا و پنهان این دوران با ارائه اسناد و آثار بجای مانده به صورت لسانی اعم از خاطره گویی یا خاطره نویسی، مصاحبه با حاضران و ناظران در این دوران و مهمتر از همه رسانه ها و آنچه را كه پوشش خبری و تصویری داده بصورت گنجینه ای گرانبها اهمیت بیشتری نسبت به اتفاقات گذشته پیدا می كند.
رییس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تاكید كرد: رسانه ها به عنوان چشم بینا و ناظر درهر برهه‌ای از تاریخ این مرزو بوم، به دقت به رسالت خطیر خود عمل كرده و لحظه ای از هدف خود یعنی اطلاع رسانی به افكار عمومی غافل نشده و بلكه فعالیت ها در زمان های حساس و نیاز مضاعف كرده و همواره در صحنه های مختلف حضور فعال و جدی داشته اند.
فرقانی یادآور شد: امروز رسانه ها باید با تبیین و معرفی واقعیات این دوران ضمن پرهیز از قهرمان پروری، تلاش كنند كه به گونه ای مسائل دوران هشت سال دفاع مقدس را به نسل جوان و نسلهایی كه جنگ را به عینه ندیده اند تبیین كنند كه آنها از رشادت ها، ایثارگری ها، روحیه جهادی و شهادت طلبی رزمندگان اسلام، ازخود گذشتگی ها و جانفشانی های آن دوران الگو گرفته و آنها را سرلوحه زندگی و چراغ راه خود قرار دهند.
این مدرس دانشگاه ارتباطات افزود: چنانچه اینگونه رسالتی به درستی در جامعه اعمال و از واقعیت ها دور نشود حاصل آن تربیت و الگو پذیری قشر جوان و نسلهای بعدی از آموزه های این دروان خواهد شد.
فرقانی تاكید كرد: بیان مسائل و رخدادهای مرتبط با هشت سال دفاع مقدس باید محدود به خاطره گویی نشود؛ ازاین رو نیاز است كه از ظرفیت‌های رسانه ها و آنچه در حافظه آرشیوی آنها ضبط و بایگانی شده كمال استفاده بهینه را بعمل آورد چراكه دست یابی به چنین مطالب و آرشیوی شاید درآینده های بسیار دور قابل دسترسی نباشد.
فراهنگ ** 1355 **1418
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ